Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2018-06-07
Inlägg 1

Hej kära forummedlemmar. Jag har beslutat mig för att bli vegetarian pga etiska skäl. Jag är en fanatisk träningsnarkoman, väger ca 93 kg, tränar ca 6 ggr i veckan och då är kondition inräknat ( blandar friskt mellan spinning, löpning och simning).

Jag upplever mig som vältränad och "tämligen stark," bänkar 160 samt gillar att träna tungt. Jag brukar ibland ta en match i thaiboxning när jag besöker Thailand för träningsläger. Vad skall jag tänka på som vegetarian som vill behålla muskelmassa och styrka? Hur lägger man upp en matplan för en vecka och framåt t.e.x? Finns det fler vegetarianer här på forumet som tar sin träning seriöst? Crossfit-folk? Atletic fitnesspersoner? Classic body eller folk som ser gym och atletisk träning som en del av livet? Jag vore väldigt tacksam, väldigt, att få tips av er. Jag är helt ny på det här. Har kollat runt på nätet. Mycket är på engelska och jag blir en aning snurrig. Är det någon som har en matplan/schema färdig och vill klistra in den i ett svar vore det helt fantastiskt.

Om allt detta redan besvarats massor av gånger så ber jag om ursäkt och ni får gärna länka. Annars så dela gärna med er. Alla tips är genuint välkomna. Jag är dock helt ny och väldigt fumlig gällande kök och matlagning men jag är villig att lära mig så djur slipper lida, men var gärna enkla i era förklaringar och råd om det dyker upp några. Tack på förhand!

"Det finns ingen fundamental skillnad mellan människor och djur i de mentala förmågorna. Precis som människan känner djur uppenbarligen njutning, smärta, lycka och olycka. Sympati är en av de ädlaste dygder en människa är begåvad med". - Charles Darwin

munk djur.jpg

Titel
Registrerad 2018-02-26
Inlägg 2

hej där, och shit vad glad man blir när man ser att det finns lite stora grabbar med stora hjärtan därute! klart du inte ska behöva stoppa i dig någon annan för att åstadkomma lite hederliga gainz.

jag har visserligen inte ätit kött på rätt så mycket mer än ett decennium (jag var omkring 7-8 bast när jag slutade med animaliska produkter...) så jag har aldrig heller upprätthållit någon sorts träningsrutin på en animalisk kost, men jag vågar ändå påstå att skillnaden - i praktiken - är väldigt liten. eftersom det finns betydligt fler fullvärdiga proteinkällor bland animaliska produkter (ägg och mjölk inkluderat) måste man i regel variera och kombinera sin kost mer än vad man förmodligen aktivt tänker på att göra när man äter kött. här har du ett stapeldiagram som förenklat visar RDI av de olika aminosyrorna, och som du ser ett smakprov på finns samtliga representerade även i vegetabiliska proteinkällor: http://www.bulkpowders.co.uk/the-core/which-is-the-best-vegan-protein-supplement-comparing-vegan-protein/

proteinet från baljväxter (vilket ju många veganer baserar sin dagliga kosthållning på) är ju t ex rikt på de flesta essentiella aminosyror, även leucin (den aminosyra som har störst inverkan på muskelproteinsyntesen) och lysin (viktig för såväl benstomme som för metabolismen och fettförbränningen, bland annat) men lågt på exempelvis tyrosin och metionin, vilket gör att man gör enklast i att helt enkelt komplettera ett baljväxtbaserad middag med exempelvis ris, quinoa eller havre, sädesslag som alla är rika på såväl metionin och tyrosin, men inte har ett lika högt leucininnehåll. det hela låter förmodligen mer komplicerat än det är, men att tidigt sätta sig in i "kompletterings- och kompensationstänket" gör att du inte kommer behöva gå igenom några onödiga "dippar" i ditt näringsupptag.
styrkelabbet har en helt ok svensk sammanfattning av mer eller mindre fullvärdiga proteinkällor (http://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/), och utifrån den är det inte särskilt svårt att preppa en veckas närings- och proteinrika middagar - bara försök få med så många av de viktigaste proteinkällorna under en dag så behöver du aldrig oroa dig för att känna dig trött och svag i omställningen till plantbaserat.
det är inte svårare än att laga middag som köttätare egentligen - sugen på mexikanskt? koka typ en deciliter linser (dra i någon matsked rökarom/liquid smoke om du vill ha en lite fancy, köttig chili sin carne), släng ner en burk svarta bönor och krossade tomater, en lök, lite chili och örter, när du låtit spektaklet koka ihop har du en middag med omkring 20 g protein per portion, och du lägger till ett par gram om du kokar ris till.
cravings efter asiatiskt? woka 200g tofu, lite nudlar och ett halvt blomkålshuvud, en broccoli, en paprika, lite groddar eller sojabönor om du är på det humöret, och toppa med en näve jordnötter. tar inte mer än en kvart om du har flyt, och landar på omkring 25 g högkvalitativt protein.

(behöver du mer inspiration, recept och tips så är jag ba ett PM bort, och hjälper gärna till med många års lekmannakunskaper.)

lycka till, simma lugnt och lyft tungt (och klappa dig själv på axeln över att du tagit precis rätt val)!

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017