Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2016-12-09
Inlägg 1

Hejj!

Jag är en tjej på 16 år som tränat i ungefär ett år snart.
Mina mål med träningen är inte att bli super stor och biffig utan bygga lite lätta muskler och bara må bra! :)
Jag är heller inte så stor och kämpar fortfarande lite med anorexia.

Men jag har börjat fundera om jag skulle börja ta något kosttillskott?
Pre-workout, BCAA, proteinpulver? Eller är det helt onödigt för mig?

/Nybörjare, haha

Titel
Registrerad 2016-11-18
Inlägg 9

Träning. skrev:
Hejj!

Jag är en tjej på 16 år som tränat i ungefär ett år snart.
Mina mål med träningen är inte att bli super stor och biffig utan bygga lite lätta muskler och bara må bra! :)
Jag är heller inte så stor och kämpar fortfarande lite med anorexia.

Men jag har börjat fundera om jag skulle börja ta något kosttillskott?
Pre-workout, BCAA, proteinpulver? Eller är det helt onödigt för mig?

/Nybörjare, haha


Tjena.

Kul att du har börjat träna.

Initialt svarar jag nej på frågan om du behöver kosttillskott. Å andra sidan kan det göra dig gott i och med din ätstörning - det beror helt enkelt vad du får i dig. När jag var yngre hade jag en flickvän som hade anorexia. Hon drack mest sin föda och fick inte i sig särskilt mycket näring - hon hade behövt att komplettera med kosttillskott OM hon tränade. (Kan tilläggas att hon är fullt frisk idag - så det finns hopp :-) )

Om du vill lägga på dig lite muskler så kan du INTE ligga på kaloriunderskott. Detta gäller särskilt om man har lågt kroppsfett som anorektiker har. Antalet kalorier du behöver är beroende av vikt, längd, ålder och aktivitetsnivå. Sök på google, finns många sidor som räknar ut det där - typ matkalkyl.se. Ät 1-2 gram kalorier per kilo kroppsvikt och lägg på fett/långsamma kolhydrater tills du kommer upp i rätt antal kalorier. OM du inte får i dig tillräckligt med protein går det väldigt långsamt att bygga muskelmassa (även lite) - då är det dags att fylla på med proteinpulver.

Mer konkret kring din fråga:
Ät ett mål mat 2-3 timmar innan träning, toppa med något litet strax innan träning om du är hungrig.
BCAA - kan du ha en en flaska med vatten/BCAA under träning. För nybörjare tenderar det att ge lite extra energi.
Efter träning bör du ta en proteinshake och lite kolhydrater. Även bra om du äter ett riktigt mål mat inom en timme efter träning.

Om du har svårt att få i dig kalorier överhuvudtaget kan du dricka s.k Gainer. Det är en shake som är mixat med protein och kolhydrater. Var lite pass på då det är rätt många kalorier i en shake.

Ett råd är att du inte ska lägga för mycket fokus på att räkna kalorier. Det är omöjligt att hålla koll på allt och med anorexi lirar det inte så bra då kontrollbehov är en faktor av sjukdomsbilden (?). När jag lagar käk brukar jag använda min näve för att mått hur mycket ris jag ska ha på tallriken. Hitta dina egna knep. Försök att hitta en inre nivå där du känner dig pigg, mätt, glad och redo för gymmet. En annan bra regel är att om du är godissugen - då har du ätit för lite mat.

Om du behandlas för din anorexi så kommer din läkare gladligen hjälpa dig med ett kostschema. Kolla om du kan få hjälp av en dietist. Bra tillfälle att jobba på målet att bli fit och frisk!

Önskar dig all lycka.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017