Yngve testar vegankost i 2 veckor

Home Forums Kost och Näringslära Yngve testar vegankost i 2 veckor

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #1010529

    Jag började idag Måndag 5/12 att käka vegankost. Eftersom alla riktiga veganer jag träffat är smala, tänkte jag se om vegankosten klarar att rucka på mina 108 kg. Jag har lagt upp det så här:

    Mål 1. fyrkornsgröt med rostade sojabönsbitar 75g med lingonsylt och solrosfrön, en apelsin och en stor kopp grönt the.

    Mål 2-4. Rågbröd ca 100 g med bönsalsa, solrosfrön och grönt the.

    Mål 5-6. Wokad morot, vitkål, lök o champinjon, med korngryn och bönor. Grönt the till.

    Mål 7. Samma som Mål 2-4.

    Det blir heller ingen glass, godis eller öl under dessa 14 dagar.

    Kommer att skriva ner löpande hur det går.

    YNGVE

    #92467
    #1010530
    #1010531
    Lupo wrote:
    är inte 2 veckor lite kort? hinner man få en rättvis bild en kostförändring på så kort tid, eller?

    Det kanske är lite kort tid, men jag hinner nog se om jag börjar gå ner i vikt, sen så är det några julbord som ska klaras av efter den 20:de, så därför blir det bara 2 veckor till att börja med. Men börjar jag gå ner i vikt, så fortsätter jag efter jul.

    YNGVE

    #1010532

    Tror du kommer g

    #1010533
    NetCurse wrote:
    Tror du kommer gå ner jättemkt på det här schemat, men tyvärr också muskler!

    Eller är det bara jag som tycker att det är på tok för lite protein?

    Jag har räknat lite och kommit fram till följande:

    Energigivare

    Energi 8921 kJ
    Energi 2132 kcal
    Protein 84,7g (16,1 E%) C.S. 88
    BCAA 15041mg (17,8% av proteinet)
    Glutaminsyra 16620mg (19,6% av proteinet)
    Fett 37,8g (16,1 E%)
    SAFA 5,0g (2,1 E%)
    MUFA 10,2g (4,3 E%)
    PUFA 18,2g (7,8 E%)
    Omega 3 1,84g (0,78 E%)
    Kolesterol 0mg
    Kolhydrat 358g (67,8 E%)
    Fiber 89,3g (10,0 g/MJ)

    Eftersom jag inte tränar helkroppsträning, så klarar jag mig antagligen på 85g protein per dygn.

    SAFA, MUFA o PUFA är mättat, enkelomättat resp. fleromättat fett.

    YNGVE

    #1010534

    Då va 1:a dagen avklarad. Så här såg mitt matintag ut.

    MÅL 1

    260g apelsin
    75g gröt
    1 msk lingonsylt
    5g solrosfrön
    85g äpple
    5 dl grönt thé

    MÅL 2

    Pumpernickel 95g
    Bönsalsa ca 35g
    5 dl grönt thé

    MÅL 3

    Pumpernickel 110g
    Bönsalsa ca 35g
    5 dl grönt thé

    MÅL 4

    Pumpernickel 110g
    Bönsalsa ca 35g
    5 dl grönt thé

    MÅL 5

    3 skivor grovt bröd ca 150g
    Linssoppa 3 tallrikar.
    33 cl lättöl (sa ju ingen öl, men jag var bortbjuden och ville inte va ofin o skicka ut ölet)

    MÅL 6

    3 st päron 375g
    1 st apelsin 260g

    YNGVE

    #1010535
    YTS wrote:
    Det kanske är lite kort tid, men jag hinner nog se om jag börjar gå ner i vikt, sen så är det några julbord som ska klaras av efter den 20:de, så därför blir det bara 2 veckor till att börja med. Men börjar jag gå ner i vikt, så fortsätter jag efter jul.

    YNGVE

    ja efter julen kanske man skulle prova… blir ju en del mat under den högtiden
    :happy:

    #1010536
    Lupo wrote:
    ja efter julen kanske man skulle prova… blir ju en del mat under den högtiden
    :happy:

    Jag sitter och gör en guide över proteinkomplementering med sädesslagen och baljväxter. Jag har valt 1 del baljväxt till 2 delar sädesslag, för att man inte skall få för mycket oönskad flatulens (Väderspänning (fisar)). Den är klar, men sen tillkommer ju HTML programmering innan den ligger på min hemsida. Här är kombos med 100% proteinkvalité:

    Havre 67% + Gul Ärta 33% – 18,8 E% protein

    Korngryn 67% + Gul Ärta 33% – 16,9 E% protein

    Råris 70% + Linser 33% – 15,5 E% protein

    Råris 67% + Gul Ärta 33% – 14,6 E% protein

    #1010537

    har du provat alla olika former av sojagranulat som finns? super gott och enkelt att tillaga, finns i f

    #1010538

    Morr´n!
    Jag var inne på din sida och kollade, och jag är mäkta imponerad över allt arbete du lagt ner på alla menyer och tabeller.Verkligen.
    Jag kommer också att följa det här.Mest för att jag tror att du är seriös nog att verkligen tala om om det skiter sej det här.. :D

    Veganer är oftast extremt engagerade och kunniga på kosten, vilket är mycket imponerande tycker jag.Vegetarianer och hälsokostare slarvar alltför mycket med baljväxterna.

    Måste dock få säga att jag saknar hälsokostarens variation över din matsedel.
    Att äta samma saker flera gånger i rad är för mej en extrem nödlösning.. Varför gör du det?

    #1010539

    idioti på hög nivå är de enda jag kan säga om detta och 1:a dagens matintag e skrattretande och rent av ohälsosamt.

    för de första får du inte i dig en komplett aminosyro profil sen bristen på vitaminer och mineraler blir stor e bara början!!!.

    varför tror du överhuvudtaget veganer e smala för? undernärda och ser sjuka ut!!!!

    #1010540
    Fluffomaniac wrote:
    har du provat alla olika former av sojagranulat som finns? super gott och enkelt att tillaga, finns i färs, bitar, filéer och strimlor. mellan 50-70% protein, 1%fett och ca 5-30% kolhydrat. sen är ju tofu bra, sojamjölk, temphe, sojaost… godast att variera lite från alla olika sorters bönor… :)
    spännande följa dina 2 veckor!!

    Jag har provat tofu och sojakött, men måste säga att jag är mest förtjust i vanliga kokta bönor.

    YNGVE

    #1010541
    SheeBa wrote:
    Morr
    #1010542
    lightning wrote:
    idioti på hög nivå är de enda jag kan säga om detta och 1:a dagens matintag e skrattretande och rent av ohälsosamt.

    Jag var iaf mätt hela tiden, sen så har jag ett stillasittande liv, så jag gör inte av med mer än ca 2500 kcal per dygn.

    Quote:
    för de första får du inte i dig en komplett aminosyro profil sen bristen på vitaminer och mineraler blir stor e bara början!!!.

    Jag vet inte om du känner till vad Chemical Score är, men det går att beräkna hur väl sädesslag och baljväxter kompletterar varandras protein. Det går att få en komplett aminosyraprofil fast man äter vegankost. Vitaminer och mineraler har jag också kontroll räknat och det är D, B12, som saknas och Selén ligger under rekommendationerna. B12 är man väldigt oense om, vissa veganer utvecklar brist, medans andra inte gör det. D-vitamin kan huden bilda vid exponering av solljus. Selen ligger även husmanskost lågt på, men enligt Åke Bruce på Livsmedelsverket finns inget hos svenska folket som tyder på brist.

    Quote:

    varför tror du överhuvudtaget veganer e smala för? undernärda och ser sjuka ut!!!!

    Jag tror Veganer är smala för att de har lågt intag av fett och då speciellt mättat fett. Om de missköter sin kost, kan det givetvis finnas andra anledningar. Det finns två systrar hemma som är veganer och den ena är iaf rena fotomodellen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.