Liten Fråga Angående Dosering Av Kasein

Home Forums Kosttillskott Liten Fråga Angående Dosering Av Kasein

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #357032

    Jag har nyligen börjat prova på kasein (för 2 dagar sen). Men på grund utav att ekonomin ställer och styr så kommer jag ej kunna ta en dos varje kväll så därför kom jag på ett par olika förslag som jag tänkte att ni kanske skulle kunna säga (eller tycka med) om vilket alternativ är bäst, och vice versa. Tackar oerhört mycket för svar.

    De olika förslag jag har kommit på är:

    1. Ta en dos på kvällen innan läggdags, under dagen har det skett ett intensivt gympass.
    2. Ta en dos på kvällen innan läggdags, inget gympass har skett under dagen men det kommer att bli ett gympass dagen därpå.
    3. Eller är det så att det spelar absolut ingen roll om jag har gymat under dagen eller om jag ska gyma dagen därpå. Därmed = dosering varannan dag skulle funka lika bra?
    4. Annan anledning (tips?).

    Anledningen till att jag använder casein är för att mitt dagliga proteinintag var ganska lågt förut, och nu är det lagom OK.

    Jag använder 100% Casein Gold Standard för er som undrar (ifall denna info är nödvändig för att besvara min fråga). Jag tar också Gainer Pro efter varje gympass.

    Anledningen till att jag har funderat på detta är för jag har ingen aning om när kroppen är i behovet av dessa ”långsamma” proteiner som mest.

    Åter igen, tackar för svar!

    #59881
    #357033
    Robin Andersson wrote:
    Jag har nyligen börjat prova på kasein (för 2 dagar sen). Men på grund utav att ekonomin ställer och styr så kommer jag ej kunna ta en dos varje kväll så därför kom jag på ett par olika förslag som jag tänkte att ni kanske skulle kunna säga (eller tycka med) om vilket alternativ är bäst, och vice versa. Tackar oerhört mycket för svar.

    De olika förslag jag har kommit på är:

    1. Ta en dos på kvällen innan läggdags, under dagen har det skett ett intensivt gympass.
    2. Ta en dos på kvällen innan läggdags, inget gympass har skett under dagen men det kommer att bli ett gympass dagen därpå.
    3. Eller är det så att det spelar absolut ingen roll om jag har gymat under dagen eller om jag ska gyma dagen därpå. Därmed = dosering varannan dag skulle funka lika bra?
    4. Annan anledning (tips?).

    Anledningen till att jag använder casein är för att mitt dagliga proteinintag var ganska lågt förut, och nu är det lagom OK.

    Jag använder 100% Casein Gold Standard för er som undrar (ifall denna info är nödvändig för att besvara min fråga). Jag tar också Gainer Pro efter varje gympass.

    Anledningen till att jag har funderat på detta är för jag har ingen aning om när kroppen är i behovet av dessa ”långsamma” proteiner som mest.

    Åter igen, tackar för svar!

    Alternativ 1. Eftersom du tränat och förbrukat mer energi än en dag utan träning.

    Sen tycker jag du skall byta ut Gainer pro mot ett prisvärt vassleprotein och istället äta vanlig mat där du fyller upp ditt kolhydratbehov med potatis, ris eller fullkornspasta

    #357034

    Den dagen du ätit minst protein. Alternativt att du tar varje dag men mindre. Finns ju inget som är ”rätt dos”.

    #357035

    Hmm… Jag tycker båda era svar låter väldigt logiska. Jag får se vad jag gör faktiskt, och vi får se vad även andra säger senare.

    Mathias Dahlgren wrote:
    Sen tycker jag du skall byta ut Gainer pro mot ett prisvärt vassleprotein och istället äta vanlig mat där du fyller upp ditt kolhydratbehov med potatis, ris eller fullkornspasta

    Varför tycker du jag borde ut Gainer Pro? Jag har hört att Gainer Pro är det bästa (för att jag vill gå upp i vikt) – dock kan jag varken argumentera emot eller för utan bara gjort det som jag har hört ifrån andra, och det har funkat någorlunda än så länge.
    Men nu frågar jag av ren nyfikenhet. Verkar också som jag kanske har gått på en vanlig sak ”musklerna behöver akuta kolhydrater efter träning.”. För mig låter det som om att man ej har tid att gå hem o koka iordning en sats med kolhydrater utan det ska ätas/drickas upp med en gång! Kanske har jag tolkat detta fel?

    #357036
    Robin Andersson wrote:
    För mig låter det som om att man ej har tid att gå hem o koka iordning en sats med kolhydrater utan det ska ätas/drickas upp med en gång! Kanske har jag tolkat detta fel?

    Du har helt rätt. Det räcker gott och väl att ta sig hem och äta. Vill du att det ska gå lite fortare så koka pastan innan träningen och värm. Eller kör på snabbmakaroner. Tar ju bara tre minuter.

    #357037

    Räknas denna mer ”naturliga kolhydratskälla”, som bättre kolhydrater?

    Ledsen om jag verkar helt ;) men så det ligger till när man är lagom ny till ämnet.

    #357038
    Robin Andersson wrote:
    Räknas denna mer ”naturliga kolhydratskälla”, som bättre kolhydrater?

    Ledsen om jag verkar helt ;) men så det ligger till när man är lagom ny till ämnet.

    Bättre kolhydrater? Nej

    Bättre kolhydratkälla? Ja

    Tycker jag. :)

    #357039
    Eddie Vedder wrote:
    Bättre kolhydrater? Nej

    Bättre kolhydratkälla? Ja

    Tycker jag. :)

    Okej, värt att prova i alla fall. Blir billigare eftersom Gainer Pro ligger runt 350:-. Och vassleproteinet jag kommer att köpa i så fall kostar ju bara 279:-. Det blir en hel del pasta för de 80:- man sparar :up:

    #357040

    Måste bara säga att jag nyss köpt fullkornspasta. Det var ju hela 14g protein per 100g. Det trodde jag verkligen inte, härligt :D

    #357041

    Jag har nyligen börjat prova på kasein (för 2 dagar sen). Men på grund utav att ekonomin ställer och styr så kommer jag ej kunna ta en dos varje kväll så därför kom jag på ett par olika förslag som jag tänkte att ni kanske skulle kunna säga (eller tycka med) om vilket alternativ är bäst, och vice versa. Tackar oerhört mycket för svar.

    Köper du ett billigare kasein kommer du kunna ta det oftare = problemet löst..

    #357042
    Tim Nygren wrote:
    Köper du ett billigare kasein kommer du kunna ta det oftare = problemet löst..

    ^1+

    BS och FX har ju relativt billiga kaseinprotein.

    #357043
    Tim Nygren wrote:
    Köper du ett billigare kasein kommer du kunna ta det oftare = problemet löst..

    Går också att lösa på många andra sätt. Till exempel att äta en mer proteinrik kost under dagarna jag inte trycker i mig kasein på kvällarna. Men nu väljer jag nog inte att äta pulver varje kväll – men du har alldeles rätt.

    #357044

    Själv äter jag mycket protein och fett i min kost och väldigt lite kolhydrater..
    Tycker det är svårt att få i sig ordentligt med protein om man inte kombinerar med 2st Body Science Dietfuel per dag..

    Framförallt spar man tid och det är bekvämt och gott :eating

    Några kapslar omega 3 till och en skvätt grädde så är allt perfekt..

    #357045
    Olle Sparringsjö wrote:
    Själv äter jag mycket protein och fett i min kost och väldigt lite kolhydrater..

    Är det någon fördel att lägga på mer fett i kosten än kolhydrater – eller är det du som deffar? :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.