Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2007-07-04
Inlägg 9

Jag har nåt kilo kvar av en 4kg påse Whey 80 från Star Nutrition, Gymgrossisten. Bäst före datum är 9 juni 2007.
Funkar det näringsmässigt?
Eller ska jag slänga det och köpa nytt?
Jag behöver få i mig rejällt med protein under min deff nu, men jag vill ju inte vara dumsnål, så jag måste kolla, torrvaror borde ju hålla sig...

Nån som vet?

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

mitt möglade, Optimum Nutrition. under bäst före datum

Titel
Registrerad 2007-07-04
Inlägg 9

Reklamation?

Mitt smakar och luktar fortfarande helt ok.

Titel
Registrerad 2008-02-21
Inlägg 137

Borde vara lugnt. Det som oftast händer när man passerar bäst före datum är att produkter börjar klumpa sig och få svårare att lösa sig.

Titel
Registrerad 2005-11-02
Inlägg 636

Bror Bunkert skrev:
Jag har nåt kilo kvar av en 4kg påse Whey 80 från Star Nutrition, Gymgrossisten. Bäst före datum är 9 juni 2007.
Funkar det näringsmässigt?
Eller ska jag slänga det och köpa nytt?
Jag behöver få i mig rejällt med protein under min deff nu, men jag vill ju inte vara dumsnål, så jag måste kolla, torrvaror borde ju hålla sig...

Nån som vet?

Borde inte vara någon fara....
För ett tag sedan fick jag 25kg protein pulver som precis hade gått ut, (har en kompis som jobbar med kosttillskott o dom hade ett par pall med utgånget pulver som skulle slängas:D )
Proteinet är slut o jag märkte ingen skillnad mot mitt vanliga pulver..

Titel
Registrerad 2007-05-05
Inlägg 233

Vet inte, känns som att alla gör vilda gissningar. Om produkten har gått ut så kan det väl inte fungera lika bra ? Sen så ska man inte leka med hälsan heller :) Men det är ju som mjölkpaket, dem räcker i några dagar extra. Företagen måste säga ett datum som dem kan garantera till 110 %

Skulle jag tagit det, skulle jag ha tagit det i stora mänder under en kort tid, tror jag

mvh

lightweightbaby
Titel
Registrerad 2005-11-08
Inlägg 28

Jag har själv en 4kg gainer från Star Nutrition som gick ut den 25/2 -2008. Hörde någon myt om att äta gammalt protein kunde vara farligt? Är det sant eller är det bara att dricka och garva? :|

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Benjamin_fj skrev:
Men det är ju som mjölkpaket, dem räcker i några dagar extra. Företagen måste säga ett datum som dem kan garantera till 110 %

Det går inte att jämföra pulver med mjölk. Om pulvret stått välförvarat, fritt från fukt och gärna med låg tillgång till ljus och syre står det sig jättelänge.

Precis som du säger måste datumet vara 110% säkert och just därför behöver man inte oroa sig om det har passerat heller. Självklart kan även proteinpulver bli för gammalt men livsmedel med så oerhört låg vattenaktivitet står sig LÄNGE och jag gissar att det är samma sak med gammalt proteinpulver som med annan mat som blivit för gammal, d.v.s. det smakar illa innan det blir direkt ohälsosamt.

gubbengoa
Titel
Registrerad 2006-05-15
Inlägg 26

Ät o se glada ut,så länge det inte finns nåt märkbart fel såsom mögel som nån nämde,på många matprodukter sätts bästföredatumen långt innan de bli obrukbara!

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 4 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 357, april 2014

• BODY 356, mars 2014

• BODY 355, februari 2014