Kosttillskottsforumet öppet igen. Detta är vad som gäller!

Home Forums Kosttillskott Kosttillskottsforumet öppet igen. Detta är vad som gäller!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #67559
    #484996

    Som ni ser är kosttillskottsforumet öppet igen, efter en omfattande och mycket tidsödande rensning.

    Sedan några veckor (2006-04-27) har ett antal nya regler tillkommit. Detta för att förhindra försäljningsverksamhet och reklam på forumet. Det är viktigt för oss att informationen som finns här är så tillförlitlig som möjligt. Vi hoppas att ni också uppskattar detta och att ni hjälper oss genom att anmäla inlägg som bryter mot reglerna.

    Du har väl läst [http://forum.body.se/showthread.php?t=29 Forumreglerna]?

    Förtydligande

    Det är inte tillåtet för någon att länka till webbshoppar eller tillverkares hemsidor. Även en icke klickbar länk räknas som en länk. Man kan alltså inte fuska sig fram genom att skriva webbshoppen.com

    Prisuppgifter får inte skrivas ut.

    Sponsrade atleter räknas som en del av sitt företag och de nya reglerna för företag gäller också dem. Företag skall begränsa sig till konsumentupplysning. Det är inte tillåtet att tipsa om sitt företags produkter.

    Det skall framgå i företagsanvändarnas signaturer vilket företag de representerar, och vi ser gärna detsamma hos de sponsrade atleterna. Där är det också ok med länkar till webshopar.

    Forumet har inga som helst kopplingar till varken tillskotts- eller konfektionsaktörer. Därmed kommer inget företag att särbehandlas, varken positivt eller negativt.

    I den här tråden kan ni fråga och diskutera eventuella oklarheter!

    #484997

    så det e oki att ställa frågor om specifika preparat
    bara man får inte säger vart man köper dom?

    #484998
    sacce wrote:
    så det e oki att ställa frågor om specifika preparat
    bara man får inte säger vart man köper dom?

    Du får säga var man köper, men inte länka.

    #484999

    gäller det där med länkarna bara kosttillskott eller får man på forumet inte alls länka till sajter som säljer saker?

    #485000

    Jag har en fråga/synpunkt om detta med produkttips och länkning.

    Jag är medlem på ett antal andra entusiastforum liknande detta. Ett av dem är Minhembio som är sveriges största site för hembionördar med över 90.000 registrerade medlemmar. En av de mest frekvent diskuterade sakerna
    är produktjämförelser mellan olika märken och modeller. Prisfrågan är högst central då det ofta handlar om yngre personer med begränsad ekonomi och en marknad med stors prisvariationer. På detta (och andra forum) diskuteras prisjämförelser mellan olika ÅF hej vilt och dessa ÅF finns även ofta representarade som deltagare i forumet. Enda regeln för dem är att de är tydliga med vem de representerar. Dessutom driver Minhembio även en egen Internetsajt som heter Hembiobutiken, alltså i en konstellation som i allt väsentligt påminner om Kolos, för att dra en parallell.

    Allt detta helt utan några problem (iaf under de 6 år jag varit medlem där) varken för deltagarna eller för deras egen internetbutik, uppenbarligen. Man har dessutom ett tätt samarbete med prisjakt för att ytterligare underlätta för medlemmarna att hitta rätt produkter till lägsta pris. Detta vore ju en mycket värdefull funktion även för alla på detta forum och det vore intressant att veta varför möjligheten inte finns att ens diskutera detta öppet.

    Beror det på att ni som tidning är rädda för att eventuellt skapa konflikter med era annonsörer, eller finns det något annat skäl?

    Vore tacksam för ett svar.

    #485001

    Vad är det som gäller ;) Jag driver en webshop, får jag då rekommendera en produkt som vi har i vår shop i inlägget? Jag har sett att några gör det utan att vare sig få bannor eller att inlägget tas bort! Har även påpekat det utan att något händer! Så håll en rak linje vad gäller kosttillskottsforumet eller släpp reklamen fri så att alla aktörer på marknaden kan marknadsföra nyheter etc på forumet!

    #485002

    Om ni läser reglena så står det att direktlänkning inte alls är tillåten på det sätt ni gör. Personligen tycker jag att det är helt åt skogen fel.

    Men eftersom moderatorerna inte svarat på min fråga så ligger ju svaret öppet för fria tolkningar, och jag väljer då att dra slutsatsen att man förhindrar forumets medlemmar att tala fritt för att vara sina tidningsannonsörer till lags.

    #485003
    Robert Lilja wrote:
    Vem direktlänkar? Alla sådana länkar tas snabbt bort av moderatorerna.

    Mvh
    Robert Lilja

    Du själv, tex.

    #485004

    *Pust* Ingenting. Det är ju liksom det mitt inlägg handlar om, typ. Att man borde få länka till vilka webbshopar och produkter som helst, alltså. Vilket det står i reglerna att man inte får. Hursomhelst så släpper jag detta nu. Ingen mod verkar vilja bemöta den fråga jag inledningsvis ställt, och då tänker jag inte ödsla tid på detta forum.

    #485005

    En person som jobbar på ett företag kan ALDRIG opartiskt rekomendera en produkt det säger ju sig själv.. Säljer personen produkten han rekomendera så är han ju direkt opartiskt varför skulle ett företag rekomendera ett preparat tex, om inte för att han vill sälja det ??

    #485006

    *bump*

    Nu har det varit väldigt mycket indirekt reklam i kosttillskottsforumet. Ni som vet med er att ni borde skärpa till er ombedes att göra det. =)

    #485007

    Får man inte använda de märken på produkterna man använder och fråga vilka märken som är ba?

    #485008
    Fluffandre wrote:
    Får man inte använda de märken på produkterna man använder och fråga vilka märken som är ba?

    Jo men det är länkning som är förbjuden. Du får alltså fråga om Fairings protein är bra och vad folk tycker om det men du får inte slänga upp en länk till den webshoppen och fråga ”är den här produkten bra?”.

    Vidare är ju direkta reklamtexter antagligen något moderatorerna bedömer från fall till fall. Det brukar lysa igenom ganska tydligt dock.

    #485009

    Hm det var som attans! Bra att du skriver det Starsky, tråkigt nog var en av dom listade produkterna min favorit, m-stak!
    Konstigt att inte svenska livsmedelsverkat gått ut med någon sorts varning…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.