Hampa-protein?

Home Forums Kosttillskott Hampa-protein?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #51665
    #125287

    jag tänkte testa det här proteintillskottet eftersom jag e rätt känslig för proteinpulver som e mjölkbaserat. Någon som vet något om hampa-protein? bra lr dåligt?

    #125288

    Jag har samma problem med magen, kört mjölk protein i 15år, och min mage mår inte bra av det längre.

    Jag brukar nu hampa protein och skalade hampafrön. Det fungerar utmärkt.

    Sen tar jag en shaker med spirulina och hampaprotein när jag vill ha en riktig protein bomb.

    #125289

    Har för mig att hampaprotein är fullvärdigt då det innehåller alla aminosyrorna men att det är väldigt dålig aminosyrasammansättning gentemot mjölk och sojaprotein t.ex. Vilket ger hampaproteinet ett lågt chemical score vilket kan jämföras med biologiskt värde!

    Har för mig Lysin var den främsta begränsande aminosyran här. Med det sagt bör du kunna få ett högre biologiskt värde genom att inta lysinrika produkter i samband med proteinpulvret (baljväxter har jag för mig är lysinrika men reserverar mig för fel här och jag orkar inte googla nu) :)

    Jag hade satsat på sojaprotein i ditt fall

    #125290

    Är äggprotein uteslutet då? Om jag inte kunde köra på vassle skulle äggprotein vara det första valet. Men du kanske är laktovegetarian?

    #125291

    tack för svaren :)
    tommy: jag har beställt ett annat kost tillskott som innehåller bl a extra aminosyror som lysin tänkte just att det kunde vara bra pga argumentet ”biologisk värde”

    Eddie: äggprotein har varit ett förstahandsval, det var mest slumpen att en kompis som fråga mig om jag ville ha hampa-proteinet när han oxå skulle beställa eftersom han visste att jag var känslig mot mjölk. och nej jag är inte laktovegetarian. Men skulle du rekommendera äggprotein före hampa?

    #125292
    Tommy Ivarsson wrote:
    Har för mig att hampaprotein är fullvärdigt då det innehåller alla aminosyrorna men att det är väldigt dålig aminosyrasammansättning gentemot mjölk och sojaprotein t.ex. Vilket ger hampaproteinet ett lågt chemical score vilket kan jämföras med biologiskt värde!

    Ett protein är inte fullvärdigt bara för att det innehåller alla essentiella aminosyror. Fullvärdigt är det först om alla essentiella aminosyror når upp till minst referensvärdena för respektive essentiell aminosyra, enligt Chemical Score metoden.

    Här kan du testa ditt hampa protein enligt C.S. metoden:

    [http://www.nyttgrepp.se/chemicalscore.php]

    #125293
    nog_nog wrote:
    Någon som vet något om hampa-protein? bra lr dåligt?

    [http://www.iforma.se/sv/hampa/77-hampa-protein-pulver.html]

    På denna länk fanns en analys av essentiella aminosyror och när jag körde dem enligt: ”Angående C.S. värdet, så kalkyleras det enligt referensmönstret för vuxna (Källa: Dietary Reference Intakes for Energy, Carbohydrate, Fiber, Fat, Fatty Acids, Cholesterol, Protein and Amino Acids (Macronutrients). Institute of Medecine. Washington D.C. : National Academies Press; 2005.)”

    Så hade detta hampaprotein C.S. 66, vilket är rätt lågt med tanke på att: för att vara fullvärdigt skall C.S. vara 100.

    Kan tipsa dig om att koka gröt på 100g havre + 50g gula ärter, (bägge i torrvikt) Denna gröt har C.S. 125 och har en hyfsad proteinhalt. Vill du boosta gröten ytterligare, så servera med ett kokt ägg och ett glas mjölk (om du klarar ett glas mjölk).

    #125294
    nog_nog wrote:
    Men skulle du rekommendera äggprotein före hampa?

    Ja tveklöst.

    #125295
    YTS wrote:
    Ett protein är inte fullvärdigt bara för att det innehåller alla essentiella aminosyror. Fullvärdigt är det först om alla essentiella aminosyror når upp till minst referensvärdena för respektive essentiell aminosyra, enligt Chemical Score metoden.

    Givetvis! Jag utelämnade denna lilla del i min text. Men bra att du förtydligade :up:

    #125296

    Eller selfs laktosfria vassleprotein..?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.