Protein diet, bra eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för alla svar

Home Forums Kost och Näringslära Protein diet, bra eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för alla svar

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #105691
    #1082018

    Tja!

    Har under senaste 8 månaderna tränat dagligen och ätit bra, detta har resulterat till att jag gått ner ungefär 20kg. Under de senaste 2 månaderna har jag slutat gå ner i vikt, vilket kanske är normalt men det jag vill bli av är magen, och efter mycket läsning så har jag konstanterat att det är kosten som är det viktigaste för att verkligen bli av med magen plus att jag tänkte kanske att man kunde bygga lite mer muskler.

    Så jag tänkte ge mig in på en ”protein-diet”, och vill få lite svar från kunniga hur detta kan sluta för mig.

    Jag går upp varje morgon och kör en långpromenad (75-80 min)
    Efter jobbet så kör jag ett gympass (60min) och avslutar med 15 min cykling

    Kosten som jag hade tänkt var:
    Frukost: Protein shake (Whey FX, 23.1 g protein) + 4 Äggvitor (cirka 14.4 g protein)
    Lunch: 300g kyckling file (cirka 69g protein)
    Middag: Protein shake (Whey FX, 23.1 g protein) + 4 Äggvitor (cirka 14.4 g protein)

    Totalt blir det cirka 148g protein/dag

    Läst runt lite och det sägs att man ska få i sig mellan 0.8-1,5g protein/kg

    Väger cirka 81-82 så ska mitt dagliga intag vara mellan 65.6 – 123g?

    Allt detta kanske är rent åt h*lvete men tryck det inte upp i ansiktet på mig utan berätta istället vad jag gör för fel, för jag är verkligen inte kunnig inom detta och därför så söker jag personer som kan kanske ge mig tips och råd :)

    Är väldigt tacksam för ett svar

    #1082024

    Blir du inte väldigt hungrig om dagarna när du bara äter protein? Det låter som att du går på en lchf kost fast utan fettet. Jag tycker du ska lägga till mycket fett i din diet så blir du mättare och kommer fortsätta att gå ner i vikt.

    Fett har också otrolig mycket energi i sig, nästan dubbelt så mycket som kolhydrater så du borde få lite mer ork då.
    Jag tycker inte ska byta ut riktig mat mot proteinshakes.

    Jag tycke du ska gå på en liberal lchf kost, dvs äta mycket grönsaker till dina måltider och inta lite kolhydrater innan styrketräningspass så får du lite mer tryck i musklerna. Sen kan jag tycka att det blir väldigt enformigt med massa ägg och proteinshakes varje dag :P

    Kan verkligen rekommendera denna föreläsning
    http://www.ur.se/Produkter/183317-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Matrevolutionen och denna http://www.ur.se/Produkter/183315-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Kost-halsa-och-prestation

    #1082096

    Det är bra att äta mycket protein under en period. Men tänk på att det kan bli för mycket av det goda. Om du endast äter protein som näringskälla så kommer kroppen inte kunna skilja på vad som är energi som den får i sig och energi som den har bunden i kroppen. Det betyder att den kommer börja bryta ner de proteiner du har lagrade i kroppen så fort den saknar energi… var har du protein lagrat… jo i musklerna… detta är något du vill undvika.

    En framgångsrik diet som flickvännen använde var Isodieten. Den går ut på att du äter en tredjedel av varje. Det bästa du kan göra för hälsan enligt min mening.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.