Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

En fråga kanske nån som har en bra stuide på någon av topics aminosyror och dess ökning av HGH.
Det påstås att tex arginin kan höja hgh nivåer riktigt bra, andra är citrulline malat, L-dopa, GABA etc.
Den höjning de åstadkommer, är den verkligen nått att hurra över? Eller är det inte så att det blir en peak på några minuter eller kanske en timme.
Är det verkligen lönt att äta dessa syror ur en hgh höjnings perspektiv? :o

Titel
Registrerad 2006-07-30
Inlägg 1 573

Nej,du får ingen märkbar effekt.

Henrik Eiselt
Titel
Registrerad 2005-12-12
Inlägg 1 938

Det enda som ger ordentliga höjningar och som finns i några kosttillskott är olika GHRP som t ex finns i Hemogex från VPX. I en mindre studie vi gjorde för ett antal år sen fick vi en dryga 40-faldig ökning av GH med GHRP ("Antropin" som vi kallade den) men då med intranasal doserng (nässpray). Lite tveksamt om ett sånt tillskott är lagligt.... :nono:

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

GHRP = olika GH peptider??

Ola Wallengren
Titel
Registrerad 2005-10-26
Inlägg 834

loverius skrev:
GHRP = olika GH peptider??

Growth Hormone Releasing Peptide, det finns flera olika, ofta bara förkortade med ett nummer tex. GHRP-2 eller GHRP-6.

Peter Singer
Titel
Registrerad 2005-11-16
Inlägg 889

Gaba är ett ämne som är förbjudet att säljas i Sverige. Vad kan man dra förslutsatser av detta? Jo, det fungerar!
Jag har själv använt det när det var lagligt att köpa/sälja i Sverige.
Sverige är ett av få länder i Världen där det är olagligt. Jag har sökt svar av läkare mm och de tycker också att det är underligt att det har blivit förbjudet.
Ville bara säga det innan den här tråden stängs.
/Peter

Titel
Registrerad 2006-07-30
Inlägg 1 573

Henrik Eiselt skrev:
Det enda som ger ordentliga höjningar och som finns i några kosttillskott är olika GHRP som t ex finns i Hemogex från VPX. I en mindre studie vi gjorde för ett antal år sen fick vi en dryga 40-faldig ökning av GH med GHRP ("Antropin" som vi kallade den) men då med intranasal doserng (nässpray). Lite tveksamt om ett sånt tillskott är lagligt.... :nono:

Förstår inte varför det inte finns någon bra användar info på Hemogex isf om det funkar så bra,har söökt runt på forumen men det verkar mer som om folk tycker det bara är dyrt?

Antar att man ändå inte kanske får någon märkbart bättre effekt?

Såg nu att du skrivit dopa med i topicen,jag testade en burk av den nya Powerfull från usp och fick ett grymt driv på gymmet/grym focus på vad jag gjorde samt extremt förbättrad sömn,och jag har själv alltid haft sömn problem så det var verkligen märkbart för mig.

Henrik Eiselt
Titel
Registrerad 2005-12-12
Inlägg 1 938

dr Nick skrev:
Förstår inte varför det inte finns någon bra användar info på Hemogex isf om det funkar så bra,har söökt runt på forumen men det verkar mer som om folk tycker det bara är dyrt?

Det funkar på kortväxta barn i alla fall. :p Tror inte att upptaget oralt är så där superbra. Kommer inte ihåg biotillgängligheten men tror att det var typ 20 gånger bättre intranasalt. Vi använde dessutom liposomal mikrorenkapsulering vilket kan ha påverkat upptaget ytterligare.

Priset på Hemogex är ungefär vad det hamnar på med en sån råvara. Dyrt, ja.

Titel
Registrerad 2006-07-30
Inlägg 1 573

"kortväxta barn":D

Tror inte någon tränande har någon värst stor nytta av dessa hga kosttillskott,Powerfull för sömnen däremot var guld för mig.

gotland
Titel
Registrerad 2005-12-18
Inlägg 327

Peter Singer skrev:
Gaba är ett ämne som är förbjudet att säljas i Sverige. Vad kan man dra förslutsatser av detta? Jo, det fungerar!
Sverige är ett av få länder i Världen där det är olagligt. Jag har sökt svar av läkare mm och de tycker också att det är underligt att det har blivit förbjudet.
/Peter

Håller med. GABA fungerar bra. Sover bättre på det och eftersom efter jag tagit det får svårt att andas och blir trött så antar jag också att det funkar. Ett billigt kosttillskott i USA. Skickar efter från USA eftersom det inte är förbjudet att införa bara att sälja. Måste dock upp i över 3 g för att det ska funka bra. Jag ska väl inte garantera att det fungerar men de jag vet använt det säger alla att det är bra och det är min åsikt också.

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

jag var uppe i 10g/dag av gaba fast jag kunde andas, samtdigit vet jag nog varför det är förbjudet eller "ej tillåtet", pga att det är en prekursor till GHB.
Men givetvis kan inte gaba korsa blodbarriären i hjärnan som GHB.

Henrik Eiselt
Titel
Registrerad 2005-12-12
Inlägg 1 938

loverius skrev:
jag var uppe i 10g/dag av gaba fast jag kunde andas, samtdigit vet jag nog varför det är förbjudet eller "ej tillåtet", pga att det är en prekursor till GHB.
Men givetvis kan inte gaba korsa blodbarriären i hjärnan som GHB.

Det är väl tvärtom? (GHB prekursor till GABA). Phenibut verkar ha blivit ganska populär på senare tid och är en GABA-analog. Testat?

paul
Titel
Registrerad 2006-06-20
Inlägg 1 146

phenibut har jag testat,får mig att sova gott:) har även provat gaba tycker inte jag märker så mycke på den annat än en konstig smak i munnen

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

Henrik Eiselt skrev:
Det är väl tvärtom? (GHB prekursor till GABA). Phenibut verkar ha blivit ganska populär på senare tid och är en GABA-analog. Testat?

GHB är nämligen en substans som både kan ombildas till GABA, en så kallad prekursor, och bildas från GABA, en så kallad metabolit. :up:

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

btw, är phenibut tillåtet i sverige då?

Peter Singer
Titel
Registrerad 2005-11-16
Inlägg 889

loverius skrev:
btw, är phenibut tillåtet i sverige då?

nej, det är inte lagligt.
Det fungerar på samma sätt som GHB, krossar blodbarriären.

Titel
Registrerad 2007-01-08
Inlägg 9

loverius skrev:
En fråga kanske nån som har en bra stuide på någon av topics aminosyror och dess ökning av HGH.
Det påstås att tex arginin kan höja hgh nivåer riktigt bra, andra är citrulline malat, L-dopa, GABA etc.
Den höjning de åstadkommer, är den verkligen nått att hurra över? Eller är det inte så att det blir en peak på några minuter eller kanske en timme.
Är det verkligen lönt att äta dessa syror ur en hgh höjnings perspektiv? :o

Du kan vara alldeles säker på att alla kosttillskott som säljs och sägs öka en halt utav hormoner, är snickesnack.

1 § Denna lag gäller a) syntetiska anabola steroider, b) testosteron och dess derivat, c) tillväxthormon, d)kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.

(Personligen har jag inte riktigt fattat lagen, då mat måste anses som en kemisk sammansättning, och har en extremt stort inverkan på kroppens hormoner, men inte är förbjudet;) )

Däröver är jag också alldeles säker på att alla HGH-medel i princip är värdelösa genom orala upptag.

Varför springer folk och lägger ut pengar på dessa mirakelkurer, som om de skulle fungera vore förbjudna? Man vill åt en viss effekt, och försöker ta någon sorts snårig genväg som anses vara laglig. :\

Vad jag anser om hela den där baletten får jag ej uttrycka i ord i detta forum.
Men den sortens morla kräks jag av.

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

jag håller fullständigt med dig Blackwind!!!

Titel
Registrerad 2005-10-22
Inlägg 501

Instämmer i ovanstående jag med.

Titel
Registrerad 2007-05-19
Inlägg 27

Blackwind skrev:
Du kan vara alldeles säker på att alla kosttillskott som säljs och sägs öka en halt utav hormoner, är snickesnack.

Det är snickesnack!

1: Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2007 Feb;17(1):92-108.Links
Eight weeks of aromatase inhibition using the nutritional supplement Novedex XT: effects in young, eugonadal men.Willoughby DS, Wilborn C, Taylor L, Campbell W.
Department of Health, Human Performance, and Recreation, Baylor University, Waco, TX 76798-7313, USA.

This study examined the effects of an aromatase-inhibiting nutritional supplement on serum steroid hormones, body composition, and clinical safety markers. Sixteen eugonadal young men ingested either Novedex XT or a placebo daily for 8 wk, followed by a 3-wk washout period. Body composition was assessed and blood and urine samples obtained at weeks 0, 4, 8, and 11. Data were analyzed by 2-way repeated-measures ANOVA. Novedex XT resulted in average increases of 283%, 625%, 566%, and 438% for total testosterone (P=0.001), free testosterone (P=0.001), dihydrotestosterone (P=0.001), and the testosterone:estrogen ratio (P=0.001), respectively, whereas fat mass decreased 3.5% (P=0.026) during supplementation. No significant differences were observed in blood and urinary clinical safety markers or for any of the other serum hormones (P>0.05). This study indicates that Novedex XT significantly increases serum androgen levels and decreases fat mass.

PMID: 17460335 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Titel
Registrerad 2007-05-19
Inlägg 27

1: J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 1999 Aug;54(8):M395-9.Links
Oral arginine does not stimulate basal or augment exercise-induced GH secretion in either young or old adults.Marcell TJ, Taaffe DR, Hawkins SA, Tarpenning KM, Pyka G, Kohlmeier L, Wiswell RA, Marcus R.
Department of Exercise Science, University of Southern California, Los Angeles, USA. marcellt@grc.nia.nih.gov

BACKGROUND: Growth hormone (GH) helps maintain body composition and metabolism in adults. However, basal and peak GH decline with age. Exercise produces a physiologic GH response that is subnormal in elderly people. Arginine (Arg) infusion can augment GH secretion, but the efficacy of oral Arg to improve GH response to exercise has not been explored. We investigated whether oral Arg increases GH secretion in young and old people at rest and during exercise. METHODS: Twenty young (Y: 22.1 +/- 0.9 y; SEM) and 8 old (O: 68.5 +/- 2.1 y) male and female subjects underwent three different trials following determination of their one-repetition maximum strength (1-RM); exercise only (EO; 3 sets, 8-10 reps at 85% of 1-RM; on 12 separate resistive lifts), Arg only (5.0 g), or Arg + exercise. Blood samples were collected between successive lifts, and GH (ng x ml(-1)) was determined via RIA. RESULTS: In Y vs O: Basal GH secreted (area under the curve) was 543.6 +/- 84.0 vs 211.5 +/- 63.0. During EO, values were 986.6 +/- 156.6 and 517.8 +/- 85.5. Both were significantly lower in the older individuals (p < .05). Oral Arg alone did not result in any increase in GH secretion at rest (310.8 +/- 73.2 vs 262.9 +/- 141.2). When Arg was coadministered during exercise, GH release was not affected in either the young or old and appeared to be blunted in the young compared to the exercise only trial in the young. CONCLUSION: Based upon these findings, we concluded that oral Arg does not stimulate GH secretion and may impair GH release during resistive exercise.
PMID: 10496544 [PubMed - indexed for MEDLINE]

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

dr ozz skrev:
CONCLUSION: Based upon these findings, we concluded that oral Arg does not stimulate GH secretion and may impair GH release during resistive exercise.
PMID: 10496544 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Fy, Arginin kan asså störa GH under träning med!!! :evil:

Titel
Registrerad 2007-07-23
Inlägg 5

Peter Singer skrev:
/Peter

Ja det fungerar, men det fungerar inte om man vill höja sina HGH nivåer.
Det fungerar däremot ypperligt som ett berusningsmedel eller mot ångest.

Peter Singer
Titel
Registrerad 2005-11-16
Inlägg 889

majkel skrev:
Ja det fungerar, men det fungerar inte om man vill höja sina HGH nivåer.
Det fungerar däremot ypperligt som ett berusningsmedel eller mot ångest.

När det gäller ångest är du helt ute och cyklar, man får inte ta Gaba då, jag vet!!:nono:
Om du undrar hur jag vet det får du gärna sända ett privat meddelande till mig.

Titel
Registrerad 2007-07-23
Inlägg 5

Peter Singer skrev:
När det gäller ångest är du helt ute och cyklar, man får inte ta Gaba då, jag vet!!:nono:
Om du undrar hur jag vet det får du gärna sända ett privat meddelande till mig.

Är jag helt ute och cyklar? Verkligen?

http://www.truthbeknown.com/gaba.html

http://www.lightparty.com/Health/Anxiety.html

http://www.raysahelian.com/gaba.html

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070723044718AAnkzTp

Visst, GABA är svårt att få att passera blodhjärn-barriären, för mkt GABA kan skapa en ångestattack etc. Men har du ångest av ren brist av GABA så är GABA en ypperlig sak att konsumera, med viss försiktighet givetvis. Det kan ju ha en inhiberande effekt på övriga nervsystemet utanför blodhjärn-barriären, bör även inte kombineras med alkohol, benzodiazepiner och andra kemikalier som verkar på GABA's receptorer etc.

Peter Singer
Titel
Registrerad 2005-11-16
Inlägg 889

majkel skrev:
Är jag helt ute och cyklar? Verkligen?

http://www.truthbeknown.com/gaba.html

http://www.lightparty.com/Health/Anxiety.html

http://www.raysahelian.com/gaba.html

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070723044718AAnkzTp

Visst, GABA är svårt att få att passera blodhjärn-barriären, för mkt GABA kan skapa en ångestattack etc. Men har du ångest av ren brist av GABA så är GABA en ypperlig sak att konsumera, med viss försiktighet givetvis. Det kan ju ha en inhiberande effekt på övriga nervsystemet utanför blodhjärn-barriären, bör även inte kombineras med alkohol, benzodiazepiner och andra kemikalier som verkar på GABA's receptorer etc.

Jag vet av egen erfarenhet och från läkare, så tyvärr du är ute och cyklar!
Jag tänker inte ens läsa länkarna.
Som jag skrev tidigare får du gärna höra av dig till mig privat.

/Peter

Titel
Registrerad 2006-07-05
Inlägg 69

Problemet med sådana kosttillskott är ju oftast upplevd effekt. Jag menar även om du skulle dopa dig med riktigt GH så skulle ingen större effekt märkas på några veckor. Så även om produkten fungerar så är det svårt att mäta i riktiga resultat på några veckors tid.

Titel
Registrerad 2007-07-23
Inlägg 5

Peter Singer skrev:
Jag vet av egen erfarenhet och från läkare, så tyvärr du är ute och cyklar!
Jag tänker inte ens läsa länkarna.
Som jag skrev tidigare får du gärna höra av dig till mig privat.

/Peter

Trevligt, confirmation bias i allra högsta grad här. En personlig erfarenhet och man ignorerar fakta som motstrider erfarenheten och söker endast fakta som bekräftar sin förutfattade mening. Eftersom det är den som får dig att tro att jag är ute och cyklar tillåter jag dig att vara övertygad. Det är stört omöjligt att resonera med någon fast i sin confirmation bias som vägrar exponeras till saker som motstrider dennes förutfattade mening.

Jag är för övrigt inte ett dugg intresserad i din personliga erfarenhet, därför jag inte hört av mig än. Som Roger Brinner sa, The sum of anecdotes is not data. Tyvärr är din personliga erfarenhet just det, en anekdot.

loverius
Titel
Registrerad 2006-09-15
Inlägg 1 136

PatrikW skrev:
Problemet med sådana kosttillskott är ju oftast upplevd effekt. Jag menar även om du skulle dopa dig med riktigt GH så skulle ingen större effekt märkas på några veckor. Så även om produkten fungerar så är det svårt att mäta i riktiga resultat på några veckors tid.

Är inte GH världens dyraste fettförbrännare???

Peter Singer
Titel
Registrerad 2005-11-16
Inlägg 889

majkel skrev:
Trevligt, confirmation bias i allra högsta grad här. En personlig erfarenhet och man ignorerar fakta som motstrider erfarenheten och söker endast fakta som bekräftar sin förutfattade mening. Eftersom det är den som får dig att tro att jag är ute och cyklar tillåter jag dig att vara övertygad. Det är stört omöjligt att resonera med någon fast i sin confirmation bias som vägrar exponeras till saker som motstrider dennes förutfattade mening.

Jag är för övrigt inte ett dugg intresserad i din personliga erfarenhet, därför jag inte hört av mig än. Som Roger Brinner sa, The sum of anecdotes is not data. Tyvärr är din personliga erfarenhet just det, en anekdot.

asgarv!!!!:D

Om du undrar vad jag menar med erfarenhet så tycker jag att du skall
höra av dig till mig! Jag kan vara öppen med en sak och det är vad jag haft i snart 9år och det
är panikångest! Det är inget att leka med!! Och som sagt, när det gäller ångest så är du bara ute och cyklar!:nono: Detta är en del av erafarenheten. att kombinera sånt med ångest kan
rent av vara livsfarligt!

/Peter

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 361, augusti 2014

• BODY 360, juli 2014

• BODY 359, juni 2014