sötpotatis istället för vanlig potatis varför?

Home Forums Kost och Näringslära sötpotatis istället för vanlig potatis varför?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #53480
    #133305

    har ju hört att sötpotatis ska va nyttigt å så å även att de ska va bättre än vanlig potatis.. men enligt näringsvärde så innehåller ju vanlig potatis mindre kalorier å kolhydrater..

    så hur ligger det till egentligen? är de nått annat som är mycket bättre me sötpotatisen?

    Näringsvärde vanlig potatis:
    Energi 73 kcal/306 kJ,
    Vatten 80 g,
    Protein 1,8 g,
    Kolhydrater 16 g,
    Kostfibrer 1,4 g, Kalium 468 mg, C-vitamin 11 mg.

    Näringsvärde sötpotatis:
    Energi 114 kcal/479 kJ,
    Vatten 71 g,
    Protein 1,7 g,
    Fett 0,4 g,
    Kolhydrater totalt (ej fiber) 25,6 g,
    Kostfiber 0,7 g, Kalium 243 mg, ß-karoten 5280 µg, C-vitamin 21 mg.

    #133306

    har för mig det har lägre gi….fast det verkar ju inte spela så stor roll längre…

    men gott är det!
    ugnsbakad sötpotatis….mums!

    #133307

    drar upp tråden igen e det nån som vet varför?

    #133308

    Du ser dom skillnader som finns i vilken näringstabell som helst. Det är inget speciellt med sötpotatis.

    #133309

    [https://www.body.se/content/tidningen/issue_visa.asp?ID=96 I senaste utgåvan av BODY (DVD på köpet)] finns för övrigt en femsidig artikel om kraftknölen:

    Quote:
    53. MISSFÖRSTÅDD KRAFTKNÖL: Allt du behöver veta om potatis
    POTATIS. Blotta ordet får GI-bantare att skräckslagna ta skydd bakom någon Lauritzon-bok. Men turligt nog är ryktena om potatisens död betydligt överdrivna. Vi lägger korten på bordet en gång för alla!
    #133310

    okey tack

    Då kan jag altså gå över til vanlig potatis som smakar bättre än sötpotatis.

    #133311

    Betakarotenhalten är väl det som talar för sötpotatisens fördel. Men att en enskild liten skillnad skulle göra den till ett bättre val per automatik är en helt annan sak. Så är det inte och vanlig potatis är superbra käk och dessutom mycket billigare.

    #133312

    Jag vet att inläggen är från många år sedan, men när jag såg denna diskussion efter att ha sökt på sötpotatis i sökmotorn google så var jag tvungen att registrera mig bara för att säga… –> Sötpotatis är inte ens av samma släkt som potatis!!! Dåligt att döpa den till sötpotatis, då den inte ens är släkt med ”vanlig” potatis. Går att förstå bara man söker och kollar lite på wiki eller på recepthjälp…

    P.S. Tycker att denna information är viktig, när man väljer mellan dessa två livsmedel.
    Vad som sedan är nyttigast och varför är en diskussion som jag inte tänker ta här och nu. Tänkte bara det skulle vara bra om folk fick veta att sötpotatis inte alls är i samma släkt som ”vanlig” potatis. Tack för mig!

    [http://www.recepthjalpen.se/sotpotatis.html]

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tpotatis]

    jämför

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Potatis]

    #133313

    Jämförde igen mellan dessa två på wiki, och de tillhör inte, inte bara samma släkt men också olika familj.

    Söt potatis

    Systematik



    … Familj:
    vindeväxt
    Convolvulaceae

    Släkte:
    Batatsläktet
    Ipomoea

    Art:
    sötpotatis
    I. batatas

    Potatis

    Systematik



    …Familj:
    potatisväxter
    Solanaceae

    Släkte:
    potatissläktet
    solanum

    Art:
    potatis
    S. tuberosum

    #133314

    varför är färskpotatis så små medans ”vanlig” är normalstora,har aldrig gillat färskpotatis usch

    #133315

    Stör man sig på terminologin ska man undvika att sätta sig in i ”nötternas” värld. :D

    #1075592

    Jag tror att svaret du söker är att skillnaden mellan vanlig potatis och sötpotatis är att vanlig potatis är snabbare kolhydrater. Medans sötpotatis är komplexa kolhydrater som är mer långsamma precis som alla fullkorns produkter och förbränns alltså under längre period vilket kan var mycket bra under diet. Tack Hej!

    #1076160
    Eddie Vedder wrote:
    Betakarotenhalten är väl det som talar för sötpotatisens fördel. Men att en enskild liten skillnad skulle göra den till ett bättre val per automatik är en helt annan sak. Så är det inte och vanlig potatis är superbra käk och dessutom mycket billigare.

    Du som är kunnig i ämnet, vad är det som är så nyttigt med potatis bortsett från att det är en bra kolhydratkälla? Jag menar mer vilka ämnen och mineraler det kan tänkas innehålla som gör potatisen lite unik och nyttig på det sättet.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.