Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Wig
Wig
Titel
Registrerad 2011-01-01
Inlägg 28

Vad tror ni om detta? är det någon som har testat DAA?

"DAA innehåller D-asparaginsyra (D-Aspartic Acid på engelska) som är en optisk isomer av den vanligt förekommande aminosyran L-Asparaginsyra. DAA bildas naturligt i kroppen och finns bla i nerver och endokrinakörtlar.

DAA har testats i många olika studier och bla har man visat i studier på råttor att kan öka utsöndringen av gonadotropinfrisättande hormon (GnRH) från hypotalamus, öka frisättningen av luteiniserande hormon (LH) och tillväxthormon (GH) från hypofysen, testosteron från testiklarna och dessutom modulera syntesen av melatinon i tallkottskörteln. Det är alltså en aminosyra som tycks spela en viktig roll för frisättningen av en rad olika hormoner.

I andra studier där man studierat DAA's roll för mänsklig reproduktion hos både män och kvinnor har man sett ett samband mellan halt DAA i sädesvätska och spermiernas kvantitet och motilitet (rörlighet). (3) Ju fler och rörligare spermier desto mer DAA i sädesvätskan. Vid azospermi (avsaknad av spermier) var mängden DAA 12 nmol/ml sädesvätska medan det i hos personer med normal spermieproduktion var 80 nmol/ml sädesvätska.

Hos kvinnor har man funnit ett samband mellan mängden DAA i follikelvätskan och ålder (yngre kvinnor har med DAA) samt att mängden DAA tycks påverka oocyternas (äggceller) kvalitet där det finns ett samband mellan koncentrationen av DAA i follikeln och procenten av kvalitativa metafas II oocyter likväl som fertilitetsgraden. (4)

DAA och testosteronproduktion
DAA stimulerar en gen som kallas steroidogenic acute regulatory protein gene (StAR) som spelar en nyckelroll i produktionen av steroider både i testiklar och binjurar. (2) Det StAR gör är att reglera transporten av kolesterol från mitokondriernas yttre till inre membran. Denna transport anses vare ett begränsande steg i tillverkningen av steroidhormoner såsom testosteron. Kolesterol är startprodukten för alla steroider i kroppen.

I en studie (1) fick testpersoner män, 27-37 år, inta 3.12 gram natrium-D-aspartat (samma form som finns i DAA FX) i 12 dagar. Vid dag 12 hade testosteronet ökat med 42 % och LH ökade med 33%. Redan efter sex dagar såg man ökningar men inte signifikanta.

Tre dagar efter att testpersonerna slutat med DAA var nivåerna av LH och testosteron fortfarande högre än normalt men med en sjunkande trend vilket tyder på att kroppen omsätter DAA ganska snabbt och att effekten är dosberoende. När man använder DAA ackumuleras det i olika organ, främst testiklar, hypofys, sköldkörtel, njurar men sjunker snabbt när man slutar. Det är bara i testiklarna som DAA tycks finnas kvar lite längre.

DOSERING: Blanda 3 kryddmått (1 gram per kryddmått) i ett glas vatten eller juice. Rör om och drick i samband med frukost. DAA FX tas dagligen. Eftersom volymdensiteten kan variera på pulver rekommenderas våg om du vill ha en mer exakt dosering.

INGREDIENSER: 100% Natrium-D-aspartat

Mängden natrium motsvarar cirka 17,5%. Vi har valt att använda natriumsalt av DAA dels eftersom det är den formen som använts i studierna och dels för att tex kalciumbundet DAA är onödigt då de flesta tränande redan får i sig mer än tillräckligt med kalcium via proteinpulver."

REFERENSER:
1. The role and molecular mechanism of D-aspartic acid in the release and synthesis of LH and testosterone in humans and rats. Reproductive Biology and Endocrinology 2009, 7;120
2. Stimulation of steroidogenic acute regulatory protein (stAR) gene expression by D-aspartate in rat Leydig cells. FEBS Lett. 454, 317–320. (1999)
3. Occurrence of D-aspartic acid in human seminal plasma and spermatozoa: possible role in reproduction. Fertil Steril. 2005 Nov;84(5):1444-9.
4. Reproductive implication of D-aspartic acid in human pre-ovulatory follicular fluid. Human Reprod. 2007;22:3178–3183.

Saxat från gymvaruhusets sida. Deras beskrivning av DAA

Titel
Registrerad 2008-06-09
Inlägg 227

Jag testade DAA för några månader sen utan några resultat. Det har tydligen kommit en bättre variant i pillerform nu. jag hade pulver varianten som va helt olöslig i vatten. Va som att dricka surt grus.

Titel
Registrerad 2006-12-30
Inlägg 75

Har testat Primaforce DAA(pulverform) och även Bodyscience DAA(kapslar). en månad räcker inte måste ta det en längre period och även ta det på morgonen.

Titel
Registrerad 2010-04-28
Inlägg 204

mm 2 månader behöver man åtminstone på daa och intag varje dag som nämnts.

Kan dock själv inte säga något annat än positiva saker. Fungerar definitivt på mig. Har iofs passerat 35 så jag får ut mer än en yngre person som fortfarande ligger närmare sin naturliga gräns och självklart. Personer som är van syntetiska produkter märker förmodligen knappast något i jämförelse.

Men jag är riktigt nöjd, ökad styrka, högre förbränning, ökad drift och visuellt så ser man utan tvekan skillnad på formen.

broel
Titel
Registrerad 2009-02-20
Inlägg 82

låter som en intressant produkt iaf...

Titel
Registrerad 2006-07-30
Inlägg 1 573

Jag åt två burkar med Ergos Testforce utan att märka av något utöver det vanliga..

Wig
Wig
Titel
Registrerad 2011-01-01
Inlägg 28

Det är nog som de flest kosttillskott behöver testas under en längre period. Sen ska vi inte underskatta placeboeffekten. :D

Låter lite för bra för att var sant. Får väl bunkra på mig ett lager och testa framöver. Enda sättet att få reda på. i så fall blir det 3 månader.

Titel
Registrerad 2007-09-27
Inlägg 2 358

Wig skrev:
Vad tror ni om detta? är det någon som har testat DAA?

"DAA innehåller D-asparaginsyra (D-Aspartic Acid på engelska) som är en optisk isomer av den vanligt förekommande aminosyran L-Asparaginsyra. DAA bildas naturligt i kroppen och finns bla i nerver och endokrinakörtlar.

DAA har testats i många olika studier och bla har man visat i studier på råttor att kan öka utsöndringen av gonadotropinfrisättande hormon (GnRH) från hypotalamus, öka frisättningen av luteiniserande hormon (LH) och tillväxthormon (GH) från hypofysen, testosteron från testiklarna och dessutom modulera syntesen av melatinon i tallkottskörteln. Det är alltså en aminosyra som tycks spela en viktig roll för frisättningen av en rad olika hormoner.

I andra studier där man studierat DAA's roll för mänsklig reproduktion hos både män och kvinnor har man sett ett samband mellan halt DAA i sädesvätska och spermiernas kvantitet och motilitet (rörlighet). (3) Ju fler och rörligare spermier desto mer DAA i sädesvätskan. Vid azospermi (avsaknad av spermier) var mängden DAA 12 nmol/ml sädesvätska medan det i hos personer med normal spermieproduktion var 80 nmol/ml sädesvätska.

Hos kvinnor har man funnit ett samband mellan mängden DAA i follikelvätskan och ålder (yngre kvinnor har med DAA) samt att mängden DAA tycks påverka oocyternas (äggceller) kvalitet där det finns ett samband mellan koncentrationen av DAA i follikeln och procenten av kvalitativa metafas II oocyter likväl som fertilitetsgraden. (4)

DAA och testosteronproduktion
DAA stimulerar en gen som kallas steroidogenic acute regulatory protein gene (StAR) som spelar en nyckelroll i produktionen av steroider både i testiklar och binjurar. (2) Det StAR gör är att reglera transporten av kolesterol från mitokondriernas yttre till inre membran. Denna transport anses vare ett begränsande steg i tillverkningen av steroidhormoner såsom testosteron. Kolesterol är startprodukten för alla steroider i kroppen.

I en studie (1) fick testpersoner män, 27-37 år, inta 3.12 gram natrium-D-aspartat (samma form som finns i DAA FX) i 12 dagar. Vid dag 12 hade testosteronet ökat med 42 % och LH ökade med 33%. Redan efter sex dagar såg man ökningar men inte signifikanta.

Tre dagar efter att testpersonerna slutat med DAA var nivåerna av LH och testosteron fortfarande högre än normalt men med en sjunkande trend vilket tyder på att kroppen omsätter DAA ganska snabbt och att effekten är dosberoende. När man använder DAA ackumuleras det i olika organ, främst testiklar, hypofys, sköldkörtel, njurar men sjunker snabbt när man slutar. Det är bara i testiklarna som DAA tycks finnas kvar lite längre.

DOSERING: Blanda 3 kryddmått (1 gram per kryddmått) i ett glas vatten eller juice. Rör om och drick i samband med frukost. DAA FX tas dagligen. Eftersom volymdensiteten kan variera på pulver rekommenderas våg om du vill ha en mer exakt dosering.

INGREDIENSER: 100% Natrium-D-aspartat

Mängden natrium motsvarar cirka 17,5%. Vi har valt att använda natriumsalt av DAA dels eftersom det är den formen som använts i studierna och dels för att tex kalciumbundet DAA är onödigt då de flesta tränande redan får i sig mer än tillräckligt med kalcium via proteinpulver."

REFERENSER:
1. The role and molecular mechanism of D-aspartic acid in the release and synthesis of LH and testosterone in humans and rats. Reproductive Biology and Endocrinology 2009, 7;120
2. Stimulation of steroidogenic acute regulatory protein (stAR) gene expression by D-aspartate in rat Leydig cells. FEBS Lett. 454, 317–320. (1999)
3. Occurrence of D-aspartic acid in human seminal plasma and spermatozoa: possible role in reproduction. Fertil Steril. 2005 Nov;84(5):1444-9.
4. Reproductive implication of D-aspartic acid in human pre-ovulatory follicular fluid. Human Reprod. 2007;22:3178–3183.

Det finns en stor tråd på MM Forumet om DAA och även den bättre versionen DAA Chelate.

http://www.mmsports.se/forum/showthread.php/269-DAA(D-aspratic-acid)-produkt

Wig
Wig
Titel
Registrerad 2011-01-01
Inlägg 28

Tackar ska läsa det på en gång :up:

Såg efter att jag postade tråden här att MMsports hade en förbättrad version av DAA med bättre upptag samt en annan produkt innehållande DAA och tribilus.

Titel
Registrerad 2007-09-27
Inlägg 2 358

Wig skrev:
Tackar ska läsa det på en gång :up:

Såg efter att jag postade tråden här att MMsports hade en förbättrad version av DAA med bättre upptag samt en annan produkt innehållande DAA och tribilus.

Body Science Testo Booster innehåller.
DAA-Chelate
Fenugreek
Tribulus

Tollesson
Titel
Registrerad 2010-07-11
Inlägg 505

thundergud skrev:
Har testat Primaforce DAA(pulverform) och även Bodyscience DAA(kapslar). en månad räcker inte måste ta det en längre period och även ta det på morgonen.

Först efter 12 veckor ska det ha toppeffekt tydligen och det är sjukt viktigt att ta det varje dag då utebliven dosering sänker värdena svinfort

Titel
Registrerad 2006-12-30
Inlägg 75

oj jag skrev dock inte ut hur länge jag använde det hehe en burk från primaforce räckte i månad, så jag körde en burk på en månad sen månaden efter en till burk(primaforce) sen nästa månad igen så bytade jag till kapslar Bodyscience DAA tog detta varje morgon dessa månader jag använde det, jag använde det som du skrev i 12 veckor eller 3 månder.

Titel
Registrerad 2007-11-02
Inlägg 648

Det är därför man tar något anti-östrogent med det

Titel
Registrerad 2007-09-27
Inlägg 2 358

Det är återkommande rapporter om allmänt bättre välmående.
Vill du titta mer på vad andra användare tycker så finns det en stor tråd om DDA på MM Forumet
http://www.mmsports.se/forum/showthread.php/269-DAA-D-Aspartic-Acid

Henrik Eiselt
Titel
Registrerad 2005-12-12
Inlägg 1 938

mr green1 skrev:
Jag testade DAA för några månader sen utan några resultat. Det har tydligen kommit en bättre variant i pillerform nu. jag hade pulver varianten som va helt olöslig i vatten. Va som att dricka surt grus.

DAA är DAA. Får du in det i blodet så gör det samma nytta/onytta så det spelar ingen roll om det är kapslar, tabletter, pulver eller flytande. Aminosyror tas upp av specifika AA-transportörer tillsammans med natrium så jag tror inte att upptaget är en svag länk. Kelaterat DAA har bättre löslighet men jag tycker inte att Na-DAA löser sig speciellt dåligt.

Att höja testosteronet XX % brukar inte ge så fasligt mycket men har du brist innan så ju märkas. :emo-thumb

r2d2r2d2
Titel
Registrerad 2005-10-29
Inlägg 560

Jag tror som Eiselt att upptaget inte är något problem, jag kör DAA (den vanliga pulverformen) ihop med nanox-androx-q12 och jag är sjukt nöjd med mina resultat hittills. Bra tryck, uthållighet, välmående och libidon är upp ordentligt ;)

Lösligheten är inget problem för mig, jag blandar mitt DAA-pulver i shakern ihop med PWO´n , lätt som en plätt.

/ R2D2

Titel
Registrerad 2007-11-02
Inlägg 648

bara bomba det in med en skopa i munnen svälj med juice eller ngt, smakar inget :)

Sid
Titel
Registrerad 2007-04-09
Inlägg 300

Jag var har alltid varit ganska skeptisk mot testoboosters. Provat förr enbart tribulus men effekten har varit marginell på muskeltillväxt/pigghet och det som framförallt påverkats har varit libidon. Testoboosters även DAA verkar alltid fungera bäst för dem som redan har lågt testosteron från början.

Jag har haft en del manliga klienter + 50 år som jag gett DAA (3000 mg /dag), zink och tribulus och dem alla har upplevt större libido ,mer energi och bättre "go" i gymmet.

Enligt de mått vi tog och "ägget- mätningar" så påverkades kroppssammansättningen positivt i en snabbare takt än innan med annars oförändrad kost och träning.

En av mina klienter tog även blodprov på diverse hormoner bl.a. fritt och bundet testosteron där ökningarna på dem båda var signifikanta redan efter 4 veckor med DAA. (Har tyvärr inte exakta siffror tillgängliga, ska se om klienten har kvar dem).

Av mina yngre klienter vekar faktiskt resultatet av just DAA och zink vara bra. Speciellt på individer som har hög volym träning där risk för zinkbrist är större. Ex. hårt styrketränade i kombination med en annan sport som hockey.

Utifrån de klientbetyg jag fått på Duzixon (som innehåller DAA, zink och tribulus) har det i överlag varit mycket positivt även på yngre (20-25 år). Där ökad styrka, energi, välmående och sexlust ökat.

Inte allt för vetenskapligt inlägg men jag har tränat en hel del klienter och provat olika upplägg och genomgående är att de flesta upplevt bra resultat oavsett ålder på DAA. Zink = Bra för folk som tränar mycket och har större risk för brist. Tribulus framförallt för äldre och libidon.

Titel
Registrerad 2010-08-19
Inlägg 245

Citat:
Ursprungligen postat av mr green1

Att vanligt D-aspartic Acid i pulverformat har lösningsproblem är allmänt känt, och har en sursmak precis som du säger. Många upplever även magproblem så som att dom blir gasiga och som även kan leda till buksmärtor.

Det var ju därför Chelatet togs fram, det tog bort lösningsproblem och magproblemen.

Om vidare kroppen har en bättre upptagningsförmåga tack vare chelatet låter jag vara osagt, dock upplever jag personligen bättre effekt av ett DAA med chelate.

Annars finns det ju DAA som kommer i kapslar, då försvinner ju lösningspronlemet , men dock kvarstår magproblemen. Är även därför det finns DAA i kapslar med chelate.

Måste ju även säga att alla ser inte lösningsproblemet som ett problem, alla får inte även problem med magen av det heller. Men för er som får det så är Chelatet som gäller.

Själv använder jag mig av Body Science DAA, är kapslar och självklart chelate. Mycket bra pris och väldigt effektiva om ni frågar mig.

Titel
Registrerad 2010-08-19
Inlägg 245

Warrior skrev:
D-aspartic verkar LEDA till ökande estradiol värden

NOT GOOD

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17469225

På vilket vis är ökade estradiol värden negativa ? Så länge ration mellan testo och östro är bra ser jag inget problem med detta..

Titel
Registrerad 2017-10-10
Inlägg 1
Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

• BODY 398, september 2017

• BODY 397, augusti 2017