Angående Växt&frukt&Bark extrakt

Home Forums Kosttillskott Angående Växt&frukt&Bark extrakt

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #100859
    #1073785

    Ser att fler och fler kostillskott som säljs som prestationshöjande främst pwo´s innehåller olika former av växt,frukt,bark extrakt och min fundering är då om det ens bedrivs någon seriös forskning på dessa innan dom åker ner som piller i kostillskotten

    gärna länka till seriösa artiklar och forskningresultat,drar av några exempel på extrakt osv nedan

    -Dendrobiumextrakt
    -Citrus reticulataextrakt, frukt
    -Trichopus Zeylanicus (extrakt fr. hel planta)
    -Schisandra Chinensisextrakt
    -Mandarinextrakt

    finns ju åtskilligt många fler,vissa av dessa kan man wiki söka och få lite hum om,medans vissa står d jackshit om..

    synpunkter från dom som testat dessa produkter vore också intressant,och tankar runt att stoppa i sej dom utan att egentligen veta dess bieffekter av långvarigt intag !?

    #1073790

    hoppas jag inte bryter mot några regler nu men tänkte mämna några kosttillskott som innehåller dessa växt&bark&frukt extrakt,kanske någon som knaprar dessa vill nämna något

    Jungle warfare extreme
    FightAggression
    F#cked up
    Crazed
    Jacked3d micro
    Animus
    Yok3d

    finns många många fler och dess säljs så vitt jag förstår utan någon som helst krav på forskning av effekter av överdosering,långvarig dosering osv!!

    jag tycker det fan är skrämmande.

    #1074020

    Tja är väl livsmedelsverket som ska reglera dessa.

    #1074056
    Johan Otterström wrote:
    Tja är väl livsmedelsverket som ska reglera dessa.

    Nja har tillåmed för mej att det kommunväsendet som sätter regler för försäljning av kosttillskott i första hand.

    #1074064

    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/

    Regler för kosttillskott

    Sedan 2005 finns föreskrifter om kosttillskott, se länk till höger på sidan. Föreskrifterna innehåller en definition av kosttillskott och regler för vilka vitaminer och mineraler som får ingå. Föreskrifterna har tagits fram av Livsmedelsverket utifrån EU-direktiv.

    #1074101
    Johan Otterström wrote:
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/

    Regler för kosttillskott

    Sedan 2005 finns föreskrifter om kosttillskott, se länk till höger på sidan. Föreskrifterna innehåller en definition av kosttillskott och regler för vilka vitaminer och mineraler som får ingå. Föreskrifterna har tagits fram av Livsmedelsverket utifrån EU-direktiv.

    Quote:
    småningom kommer det också att utarbetas föreskrifter om maximi- eller minimihalter av vissa ämnen, till exempel hur mycket A-vitamin en produkt får innehålla.

    saxat från samma sida,skall ju tilläggas att denna regleringsprocess verkar vara väldigt långsam,då det tydligen kan ta upp till 1-2 år innan ens det nya kostillskottet blir granskat och klassat som godkänd eller ej efter att det först blivit uppmärksammat tillräckligt. för att bli granskat

    #1074103
    Galten wrote:
    Ser att fler och fler kostillskott som säljs som prestationshöjande främst pwo´s innehåller olika former av växt,frukt,bark extrakt och min fundering är då om det ens bedrivs någon seriös forskning på dessa innan dom åker ner som piller i kostillskotten

    gärna länka till seriösa artiklar och forskningresultat,drar av några exempel på extrakt osv nedan

    -Dendrobiumextrakt
    -Citrus reticulataextrakt, frukt
    -Trichopus Zeylanicus (extrakt fr. hel planta)
    -Schisandra Chinensisextrakt
    -Mandarinextrakt

    finns ju åtskilligt många fler,vissa av dessa kan man wiki söka och få lite hum om,medans vissa står d jackshit om..

    synpunkter från dom som testat dessa produkter vore också intressant,och tankar runt att stoppa i sej dom utan att egentligen veta dess bieffekter av långvarigt intag !?

    Dendrobium – finns inga studier som visar att det har effekt på något som är direkt kopplat till prestation.

    Tricophus (även känt som Jeevani) – finns denna studie: [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16617470]. Denna råvara är extremt svår att få tag på och jag tror inte att det finns något extrakt överhuvudtaget. Man vilka de aktiva ämnena är. Har testat den själv för några år sen men kan int säga att jag märkte någon skillnad

    Schisandra – är väldokumenterat i olika sammanhang. Finns bl a denna reviewartikel av Georg Wikman (örtmedicinska institutet): [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18515024]

    Citrus Reticilata (mandarin ingår i i denna klass) – innehåller bl a synefrin. Synefrin är en slutprodukt som bildas från tyramin så sannolikt finns det även både tyramin, oktopamin och metylerat tyramin (n-metyltyramin) i små mängder. Via extraktion kan man rena fram de ämnen man vill.

    #1074159
    Henrik Eiselt wrote:
    Galten wrote:
    Ser att fler och fler kostillskott som säljs som prestationshöjande främst pwo´s innehåller olika former av växt,frukt,bark extrakt och min fundering är då om det ens bedrivs någon seriös forskning på dessa innan dom åker ner som piller i kostillskotten

    gärna länka till seriösa artiklar och forskningresultat,drar av några exempel på extrakt osv nedan

    -Dendrobiumextrakt
    -Citrus reticulataextrakt, frukt
    -Trichopus Zeylanicus (extrakt fr. hel planta)
    -Schisandra Chinensisextrakt
    -Mandarinextrakt

    finns ju åtskilligt många fler,vissa av dessa kan man wiki söka och få lite hum om,medans vissa står d jackshit om..

    synpunkter från dom som testat dessa produkter vore också intressant,och tankar runt att stoppa i sej dom utan att egentligen veta dess bieffekter av långvarigt intag !?

    Dendrobium – finns inga studier som visar att det har effekt på något som är direkt kopplat till prestation.

    Tricophus (även känt som Jeevani) – finns denna studie: [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16617470]. Denna råvara är extremt svår att få tag på och jag tror inte att det finns något extrakt överhuvudtaget. Man vilka de aktiva ämnena är. Har testat den själv för några år sen men kan int säga att jag märkte någon skillnad

    Schisandra – är väldokumenterat i olika sammanhang. Finns bl a denna reviewartikel av Georg Wikman (örtmedicinska institutet): [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18515024]

    Citrus Reticilata (mandarin ingår i i denna klass) – innehåller bl a synefrin. Synefrin är en slutprodukt som bildas från tyramin så sannolikt finns det även både tyramin, oktopamin och metylerat tyramin (n-metyltyramin) i små mängder. Via extraktion kan man rena fram de ämnen man vill.

    Tack för att du klarnar upp några av dom ovanstående,har mestadels bara googlat och nosat själv på dessa och blir självklart oroad när det inte finns alltför mycket info om dom ingridienserna.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.