Utgånget proteinpulver=Ok?

Home Forums Kost och Näringslära Utgånget proteinpulver=Ok?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #73447
    #583033

    Jag har nåt kilo kvar av en 4kg påse Whey 80 från Star Nutrition, Gymgrossisten. Bäst före datum är 9 juni 2007.
    Funkar det näringsmässigt?
    Eller ska jag slänga det och köpa nytt?
    Jag behöver få i mig rejällt med protein under min deff nu, men jag vill ju inte vara dumsnål, så jag måste kolla, torrvaror borde ju hålla sig…

    Nån som vet?

    #583034

    mitt möglade, Optimum Nutrition. under bäst före datum

    #583035

    Reklamation?

    Mitt smakar och luktar fortfarande helt ok.

    #583036

    Borde vara lugnt. Det som oftast händer när man passerar bäst före datum är att produkter börjar klumpa sig och få svårare att lösa sig.

    #583037
    Bror Bunkert wrote:
    Jag har nåt kilo kvar av en 4kg påse Whey 80 från Star Nutrition, Gymgrossisten. Bäst före datum är 9 juni 2007.
    Funkar det näringsmässigt?
    Eller ska jag slänga det och köpa nytt?
    Jag behöver få i mig rejällt med protein under min deff nu, men jag vill ju inte vara dumsnål, så jag måste kolla, torrvaror borde ju hålla sig…

    Nån som vet?

    Borde inte vara någon fara….
    För ett tag sedan fick jag 25kg protein pulver som precis hade gått ut, (har en kompis som jobbar med kosttillskott o dom hade ett par pall med utgånget pulver som skulle slängas:D )
    Proteinet är slut o jag märkte ingen skillnad mot mitt vanliga pulver..

    #583038

    Vet inte, känns som att alla gör vilda gissningar. Om produkten har gått ut så kan det väl inte fungera lika bra ? Sen så ska man inte leka med hälsan heller :) Men det är ju som mjölkpaket, dem räcker i några dagar extra. Företagen måste säga ett datum som dem kan garantera till 110 %

    Skulle jag tagit det, skulle jag ha tagit det i stora mänder under en kort tid, tror jag

    mvh

    #583039

    Jag har själv en 4kg gainer från Star Nutrition som gick ut den 25/2 -2008. Hörde någon myt om att äta gammalt protein kunde vara farligt? Är det sant eller är det bara att dricka och garva? :|

    #583040
    Benjamin_fj wrote:
    Men det är ju som mjölkpaket, dem räcker i några dagar extra. Företagen måste säga ett datum som dem kan garantera till 110 %

    Det går inte att jämföra pulver med mjölk. Om pulvret stått välförvarat, fritt från fukt och gärna med låg tillgång till ljus och syre står det sig jättelänge.

    Precis som du säger måste datumet vara 110% säkert och just därför behöver man inte oroa sig om det har passerat heller. Självklart kan även proteinpulver bli för gammalt men livsmedel med så oerhört låg vattenaktivitet står sig LÄNGE och jag gissar att det är samma sak med gammalt proteinpulver som med annan mat som blivit för gammal, d.v.s. det smakar illa innan det blir direkt ohälsosamt.

    #583041

    Ät o se glada ut,så länge det inte finns nåt märkbart fel såsom mögel som nån nämde,på många matprodukter sätts bästföredatumen långt innan de bli obrukbara!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.