Tankar och funderingar kring träning, kost och vila

Home Forums Kost och Näringslära Tankar och funderingar kring träning, kost och vila

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #105867
    #1082194

    Hej alla glada på Body.se

    Detta är mitt första inlägg och om jag mot förmodan skulle hamnat i fel kategori så ber jag om ursäkt!

    Som det står i titeln har jag lite tankar och funderingar kring träning, kost och vila.

    Jag är idag 24 år gammal, är 180 lång och väger mellan 76-78Kg.

    Jag spelade fram till ca 14 års ålder fotboll och tennis fram till 16 år ålder.
    Från 16 års ålder fram tills idag har det varit pendlande perioder med tennis, kondition, styrketräning mm.
    Började med styrketräning i slutet av 2009 och har tränat i perioder, som längst under 8 månader, men känner
    nu att jag vill ta tag i det ordentligt.

    Som jag skrev tidigare så är jag idag 180 lång och väger mellan 76-78Kg.
    Jag skulle beskriva min kroppstyp som atletisk dvs att jag är smal men samtidigt inte spinkig.
    Mitt mål är inte att få väldigt stora väldefinerade muskler utan istället är målet med min träning att få en bättre hållning, en mer symetrisk kropps och muskelbyggnad och en kropp som både ser och mår bra ut.

    Eftersom en bild säger mer en tusen or så lägger jag upp en länk med bild :

    Denna bild visar en kropp som jag skulle vara otroligt nöjd att byggt fram.
    https://www.flickr.com/photos/115636493@N04/12310010255/in/pool-2519968@N21

    Till att börja med så har jag lärt mig den sk träningstriangeln =
    1. Träning
    2. Kost
    3. Sömn

    Om man brister i något av dom så får man sämre eller inga resultat alls.

    Till att börja med så kan vi ta kost biten.

    Jag har idag eget företag som rörkrökare dvs jag rör mig väldigt mycket i mitt arbete och går många kilometer om dagen.
    Jag går upp runt kl 06:00 och äter min frukost runt kl 09:00, lunch runt kl 13:00 och slutligen middag runt kl 17:00.
    Jag har alltså ca 4 timmar mellan målen.
    Utöver detta så brukar det oftast bli någon fika/glass eller något onyttigt någongång under dagen.
    Jag äter stabila måltider och kosten är oerhört varierad, hela kostcirkeln är garanterat med, och utöver detta så äter
    jag även en multivitamintablett som innehåller vad jag vet alla vitaminer och mineraler som idag är kända.
    Anser ni att detta är tillräckligt med mat?
    Jag skulle kunna tänka mig att börja med proteinshake direkt på morgonen och efter avslutat pass på kvällen?
    Att föreslå att jag ska äta 6-8 gånger om dagen är inget alternativ för mig då jag inte har det tiden och lusten som krävs för detta.

    Då har vi kommit till träningsbiten.
    Jag har pistolskytte på Tisdagar och Torsdagar och dom vill jag helst inte röra då jag ligger bland dom bättre i Sverige inom mina grenar.
    Så styrketräning återstår till Måndag, Onsdag, Fredag, Lördag och Söndag.
    Tror ni detta kommer räcka till om man håller sig till ett bra schema tex Armar på Måndag, Bröst på Onsdag, Axlar på Fredag, Rygg/ben på Lördag samt Mage/bröst på Söndag?
    Givetvis med varierande repetitioner, övningar osv!

    Och så till det sista nämligen sömnen.
    Här finns det väl inte så mycket att säga men brukar träna runt 20-21:00 och lägga mig runt kl 22:00.
    Och eftersom jag går upp runt kl 06:00 så blir det ungefär 8 timmar sömn per dygn vilket jag hoppas är tillräckligt?

    Som sagt det är mycket att hålla ordning på och alla säger olika.

    En sak jag dock reflekterat på är just detta med kosten då jag har en vän som idag är 44 och är väldigt vältränad som enligt honom själv aldrig kört på bulk och deff utan alltid ätit det han velat men varit otroligt noga med att alltid vräka i sig protein.
    Han håller på med både fotboll, dykning, styrketräning mm.
    och går ofta långa promenader.
    Så behöver man verkligen bulka och deffa eller kan man bygga muskler och leva ett liv där man bara hela tiden måste
    ha otrolig koll på maten?

    Det är mycket frågor,tankar och funderingar och all hjäp jag kan få är jag otroligt tacksam för.

    Väl mött

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.