Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2005-11-30
Inlägg 7

Vad ska jag äta vad det gäller mat och tillskott om jag vill gå upp maximalt i vikt , muskelmassa och styrka?
Jag är 173cm och väger bara 60kg,vilket jag tycker är alldeles för lite.

Nina Lätt
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 2 413

[i]"Rubriken ska vara l

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 3 671

tobbe seitamaa skrev:
Vad ska jag äta vad det gäller mat och tillskott om jag vill gå upp maximalt i vikt , muskelmassa och styrka?
Jag är 173cm och väger bara 60kg,vilket jag tycker är alldeles för lite.

Ät vettigt och regelbundet, du behöver inte vräka i dig allt du ser. Käka 6 väl sammansatta mål mat per dag och se till att du håller proteinintaget relativt högt. Det är inte så jäkla komplicerat, men det tar tid att bygga muskler.

Titel
Registrerad 2005-10-27
Inlägg 18
Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 1 698

Tezz skrev:

Ät tillräckligt med protein, SNR rekommenderar 1,7G/kg kroppsvikt/dag för styrkeidrottare. Ca 1g fett/kg kroppsvikt fyll sedan upp resten med kolhydrater.

Gammalt nonsens! 3 till 3,5g protein per kilo kroppsvikt minimum om du vill bygga muskler effektivt!
Jag rekommenderar alltid en kost med reducerad mängd kolhydrater, även för atleter/idrottare. Kolhydrater ska anpassas efter aktivitetsnivå och inte slängas in på en höft. Kolhydratsintaget ska även koncentreras till morgon, förmiddag samt innan och efter träningspassen.

Titel
Registrerad 2005-10-27
Inlägg 18

Visst kan man

Titel
Registrerad 2005-09-12
Inlägg 12 608

Utan att gå emot Jocke på något sätt så har jag svårt att kalla det "fakta" i den bemärkelsen att det gjorts X-antal vetenskapliga studier som bevisat att 3-3,5g protein per dag skulle va ett minimum. Däremot så kan ju framförallt praktiska erfarenheter från folk som varit med i gamet ett tag (exempelvis Jocke) tyda på att det är så:)

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 847

Andreas Guiance skrev:
Utan att gå emot Jocke på något sätt så har jag svårt att kalla det "fakta" i den bemärkelsen att det gjorts X-antal vetenskapliga studier som bevisat att 3-3,5g protein per dag skulle va ett minimum. Däremot så kan ju framförallt praktiska erfarenheter från folk som varit med i gamet ett tag (exempelvis Jocke) tyda på att det är så:)

Den enda studie som jag har sett som på något sätt undersöker detta är en av Bolster et al från 2005. Där de undersöker protein syntesen efter ett konditionspass där de hade tre grupper av proteinintag, 0,87, 1,78 och 3,12. Samtliga dieter hade samma totala energiintag och samma mängd fett. Dvs det enda som ändades var kolhydraterna.

Resultatet från denna studie blev att gruppen med högst proteinintag visade en signifikant lägre proteinsyntes efter träning än medel och lågprotein grupperna. När det gäller koncentartionen av aminosyror så fanns det inga rejäla signifikanta fynd men en tendens av att koncentrationen av EAA (essentiella) och BCAA (branched chained) var högre i ju mer protein som intogs. Docks så är detta inte styrketräning vilket gör att det är svårt att veta vilken relevans dessa resultat har på styrke träning.

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 847

I vilken studie har han visat det, jag s

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 847
FenioN
Titel
Registrerad 2009-07-02
Inlägg 138

Så en onödig bulk som gör man går upp till 2-3kg fett ökar nog bara fett inlagringen, och påverkar inte muskeltillväxten något MER positivt.

Det ända mn får ut nä man bulkar är ju mer energi så man orkar mer när man tränr, som senare leder till mer muskelmassa och styrka,

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

FenioN skrev:
Så en onödig bulk som gör man går upp till 2-3kg fett ökar nog bara fett inlagringen, och påverkar inte muskeltillväxten något MER positivt.

Inom vilket tidsintervall och i vilket förhållande till muskelmassans ökning?

Att bara säga 2-3 kg fett säger ju inte ett dugg.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 3 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden