Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-03-31
Inlägg 8

Har varje år vid den här tiden problem med vad jag misstänker främst är gräs & björkpollen. Rinnande ögon, snuva osv kan jag leva med, men det som stör mig är den enorma trötthet som medföljer, speciellt muskeltröttheten eftersom det är den som ställer till det för träningen.:em: Där hjälper inte all koffein i världen. Har inte stött på en pwo som rår på det heller.
Tänkte därför höra på forumet efter folk med liknande besvär och om ni eventuellt hittat en lösning/receptfritt läkemedel?
Har googlat och hittat en rad alternativ men inget som direkt ska hjälpa mot tröttheten. Tänkte även det var smart att höra folks erfarenhet först då jag inte riktigt har råd att prova alla!

Mathias Dahlgren
Titel
Registrerad 2006-10-19
Inlägg 963

Trytter skrev:
Har varje år vid den här tiden problem med vad jag misstänker främst är gräs & björkpollen. Rinnande ögon, snuva osv kan jag leva med, men det som stör mig är den enorma trötthet som medföljer, speciellt muskeltröttheten eftersom det är den som ställer till det för träningen.:em: Där hjälper inte all koffein i världen. Har inte stött på en pwo som rår på det heller.
Tänkte därför höra på forumet efter folk med liknande besvär och om ni eventuellt hittat en lösning/receptfritt läkemedel?
Har googlat och hittat en rad alternativ men inget som direkt ska hjälpa mot tröttheten. Tänkte även det var smart att höra folks erfarenhet först då jag inte riktigt har råd att prova alla!

Har du provat Clarityn eller liknande (finns betydligt billigare)? Finns inga kosttillskott som hjälper dig mot hösnuva. Det är hösnuvan som gör dig trött.

Titel
Registrerad 2006-03-31
Inlägg 8

Förlåt om det är jag som yrar men jag förstår inte riktigt var du vill komma till i posten. Får säga först att jag inte provat Clarityn. Men det jag inte förstår är att du först frågar om jag provat Clarityn för att sen konstatera att inget hjälper mot hösnuva och det är det jag har?
Som sagt, får ursäkta om det är jag som yrar men jag förstår inte riktigt..:)

Titel
Registrerad 2009-11-24
Inlägg 525

En cortisonspruta i början av pollensäsongen gör susen ;) Kan träna som vanligt varje vår tack vara det :) dock så är det receptbelagt.

Mathias Dahlgren
Titel
Registrerad 2006-10-19
Inlägg 963

Trytter skrev:
Förlåt om det är jag som yrar men jag förstår inte riktigt var du vill komma till i posten. Får säga först att jag inte provat Clarityn. Men det jag inte förstår är att du först frågar om jag provat Clarityn för att sen konstatera att inget hjälper mot hösnuva och det är det jag har?
Som sagt, får ursäkta om det är jag som yrar men jag förstår inte riktigt..:)

Clarityn är inget kosttillskott. Det går under läkemedel och tillhör en grupp som kallas antihistaminer. Antihistaminer hjälper dig att minska din allergiska symptom genom att hindra effekterna av ett ämne som kallas histamin som tillverkas i kroppen. Det lindrar symptom av allergiska besvär, tex hösnuva, rinnande och kliande näsa, sveda, klåda och kliande och rinnande ögon, nysningar mm. Symptomen kan orsakas av bl.a. pollen, pälsdjur och kvalster.

Dessa symptom gör dig trött. Har det själv. Med hjälp av medicinen blir du piggare och orkar leva normalt.

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Jo du pollensäsongen har jag känt av i år, med trötthet (segt som tusan ibland), rinnande näsa och det där. Att jag har både björk- och gräspollenallergi gör ju inte saken bättre för då täcker man ju in hela pollensäsongen typ ;) Men så illa är det verkligen inte, många har det mycket värre.

Träna inomhus är ju givet, koffein innan träning osv. Annars rekommenderar jag jävla anamma och lugnare pass när segheten och "töcknet" är som värst och du bara inte kan prestera lika bra som vanligt.

Dessutom är björken närmast borta nu, endast låga halter kvar :) Björken brukar dessutom ge mest symptom. Funderade på att skriva ett inlägg på bloggen om pollen och träning men det blev aldrig så. Histamin har ju effekter både på neurotransmittorer, adrenalin/noradrenalin osv och tenderar att verka inhiberande på typ samtliga som har nämnvärda effekter på kognition, ork och sinnesstämning. Effekterna på histaminreceptor H3 (huvudsakligen i CNS) är ju också tyvärr något som andra generationens anti-histaminer (alla de vanliga loratadin etc) inte kommer åt då de huvudsakligen antagoniserar endast H1 (svalg, näsa etc de klassiska allergisymptomen), fastän de dock kan hjälpa med sömn.

Ett tips är annars att äta tillskott av c-vitamin, eftersom nivån av c-vitamin i blodet direkt är kopplat till mängden histamin och det bryter ner histamin: http://www4.dr-rath-foundation.org/NHC/studien_pdf/new/histamine_and_ascorbic_acid_in_human_blood.pdf

Anekdotalt är en mjölkfri kost värt att prova vid allergier, pga mjölkens inflammatoriska och slembildande effekt. Något jag själv märkt stor skillnad av när jag testat. Vete är något folk också rapporterat framgång med att ta bort, särskilt vid gräspollenallergi eftersom vete kan korsreagera med gräspollen.

Titel
Registrerad 2006-03-31
Inlägg 8

Tack så mycket för alla tipsen! Helt underbart med hjälpsamt folk!:emo-thumb
Ska jag vara ärlig är jag lite delad när jag frågar eftersom man får lite dåligt samvete när man läser om pollenallergi då mina egna besvär bleknar rätt ordentligt i jämförelse med vad man kan läsa om för lidelser som varje sommar för med sig för en del människor. Mina besvär liknar mest en kraftig förkylning så vem är jag att gnälla liksom...:o
Men iaf, stort tack för alla tipsen. Skadar ju inte att prova ett och annat receptfritt medel, typ Clarityn.
Men annars tror jag att jag drar "gnällandet" till mig och tackar min lyckliga stjärna att jag inte är så pass allergisk att jag måste hålla mig inomhus hela sommaren.....

Titel
Registrerad 2012-05-26
Inlägg 8

Jag är allergisk mot gräspollen.
Man får använda nässpray mot allergi och göra det bästa som möjligt med träningen.
Tänk på att koffien hjälper inte så mycket.
Prova med att ladda upp med kolhydrater under dagen och efter träningen med protein.

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Andgul skrev:
Jag är allergisk mot gräspollen.
Man får använda nässpray mot allergi och göra det bästa som möjligt med träningen.
Tänk på att koffien hjälper inte så mycket.
Prova med att ladda upp med kolhydrater under dagen och efter träningen med protein.

Vad menar du med att koffein inte hjälper?

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 9 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden