Titel
Registrerad 2009-07-21
Inlägg 294
Madball skrev:
Men du vet ju själv att LCHF innebär extremt lite kolhydrater, som knappt kan räknas. Att säga att man äter kolhydrater när intaget är t ex 20 g kolisar om dagen, är ju rätt onödigt. De där 20 g kommer inte att göra någon egentlig skillnad mot 0 gram när det gäller parametrarna för mående du räknade upp. Det är i stort sett lite broccoli, spenat etc.
Och nu menar du alltså att det inte funkar att leva på 0 g kolhydrater om man ska vara glad och nöjd men om man höjer intaget till 20-30 så fungerar det helt plötsligt?
I så fall är du ute och cyklar.
OK, jag får ge upp. Vi behöver inte äta kolhydrater alls. Ni har rätt. Bara en sista stilla fundering: såvitt jag förstått innehåller bröstmjölk följande sammansättning. Cirka 56 E% fett, 36 E% laktos och 8 E% protein. Säg att barnet ammas under ett år. Då växer barnet med 50% längdmässigt och går upp i vikt med 300%. Det är en perfekt sammansatt kost för det lilla barnet. Jag tror på evolutionsläran och det kan i alla fall inte vara direkt giftigt för människan att äta socker om vi har 36% i bröstmjölken och dessutom smaklökar för sött...
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995
Sandow skrev:
det kan i alla fall inte vara direkt giftigt för människan att äta socker om vi har 36% i bröstmjölken och dessutom smaklökar för sött...
Det har ingen påstått heller. Den enda som gjort säkra uttalanden är du hittills. Men du verkar ha blivit mer nyanserad nu.
Evolutionsargument i kostdebatten är dessutom inte särskilt givande eftersom alla kör med evolutionskortet oavsett om det är LCHF eller veganer.
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644
Sandow skrev:
OK, jag får ge upp. Vi behöver inte äta kolhydrater alls. Ni har rätt. Bara en sista stilla fundering: såvitt jag förstått innehåller bröstmjölk följande sammansättning. Cirka 56 E% fett, 36 E% laktos och 8 E% protein. Säg att barnet ammas under ett år. Då växer barnet med 50% längdmässigt och går upp i vikt med 300%. Det är en perfekt sammansatt kost för det lilla barnet. Jag tror på evolutionsläran och det kan i alla fall inte vara direkt giftigt för människan att äta socker om vi har 36% i bröstmjölken och dessutom smaklökar för sött...
Sen finns det ju de som hävdar att vuxna människor inte tolererar laktos lika bra som barn. Dessutom är vi rätt ensamma i vår del av världen att tåla mjölk, men hur som helst.
Jag skulle säga att sockrets "giftighet" är beroende av intagets storlek, helt enkelt. Klarar leven av att ta hand om fruktosen och man har god insulinkänslighet är inte skadan så stor. Äter man istället ett kg godis och den enda motionen man får är att gå från datorstolen till toaletten, är det inte så hälsosamt.
Titel
Registrerad 2005-10-07
Inlägg 3 288
Mig veterligt har det alltid ingått kolhydrater i människans kost.
Vem orkar styrkträna hårt längre perioder på tex LCHF-kost o. dyl UTAN tillförsel av diverse "uppiggande tillskott" såsom koffein, Taurin, guarana eller ännu starkare saker (tex effedrin och värre).
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644
Arne Persson skrev:
Vem orkar styrkträna hårt längre perioder på tex LCHF-kost o. dyl UTAN tillförsel av diverse "uppiggande tillskott" såsom koffein, Taurin, guarana eller ännu starkare saker (tex effedrin och värre).
Skulle om möjligt vara ännu segare att styrketräna utan kaffe eller andra stimulanter efter en stor grötfrukost
Min erfarenhet är i alla fall att man blir piggare av mindre kolhydrater i kosten och det gör att det blir lättare att träna helt enkelt. Fastande träning till exempel är ju underbart.
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674
Madball skrev:
Skulle om möjligt vara ännu segare att styrketräna utan kaffe eller andra stimulanter efter en stor grötfrukost
Min erfarenhet är i alla fall att man blir piggare av mindre kolhydrater i kosten och det gör att det blir lättare att träna helt enkelt. Fastande träning till exempel är ju underbart.
Bygger du bra med muskler utan kolhydrater? På diet under begränsad period tycker jag det fungerar okej men att bygga utan kolhydrater tror jag inte mycket på, fungerar inte för mig iaf.
Sen behöver man inte ju inte ösa på mer än nödvändigt.
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644
Gober skrev:
Bygger du bra med muskler utan kolhydrater? På diet under begränsad period tycker jag det fungerar okej men att bygga utan kolhydrater tror jag inte mycket på, fungerar inte för mig iaf.
Sen behöver man inte ju inte ösa på mer än nödvändigt.
Nope, det gör jag inte. Men jag lägger kolhydraterna lite mer strategiskt istället för att mumsa på dem 6 gånger om dagen.
På diet tycker jag det är skönt att varva lägre kolhydrater (70-100), med uppåt 150-200 g om dagen. Lägre är onödigt att gå och man (läs jag) blir letargisk och slö. Mini-refeeds på träningsdagar, fast underskott.
Titel
Registrerad 2011-03-19
Inlägg 375
YTS skrev:
Det är väl allmänt erkänt att fiberfattig kost gör oss förstoppade och jag skulle nog våga säga att bara det gör fibrer ytterst vässentliga för hälsan. Sen syntetiserar ju bakterierna i tjocktarmen kort kedjiga fettsyror (från substratet fibrer), som anses ha en positiv verkan för hälsan (bl.a. tjocktarmens).
Finns ju de som anser att mycket fiber inte är bra med.
Titel
Registrerad 2011-03-19
Inlägg 375
Sandow skrev:
Hjärnan fungerar dåligt på ketoner. Man blir slö, lättirriterad och har svårt att lösa uppgifter. Men ja, man överlever. För mig är överlevnad inte lika med välbefinnande och god hälsa däremot. Har ni själva tex. genomgått en överlevnadsövning med svältmarsch så kan ni nog intyga att man inte mår toppen under ketos. Minsta lilla tillskott av socker blir en boost för prestationsförmågan, framför allt psykiskt. Den mentala dimman försvinner.
Inuiterna lever under perioder på väldigt kolhydratfattig kost och mår bra av det, men kanske har de anlag för att klara kolhydratfattig kost bättre och det måste tilläggas att de ändå får i sig lite kolhydrater - kanske 50 gram om dagen vilket kan anses som gränsen för att undgå ketos. De äter torkade bär och sjögräs, och en viktig pusselbit är rå sällever som till skillnad från köttet innehåller små mängder kolhydrat (10 energiprocent).
Så till och med i den mest extrema dieten bland naturfolken förekommer kolhydrater, även om det bara är kanske runt 5 energiprocent.
Kolhydrater är alltså i praktiken helt nödvändiga för homo sapiens, om än inte i teorin...
Gluconeogenesis lär skapa tillräckligt med glukos för hjärnan.
Titel
Registrerad 2011-03-19
Inlägg 375
Arne Persson skrev:
På energiöverskott i princip lika bra som på högkolhydratsdiet på energiöverskott.
Titel
Registrerad 2011-03-19
Inlägg 375
Sandow skrev:
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=231770&referer=as
Barn behöver kolhydrater för normal tillväxt. Jag blir galen på idioter som experimenterar på oskyldiga barn.
Vad säger att barn måste äta massa spannmål för att må bra och utvecklas normalt? De flesta barn har väl snarare problem med för mycket kolhydrater med fetma som resultat.