Proteinpulver DIET?!

Home Forums Kost och Näringslära Proteinpulver DIET?!

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #106098
    #1082488

    Hej!

    Jag är en kille på 34 år och jobbar som elektriker och är småbarns pappa.
    Jag har tränat mycket förr i tiden men tiden finns inte riktigt just nu för träning(Ibland en dålig ursäkt)
    Jag har en fundering på vad gäller kosten.Jag skulle behöva gå ner ca 10 kg och behöver göra något med min kost.
    Räkna kalorier m.m går fet bort för mig då jag kommer tappa motivationen.

    Jag äter frukost vid 9 tiden,lunch vid 12-13 tiden och sen middag runt kl 18 på kvällen.
    Äter 2 riktiga måltider och frukost blir det väl mackor.

    Nu till min fråga då: Kan jag ta protein pulver till frukost och lunch istället för det jag äter idag och sen äta en ordentlig måltid till middag?Kan ju komplettera med frukt till proteindrinkarna.

    OM detta nu skulle funka så skulle jag isåfall ha några förslag på vad jag ska köpa för protein.

    Tacksam för svar.

    //Robban

    #1082494

    Hejsan, jag skulle inte ersätta riktig mat med proteinpulver. Om du dricker proteinpulver med kolhydrater i så dricker du i princip rent socker med protein från mjölk. Om något, så skulle det få dig att gå upp i vikt. Om det endast är rent protein utan kolhydrater du hade tänkt att dricka så tror jag inte du skulle få tillräckligt med energi under dagen för att orka med.

    Det brukar stå ganska tydligt på alla kosttillskott att de inte ersätter riktig mat, så försök inte heller göra det.
    Inte för att jag tycker mackor är någon vidare frukost, men det är nog betydligt bättre än endast proteinpulver.

    Om du verkligen vill gå ner i vikt måste du ta kosten seriöst och lägga ner mycket tid på att ta reda på vad som är bra eller dålig kost, och sedan lägga ner tid på att göra en bra frukost och lunch.

    Eftersom du helst vill dricka proteindrinkar till frukost så gissar jag på att du inte har tid att fixa något ordentligt. Jag skulle rekommendera att du förbereder en smoothie dagen innan som du sedan dricker till frukost. I din smoothie kan du tex ha:

    Kokosmjölk, grädde, bär, ägg, avokado, mandelsmör, naturell yoghurt osv. Undvik socker!!!

    Försök att hålla den linjen hela dagen, ät bara extremt långsamma kolhydrater (grönsaker), mycket fett (smör, grädde, fet fisk) och extremt lite snabba kolhydrater (socker, vitt bröd, makaroner och liknande produkter)

    Det är mina tips Mvh

    #1082499

    Okaj.Ja grejen är ju att oftast så har man inte tillgång till frukost då jag kör service och har egen bil.
    Jag tackar för tipset och kanske får ändå lägga ner lite energi på kosten :(

    Men då skulle alltså LCHF egenligen vara det bästa antar jag?

    #1082507

    JAG anser att LCHF är den bästa diet som finns, inte bara för viktnedgång men också hälsomässigt samt energimässigt. Äter man energi som inte påverkar insulinet så kommer man ha en mer långvarig energi. Kolhydrater har en förmåga att höja blodsockret kraftigt, vilket påverkar ditt insulin som måste sänka värdena, vilket i sin tur gör att du blir hungrig och vill äta mer mat.

    Sen anser jag inte att LCHF är bäst när det kommer till muskelutveckling, men jag själv styrketränar på LCHF och det fungerar väldigt bra, är man ute efter att bli strongman eller bodybuilder så är inte LCHF vägen att gå. Men om man vill träna för en snygg och hälsosam kropp så tycker jag det fungerar perfekt.

    Här kan du läsa mer om hur du ska gå tillväga vid en LCHF diet: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

    Mvh

    #1082509

    Tack Redfik,ska kika på den länken när jag får tid.Har provat lchf ett par gången men det har bara gått en vecka typ sen har jag tappat suget för jag tycker det är som JOBBIGAST runt klockan 20.00 på kvällen då man blir sugen på något.
    Sen har jag dålig fantasi vad gäller maten och svårt att göra något till sig själv när barnen och sambon vill ha pasta och köttbullar eller pasta och korv……vad FAN gör man för mat till sig själv då :(?

    #1082513

    Proteinpulver är inget substitut för vanlig kost utan ett tillskott och fungerar som ett bra mellanmål eller återhämtningsdryck. Att ta en frukt + proteinshake är ett bra mellanmål, eventuellt lägga in lite nötter/mandlar. Vill tillägga att det även går helt utmärkt även utan proteinpulver för att nå dina mål, men det är lättåtkomligt. Det viktigaste här är hur mycket kalorier du får i dig och det enklaste är att justera portionerna. Skulle du känna hunger så kan du öka intaget utav protein något (protein mättar bäst per kalori) och lägga till mycket grönsaker i kosten då dessa fyller ut magsäcken.

    Två mackor till frukost kanske inte är det direkt bästa att inta inför en lång arbetsdag, exempel på en bra frukost kan vara havregryn, ägg, lite kanel och jordnötssmör.

    Bra mat behöver inte vara tråkig mat (får dock erkänna att min fantasi inte är den bästa, blir mest kyckling, ris och broccoli här). Köttbullar gjorda utav nötfärs eller vilt är inget dåligt alternativ och ersätt pastan med fullkorn samt gör lite grönsaker vid sidan av, det viktiga är doseringen, ta hellre lite extra grönsaker för att fylla magsäcken eller ett glas vatten än extra pasta.
    Andra tips proteinkällor till lunch/middag är kyckling, lax, torsk och min egen favorit kalkon. Hett tips är att bunkra upp kylskåpet med matlådor på helgen så slipper man ha ovissheten i vad man skall äta.

    På kvällen kan du ta en kvarg och lite nötter/mandlar. Kontrollera mängden nötter/mandlar då de innehåller mycket fett som per g innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier än kolhydrater och protein.

    #1082514

    LCHF kan vara lite klurigt i början, det handlar ju inte om att endast ta bort kolhydraterna från kosten. Utan man ska ersätta kolhydraterna med fett. Vanligaste misstaget är att äta för lite fett, då blir man hungrig. Dricker du kaffe kan du tex ha grädde istället för mjölk.

    Lite tips på vad som är bra att ha hemma är, grädde, smör och kokosmjölk. Jag brukar göra en ”kycklingwok”, där jag har kyckling, kokosmjölk, grädde, smör och frysta grönsaker, sen lite röd currypasta för att få lite het smak på det, som jag sedan kör in i ugnen.

    Rent allmänt tycker jag det är lätt att tillaga saker i ugnen, har man en ugnsform är det lätt att bara slänga in något och hälla över grädde :)

    Kyckling med bea/currysås, är alltid gott, om du saknar ris så kan du riva blomkål och slänga ner det i kokande vatten i ca 10 sekunder, smakar väldigt gott.

    Om du gillar bröd kan du baka eget, jag älskar bröd och äter det till varje frukost. Jag bakar mitt på kokosmjöl och hasselnötsmjöl, sen har jag mycket smör, kvarg 10%, kycklingskivor, paprika och avokado som pålägg. Här är en länk till ett flertal olika recept: http://www.lchfrecept.com/

    Sen kan det vara lite klurigt att få till vardagen, om frugan äter ris till maten kan du äta riven blomkål, äter hon potatis kan du äta grönsaker. Det är lätt att lägga till ris, pasta eller potatis till en lchf rätt så blir alla i familjen nöjda.

    Men tänk på att äta mycket fett! Och lite kolhydrater, en klassisk lchf diet brukar innebära runt 20 gram kolhydrater om dagen, men sen får man hitta en egen balans, tränar man mycket så kan du äta mer, men mindre kolhydrater = bättre viktnedgång.

    Du ska heller inte sitta och räkna kalorier då det endast fungerar om din diet består av exakt samma sak som den som kommit på hur många kalorier som behövs. Dessa uträkningar är gjorda med en kolhydrats dominerad kost. Kalorier från fett,kolhydrater, protein och alkohol påverkar inte din kropp identiskt. Därför är det omöjligt att säga att du ska minska 400 kcal för att gå ner i vikt, vilka 400 kcal menas då tex? Ska du äta mindre kött eller mindre fett eller mindre kolhydrater?

    Kolhydrater är den direkta orsaken till fetma. Sen är inte fett bra att äta om du äter det tillsammans med snabba kolhydrater som socker (glass).

    Men tänk på att själva grundidén med lchf är att din kropp ska gå över till att använda fett som energi, kroppen kommer alltid använda den energin som är snabbast, och kolhydrater är en betydligt snabbare energi än fett så om du inte slutar äta kolhydrater vid lchf så kommer inte din kropp ställa om sig på fettdrift.

    Så låt fett dominera ditt energiintag. Hoppas det hjälpte lite!

    #1082526
    redfik wrote:
    LCHF kan vara lite klurigt i början, det handlar ju inte om att endast ta bort kolhydraterna från kosten. Utan man ska ersätta kolhydraterna med fett. Vanligaste misstaget är att äta för lite fett, då blir man hungrig. Dricker du kaffe kan du tex ha grädde istället för mjölk.

    Lite tips på vad som är bra att ha hemma är, grädde, smör och kokosmjölk. Jag brukar göra en ”kycklingwok”, där jag har kyckling, kokosmjölk, grädde, smör och frysta grönsaker, sen lite röd currypasta för att få lite het smak på det, som jag sedan kör in i ugnen.

    Rent allmänt tycker jag det är lätt att tillaga saker i ugnen, har man en ugnsform är det lätt att bara slänga in något och hälla över grädde :)

    Kyckling med bea/currysås, är alltid gott, om du saknar ris så kan du riva blomkål och slänga ner det i kokande vatten i ca 10 sekunder, smakar väldigt gott.

    Om du gillar bröd kan du baka eget, jag älskar bröd och äter det till varje frukost. Jag bakar mitt på kokosmjöl och hasselnötsmjöl, sen har jag mycket smör, kvarg 10%, kycklingskivor, paprika och avokado som pålägg. Här är en länk till ett flertal olika recept: http://www.lchfrecept.com/

    Sen kan det vara lite klurigt att få till vardagen, om frugan äter ris till maten kan du äta riven blomkål, äter hon potatis kan du äta grönsaker. Det är lätt att lägga till ris, pasta eller potatis till en lchf rätt så blir alla i familjen nöjda.

    Men tänk på att äta mycket fett! Och lite kolhydrater, en klassisk lchf diet brukar innebära runt 20 gram kolhydrater om dagen, men sen får man hitta en egen balans, tränar man mycket så kan du äta mer, men mindre kolhydrater = bättre viktnedgång.

    Du ska heller inte sitta och räkna kalorier då det endast fungerar om din diet består av exakt samma sak som den som kommit på hur många kalorier som behövs. Dessa uträkningar är gjorda med en kolhydrats dominerad kost. Kalorier från fett,kolhydrater, protein och alkohol påverkar inte din kropp identiskt. Därför är det omöjligt att säga att du ska minska 400 kcal för att gå ner i vikt, vilka 400 kcal menas då tex? Ska du äta mindre kött eller mindre fett eller mindre kolhydrater?

    Kolhydrater är den direkta orsaken till fetma. Sen är inte fett bra att äta om du äter det tillsammans med snabba kolhydrater som socker (glass).

    Men tänk på att själva grundidén med lchf är att din kropp ska gå över till att använda fett som energi, kroppen kommer alltid använda den energin som är snabbast, och kolhydrater är en betydligt snabbare energi än fett så om du inte slutar äta kolhydrater vid lchf så kommer inte din kropp ställa om sig på fettdrift.

    Så låt fett dominera ditt energiintag. Hoppas det hjälpte lite!

    http://traningslara.se/gi-kolhydrater-blodsocker-och-mattnad/
    En bra artikel av Gudiol som motsäger förklaringsmodellen kolhydrater->insulin->hunger ger. (för den som inte orkar läsa, läs summeringen).

    #1082528

    Tackar för era tips.Jag ska ta mig en funderare på detta men lchf recept sidan var bra.

    #1082529

    Nu är författaren av denna artikel långt ifrån neutral till frågan om lchf, utan är tydligt emot allt vad lchf står för. Dock om man läser själva forskningsartikeln så framgår i deras slutsats att normalviktiga inte påverkas i lika stor grad av kolhydrater, men överviktiga och feta har en rubbad insulinkänslighet som medför en störd mättnadskänsla.

    Studien i sig var väldigt liten, endast 132 st medverkande, vilket är för få för att dra några riktiga slutsatser, men summan av studien var att friska normalviktiga inte påverkas i samma grad som överviktiga, och överviktiga har ofta en rubbning i insulinet som är en följd av för mycket snabba kolhydrater.
    En sak till som jag vill notera angående undersökningen, varje försöksperson fick alltså äta totalt 240 kcal av varje produkt, 240 kcal potatis är = ca 300 gram potatis. Nr 2 på listan som var fisk, blir ca 130g om vi säger att det är lax de menar. Potatis är rätt energifattigt och det krävs stora mängder potatis för att mätta lika bra som andra produkter gör.

    Apelsin var också en produkt som kom förvånansvärt högt upp på listan för mättnad, men en apelsin innehåller endast runt 49 kcal per 100g, så försökspersonerna fick alltså äta nästan 5 st apelsiner, vem blir inte mätt av det.

    Sedan handlar det också om längden på mättnaden, att vara mätt i 2-3 timmar blir man av det mesta, men 6-7 timmar?

    Det finns modern forskning som pekar på att kolhydrater förstör vår laterala hypothalamus, som är det center i hjärnan som kontrollerar vår mättnadskänsla. Detta leder sedan till övervikt, vår kropp har svårare att bestämma när vi blir mätta. Det fanns ett avsnitt i vetenskapens värld på svt om just detta, då kunde kunderna genomföra operationer som återställde denna ”gen” i hjärnan.

    Sen är det ju alltid så att vi blir inte sjuka förrns vi blir sjuka :) Visst kan jag röka i 10 år utan att få något besvär, det betyder inte att det är ofarligt, på samma vis kan jag äta glass varje dag utan att bli varken tjock eller få diabetes. Kolhydrater (i överdriven mängd) kommer sätta sina spår, det finns en anledning till att allt fler människor blir överviktiga.

    Jag vill också länka till en genomgång av 23 olika studier som visar på att LCHF ger en tydlig fördel när det kommer till viktnedgång och olika värden i kroppen så som blodtryck. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-789X.2012.01021.x/abstract

    Här är också en intressant svensk genomgång av studier rörande olika dieters resultat vid viktnedgång där LCHF ger ett bättre resultat än andra dieter.
    http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Mat_vid_fetma_218-2013_smf.pdf

    Länken är bara till slutsatsen, men slutsatsen är ändå på över 40 sidor så är mycket att läsa.
    Hela rapporten återfinns här: http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Mat_vid_fetma_218-2013.pdf men den är på över 500 sidor och har jag inte läst den :)

    MIN summering allt som allt är att kolhydrater inte har en stor påverkan på smala vältränade människor, men har en stor påverkar på överviktiga och speciellt människor med fetma. Kolhydrater är bidragande till insulinets känslighet. Det är uppenbart att insulinet får arbeta betydligt mer vid en kolhydrat rik kost, speciellt vid snabba kolhydrater.

    Detta bidrar till ett insulin som blir rubbat och som sedan leder till övervikt, vissa människor är insulinkänsliga och har lättare att gå upp i vikt samt svårare att gå ner i vikt, till dessa människor är LCHF väldigt bra.

    Är du dock vältränad och smal har du troligtvis inte en insulinkänslighet och kan äta mer kolhydrater och snabbare kolhydrater, men frågan är hur pass länge det håller…

    Mvh

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.