Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Jag har nyligen börjat prova på kasein (för 2 dagar sen). Men på grund utav att ekonomin ställer och styr så kommer jag ej kunna ta en dos varje kväll så därför kom jag på ett par olika förslag som jag tänkte att ni kanske skulle kunna säga (eller tycka med) om vilket alternativ är bäst, och vice versa. Tackar oerhört mycket för svar.

De olika förslag jag har kommit på är:


1. Ta en dos på kvällen innan läggdags, under dagen har det skett ett intensivt gympass.
2. Ta en dos på kvällen innan läggdags, inget gympass har skett under dagen men det kommer att bli ett gympass dagen därpå.
3. Eller är det så att det spelar absolut ingen roll om jag har gymat under dagen eller om jag ska gyma dagen därpå. Därmed = dosering varannan dag skulle funka lika bra?
4. Annan anledning (tips?).

Anledningen till att jag använder casein är för att mitt dagliga proteinintag var ganska lågt förut, och nu är det lagom OK.

Jag använder 100% Casein Gold Standard för er som undrar (ifall denna info är nödvändig för att besvara min fråga). Jag tar också Gainer Pro efter varje gympass.

Anledningen till att jag har funderat på detta är för jag har ingen aning om när kroppen är i behovet av dessa "långsamma" proteiner som mest.

Åter igen, tackar för svar!

Mathias Dahlgren
Titel
Registrerad 2006-10-19
Inlägg 963

Robin Andersson skrev:
Jag har nyligen börjat prova på kasein (för 2 dagar sen). Men på grund utav att ekonomin ställer och styr så kommer jag ej kunna ta en dos varje kväll så därför kom jag på ett par olika förslag som jag tänkte att ni kanske skulle kunna säga (eller tycka med) om vilket alternativ är bäst, och vice versa. Tackar oerhört mycket för svar.

De olika förslag jag har kommit på är:


1. Ta en dos på kvällen innan läggdags, under dagen har det skett ett intensivt gympass.
2. Ta en dos på kvällen innan läggdags, inget gympass har skett under dagen men det kommer att bli ett gympass dagen därpå.
3. Eller är det så att det spelar absolut ingen roll om jag har gymat under dagen eller om jag ska gyma dagen därpå. Därmed = dosering varannan dag skulle funka lika bra?
4. Annan anledning (tips?).

Anledningen till att jag använder casein är för att mitt dagliga proteinintag var ganska lågt förut, och nu är det lagom OK.

Jag använder 100% Casein Gold Standard för er som undrar (ifall denna info är nödvändig för att besvara min fråga). Jag tar också Gainer Pro efter varje gympass.

Anledningen till att jag har funderat på detta är för jag har ingen aning om när kroppen är i behovet av dessa "långsamma" proteiner som mest.

Åter igen, tackar för svar!


Alternativ 1. Eftersom du tränat och förbrukat mer energi än en dag utan träning.

Sen tycker jag du skall byta ut Gainer pro mot ett prisvärt vassleprotein och istället äta vanlig mat där du fyller upp ditt kolhydratbehov med potatis, ris eller fullkornspasta

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Den dagen du ätit minst protein. Alternativt att du tar varje dag men mindre. Finns ju inget som är "rätt dos".

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Hmm... Jag tycker båda era svar låter väldigt logiska. Jag får se vad jag gör faktiskt, och vi får se vad även andra säger senare.

Mathias Dahlgren skrev:

Sen tycker jag du skall byta ut Gainer pro mot ett prisvärt vassleprotein och istället äta vanlig mat där du fyller upp ditt kolhydratbehov med potatis, ris eller fullkornspasta


Varför tycker du jag borde ut Gainer Pro? Jag har hört att Gainer Pro är det bästa (för att jag vill gå upp i vikt) - dock kan jag varken argumentera emot eller för utan bara gjort det som jag har hört ifrån andra, och det har funkat någorlunda än så länge.
Men nu frågar jag av ren nyfikenhet. Verkar också som jag kanske har gått på en vanlig sak "musklerna behöver akuta kolhydrater efter träning.". För mig låter det som om att man ej har tid att gå hem o koka iordning en sats med kolhydrater utan det ska ätas/drickas upp med en gång! Kanske har jag tolkat detta fel?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Robin Andersson skrev:
För mig låter det som om att man ej har tid att gå hem o koka iordning en sats med kolhydrater utan det ska ätas/drickas upp med en gång! Kanske har jag tolkat detta fel?


Du har helt rätt. Det räcker gott och väl att ta sig hem och äta. Vill du att det ska gå lite fortare så koka pastan innan träningen och värm. Eller kör på snabbmakaroner. Tar ju bara tre minuter.

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Räknas denna mer "naturliga kolhydratskälla", som bättre kolhydrater?

Ledsen om jag verkar helt ;) men så det ligger till när man är lagom ny till ämnet.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Robin Andersson skrev:
Räknas denna mer "naturliga kolhydratskälla", som bättre kolhydrater?

Ledsen om jag verkar helt ;) men så det ligger till när man är lagom ny till ämnet.


Bättre kolhydrater? Nej

Bättre kolhydratkälla? Ja

Tycker jag. :)

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Eddie Vedder skrev:
Bättre kolhydrater? Nej

Bättre kolhydratkälla? Ja

Tycker jag. :)


Okej, värt att prova i alla fall. Blir billigare eftersom Gainer Pro ligger runt 350:-. Och vassleproteinet jag kommer att köpa i så fall kostar ju bara 279:-. Det blir en hel del pasta för de 80:- man sparar :up:

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Måste bara säga att jag nyss köpt fullkornspasta. Det var ju hela 14g protein per 100g. Det trodde jag verkligen inte, härligt :D

Tim Nygren
Titel
Registrerad 2007-07-06
Inlägg 165

Jag har nyligen börjat prova på kasein (för 2 dagar sen). Men på grund utav att ekonomin ställer och styr så kommer jag ej kunna ta en dos varje kväll så därför kom jag på ett par olika förslag som jag tänkte att ni kanske skulle kunna säga (eller tycka med) om vilket alternativ är bäst, och vice versa. Tackar oerhört mycket för svar.


Köper du ett billigare kasein kommer du kunna ta det oftare = problemet löst..

Bjern
Titel
Registrerad 2010-10-19
Inlägg 280

Tim Nygren skrev:


Köper du ett billigare kasein kommer du kunna ta det oftare = problemet löst..


^1+

BS och FX har ju relativt billiga kaseinprotein.

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Tim Nygren skrev:

Köper du ett billigare kasein kommer du kunna ta det oftare = problemet löst..


Går också att lösa på många andra sätt. Till exempel att äta en mer proteinrik kost under dagarna jag inte trycker i mig kasein på kvällarna. Men nu väljer jag nog inte att äta pulver varje kväll - men du har alldeles rätt.

Titel
Registrerad 2007-09-27
Inlägg 2 358

Själv äter jag mycket protein och fett i min kost och väldigt lite kolhydrater..
Tycker det är svårt att få i sig ordentligt med protein om man inte kombinerar med 2st Body Science Dietfuel per dag..

Framförallt spar man tid och det är bekvämt och gott :eating

Några kapslar omega 3 till och en skvätt grädde så är allt perfekt..

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Olle Sparringsjö skrev:
Själv äter jag mycket protein och fett i min kost och väldigt lite kolhydrater..


Är det någon fördel att lägga på mer fett i kosten än kolhydrater - eller är det du som deffar? :)

Titel
Registrerad 2007-09-27
Inlägg 2 358

Robin Andersson skrev:
Är det någon fördel att lägga på mer fett i kosten än kolhydrater - eller är det du som deffar? :)


Enligt många är det fördelaktigt att ligga högre på fettet än klassiskt bodybuilding mat med lite fett..

Bra för naturliga hormonproduktionen mm..

Personligen har jag länge ätit lite kolhydrater då jag får problem med mina energinivåer om jag bara kommer i närheten av snabbakolhydrater.

Det enda jag gjort på senare tid är att öka upp fett% ytterligare..

Har man inte mina problem skall man dock inte vara rädd för lite kolhydrater..

LCHF är lite väl extremt..

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Aha! Tänkte bara ifall det var bättre för alla allmänt, men tack då vet jag :D

Titel
Registrerad 2009-06-25
Inlägg 234

Sluta köp ett av de dyraste kaseinproteinen på marknaden så kommer du kunna ta det varje dag istället. FX eller Body Science är prisvärda.

Annars finns kasein att hitta i kvarg. Milbona kvarg säljs på LIDL och är billigare än alla kaseinpulver sett till gram protein per krona.

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

fabflippintastic skrev:
Annars finns kasein att hitta i kvarg. Milbona kvarg säljs på LIDL och är billigare än alla kaseinpulver sett till gram protein per krona.


Det hade jag ingen aning om faktiskt men tackar för tipset. Har heller aldrig smakat på kvarg vad jag vet men det ska definitivt provas!

Titel
Registrerad 2009-06-25
Inlägg 234

Robin Andersson skrev:
Det hade jag ingen aning om faktiskt men tackar för tipset. Har heller aldrig smakat på kvarg vad jag vet men det ska definitivt provas!


Jag tror inte det är så jättemånga som äter det naturellt utan många föredrar att blanda det med olika saker. En av de vanligaste är Fun Light, eftersom det inte innehåller några extra kalorier. Det blir ungefär som yoghurt så det kan du ju testa.

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

fabflippintastic skrev:
Jag tror inte det är så jättemånga som äter det naturellt utan många föredrar att blanda det med olika saker. En av de vanligaste är Fun Light, eftersom det inte innehåller några extra kalorier. Det blir ungefär som yoghurt så det kan du ju testa.


Haha låter sjukt, ost & saft men det ska testas. Men tillbaka till huvudfrågorna. Tror du eller ni andra det skulle vara någon skillnad för musklerna angående doseringen av kasein? Efter träning/innan träning - kortfattat.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Maximal akut stimulans av muskeluppbyggnaden efter träning nås vid ett intag av 20 gram protein.

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Då låter det som det redan är löst med gainern jag tar efter gymet. Men sen, är musklerna "glada" då? :D Ska formulera om frågan lite:

Det är ju rekommenderat att folk som styrketränar intensivt äter cirka 2g per kilo kroppsvikt protein (ja t.o.m 2-3g/kilo kroppsvikt). Men gäller detta även för dagar som man ej tränar på gymet? Jag tänkte på att ifall 25g protein extra gör skillnad på den dagen man tränat respektive den dagen man ej tränat.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Minst 2 gram per dag betyder just per dag.

Titel
Registrerad 2011-06-13
Inlägg 128

Eddie Vedder skrev:
Minst 2 gram per dag betyder just per dag.


Kanon!

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Robin Andersson skrev:
Men sen, är musklerna "glada" då?


Ja, men stimulansen vara inte hela dagen. Därför är just proteindrink efter träning och mat när man kommer hem ett bra upplägg.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 6 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 362, september 2014

  • BODY 361, augusti 2014

  • BODY 360, juli 2014

  • BODY 359, juni 2014

  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014