Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

Vet att whey protein asså vassleprotein innehåller s.k. snabba aminosyror (BCAA) vilket är att föredra efter träning, men eftersom jag på senaste har slutat med proteinpulver och istället gör min egen shake med äggvitor, kesella, banan osv.. så undrar jag om BCAA existerar i något annat livsmedel? Om inte vad föredrar ni att köpa för produkt av BCAA som tillskott efter träning om det är nödvändigt?

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 675

fitnesserik skrev:
Vet att whey protein asså vassleprotein innehåller s.k. snabba aminosyror (BCAA) vilket är att föredra efter träning, men eftersom jag på senaste har slutat med proteinpulver och istället gör min egen shake med äggvitor, kesella, banan osv.. så undrar jag om BCAA existerar i något annat livsmedel? Om inte vad föredrar ni att köpa för produkt av BCAA som tillskott efter träning om det är nödvändigt?


BCAA är aminosyror dvs protein och finns givetvis i vår kost. BCAA och EAA är fria aminosyror framställda kemiskt.

Äggvitor är väl inger höjdare egentligen då råa ägg inte har så bra upptag om jag förstått det riktigt. Om du inte vill ha shake och inte BCAA eller EAA så ät helt enkelt något proteinrikt ett tag innan träningen och ät direkt när du kommer hem, ett glas mjölk istället för en vassleshake och en ostmacka till det som ett exempel. Vältuggat kött är också "snabbt protein"

Är inte du typ 16? du borde sluta nojja över allt som har med kosten att göra, ät på du och träna hårt istället.

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

Gober skrev:
BCAA är aminosyror dvs protein och finns givetvis i vår kost. BCAA och EAA är fria aminosyror framställda kemiskt.

Äggvitor är väl inger höjdare egentligen då råa ägg inte har så bra upptag om jag förstått det riktigt. Om du inte vill ha shake och inte BCAA eller EAA så ät helt enkelt något proteinrikt ett tag innan träningen och ät direkt när du kommer hem, ett glas mjölk istället för en vassleshake och en ostmacka till det som ett exempel. Vältuggat kött är också "snabbt protein"

Är inte du typ 16? du borde sluta nojja över allt som har med kosten att göra, ät på du och träna hårt istället.


Jag nojjar inte, är bara mån om att få i mig rätt saker och få optimal effekt av träningen.

Det enda jag undrade var helt enkelt om man på något sätt kan byta ut det "snabba proteinet" som finns i proteinpulver mot något annat?

joeyp
Titel
Registrerad 2012-05-06
Inlägg 26

Mjölk är en väldigt bra träningsdryck. Fullvärdigt protein. Drick två glas innan och efter om du vill.

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

Så mjölk är "snabbare" än t.ex. kesella?

joeyp
Titel
Registrerad 2012-05-06
Inlägg 26

fitnesserik skrev:
Så mjölk är "snabbare" än t.ex. kesella?


Ja. Mjölk höjer mps efter träning. Det är väl vad jag vet den bästa tränings drycken man kan dricka om man inte vill ta kost tillskott. 20% vassle 80% kasein.

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

joeyp skrev:
Ja. Mjölk höjer mps efter träning. Det är väl vad jag vet den bästa tränings drycken man kan dricka om man inte vill ta kost tillskott. 20% vassle 80% kasein.


Okej tack :) Men kan man ta ngn form av snabbt protein i tablettform ist, alltså typ som proteinpulver fast utan själva pulvret?

joeyp
Titel
Registrerad 2012-05-06
Inlägg 26

Tabletter är bara dyrt. Men man kan köpa bcaa och eaa caps.

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

Nee fan inte värt:) ska fortsätta köra på min shake med lite mer mjölk, tack för tipset!

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Mjölk är bra efter träning ja.

Titel
Registrerad 2005-12-14
Inlägg 178

Vad är anledningen till att du slutat med proteinshake då?

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

Dynan skrev:
Vad är anledningen till att du slutat med proteinshake då?


Glömde säga det. Haha eftersom jag hört att man får mycket finnar av det så skulle testa om jag fick mindre, och bara på denna veckan verkar det ha mindskat, förhoppningsvis mestadels eftersom jag slutat med pulvret :)

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

Alltså suck... Sluta stressa, du har 24 timmar på dig att få i dig protein efter träning. Detta med 1-3 timmars "anaboliskt fönster" efter träning är en av de största myterna som finns. Se till att få i dig 2g protein per kroppskilo under en 24 timmars period bara.

Säger det igen, timing av mat SPELAR INGEN ROLL.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Det gör det visst det i samband med träning. Proteinbalansen är negativ till dess man ätit efter träning. Säg att du väntar 6 timmar efter styrketräningen med proteinintag. Då har du förlorat 6 timmar av dygnets 24 timmar till muskelförlust. Det är klart att det gör skillnad jämfört med proteinintag direkt efter träning så den negativa proteinbalansen vänds till positiv timmen efter passet i stället.

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

edamber skrev:
Alltså suck... Sluta stressa, du har 24 timmar på dig att få i dig protein efter träning. Detta med 1-3 timmars "anaboliskt fönster" efter träning är en av de största myterna som finns. Se till att få i dig 2g protein per kroppskilo under en 24 timmars period bara.

Säger det igen, timing av mat SPELAR INGEN ROLL.


Timing av mat spelar mycket roll. Du kan ju ärligt inte påstå att om man t.ex. gymmar hårt på tom mage på morgonen och sedan på kvällen äter all dagens mat ca 10h efter gympasset skulle få samma resultat som om man äter dagens största måltid, främst dagens största intag av protein och kolhydrater ca 30min efter passet?

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

Detta är ju viktigt, precis som att det är att föredra att träna på fastande mage för optimal fettförbränning, osv osv osv

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

King Grub skrev:
Det gör det visst det i samband med träning. Proteinbalansen är negativ till dess man ätit efter träning. Säg att du väntar 6 timmar efter styrketräningen med proteinintag. Då har du förlorat 6 timmar av dygnets 24 timmar till muskelförlust. Det är klart att det gör skillnad jämfört med proteinintag direkt efter träning så den negativa proteinbalansen vänds till positiv timmen efter passet i stället.


Med risk för att låta tjatig.. Vill hemskt gärna se en studie på detta påstående.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

fitnesserik skrev:
Timing av mat spelar mycket roll. Du kan ju ärligt inte påstå att om man t.ex. gymmar hårt på tom mage på morgonen och sedan på kvällen äter all dagens mat ca 10h efter gympasset skulle få samma resultat som om man äter dagens största måltid, främst dagens största intag av protein och kolhydrater ca 30min efter passet?


Vilken normal människa gör det ?

Jag menar att är man inte helt galen så spelar inte timing någon roll. De flesta klarar inte av att äta 2000-3000 kalorier på en måltid och samtidigt få i sig alla sina makros.

Och 30 minuter efter passet?!?!?! vart får du det ifrån, bevisa varför de skulle vara fördelaktigt. Det är och förblir en myt. Finns inga vetenskapliga grunder till detta påstående.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

edamber skrev:
Med risk för att låta tjatig.. Vill hemskt gärna se en studie på detta påstående.


Att muskelnedbrytningen är större än muskeluppbyggnaden efter träning tills man ätit? Det har varit känt hur länge som helst.

Referenser (några få exempel av hur många som helst):

Can J Appl Physiol. 2001;26 Suppl:S220-7.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57.
J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S.
J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.
Am J Physiol. 1995 Mar;268(3 Pt 1):E514-20.
Med Sci Sports Exerc. 2003 May;35(5):784-92.

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

edamber skrev:
Vilken normal människa gör det ?

Jag menar att är man inte helt galen så spelar inte timing någon roll. De flesta klarar inte av att äta 2000-3000 kalorier på en måltid och samtidigt få i sig alla sina makros.

Och 30 minuter efter passet?!?!?! vart får du det ifrån, bevisa varför de skulle vara fördelaktigt. Det är och förblir en myt. Finns inga vetenskapliga grunder till detta påstående.


Det var ett exempel.. Håller med om att det finns oerhört mycket överdrivt och missuppfattningar kring att man ska få i sig protein DIREKT efter träning och vilken mängd kolhydrat och protein som är LIVSVIKTIG efter träning oavsett hur hård träningen är, men trots kan du inte bara säga att det enda viktiga är att få i sig 2gr protein/kroppsvikt inom 24 timmar

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Ja, går det en eller ett par timmar efter träning till födointag, kommer det antagligen att hinna kompenseras sett över hela dygnet. Men 6 timmar? 10 timmar? Knappast. Att så många timmar i negativ proteinbalans skulle kompenseras med en så mycket kraftigare uppbyggnad vid ett senare tillfälle kommer sannolikt inte att ske.

fitnesserik
Titel
Registrerad 2012-04-29
Inlägg 320

Haha egentligen skulle du inte behöva se studier på det även om det finns massa, det är typ allmänbildning att man ska få i sig protein och kolhydrat efter träning för maximal återhämtning

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

edamber skrev:
Och 30 minuter efter passet?!?!?! vart får du det ifrån, bevisa varför de skulle vara fördelaktigt. Det är och förblir en myt. Finns inga vetenskapliga grunder till detta påstående.


När det gäller kolhydrater är glykogeninlagringen som mest effektiv då. Och helt oberoende av insulin. Så helt tokigt är det ju inte.

Man kan fråga sig om det är relevant i praktiken men att helt döma ut det som helt grundlöst är att ta i.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

King Grub skrev:
Ja, går det en eller ett par timmar efter träning till födointag, kommer det antagligen att hinna kompenseras sett över hela dygnet. Men 6 timmar? 10 timmar? Knappast. Att så många timmar i negativ proteinbalans skulle kompenseras med en så mycket kraftigare uppbyggnad vid ett senare tillfälle kommer sannolikt inte att ske.


Kan köpa det ifall personen är i ett fastande tillstånd. Precis som studien som startade denna hysteri, där testpersonerna var fastande. Att MPS skulle vara förhöjt i 1-3 timmar efter träning.

Sen tar det väldigt lång tid för kroppen att smälta maten. Ibland upp till 8 timmar. Även fast man tar isolerad whey så tar det flera timmar. Så äter jag 2 timmar efter träning så tar det ändå flera timmar innan kroppen tagit upp näringen.

Det jag vill ha sagt är att ifall man har ätit något överhuvudtaget före träning som de flesta som tränar gör så har det man äter efter träningen inte någon större betydelse jämfört med totalt näringsintag under hela dagen.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

Eddie Vedder skrev:
När det gäller kolhydrater är glykogeninlagringen som mest effektiv då. Och helt oberoende av insulin. Så helt tokigt är det ju inte.

Man kan fråga sig om det är relevant i praktiken men att helt döma ut det som helt grundlöst är att ta i.


Mja kanske. Sedan har det utförts studier som visat att tung träning med hög volym inte tömmer glykogen depåerna något nämnvärt. Testpersonerna fick t.o.m. köra 20 set benövningar till failure.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

Lyle mcdonald var det som forskade i ämnet där de visade sig att 2 tunga set förbrukar ca. 5 gram muskelglykogen.

Och att för att sätta det i kontext så har kroppen mellan 500-1000 gram muskelglykogen, ibland mer. Är praktiskt taget omöjligt att tömma dessa om du inte spenderar flera timmar i gymmet och inte äter något 6-8 timmar före du tränar.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

edamber skrev:
Mja kanske. Sedan har det utförts studier som visat att tung träning med hög volym inte tömmer glykogen depåerna något nämnvärt. Testpersonerna fick t.o.m. köra 20 set benövningar till failure.


Det har jag inte sett. Du fick ju rätt mycket källor från Grub, du kan ju betala tillbaka genom att visa den där studien. :) Men oavsett vilket så ändrar det ingenting. Det är fortfarande ett lite överdrivet påstående från dig.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227
Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

edamber skrev:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3758035

vassego!


Haha, jag satt precis och läste den :D

http://www.springerlink.com/content/n44km81v7vux4670/

Och som du själv ser minskar glykogenet från 160 till 118 mmol i genomsnitt. Och ja, det var lägre än väntat. :) Synd att det var så kort mätperiod bara.

Titel
Registrerad 2011-10-24
Inlägg 227

Ska man oroa sig om nått är det det vad man äter FÖRE träning, då det är vad kroppen kommer att absorbera och ta upp EFTER träning. Säg att man äter kl. 12.00 och tränar sedan 14.00. Låt säga att man fått i sig både protein och kolhydrater vid målet, varför skulle jag behöva stressa i mig protein eller BCAA EFTER träning?

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 10 medlemmar online. 1 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 363, oktober 2014

  • BODY 362, september 2014

  • BODY 361, augusti 2014

  • BODY 360, juli 2014

  • BODY 359, juni 2014

  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014