Protein eller Gainer?

Home Forums Kosttillskott Protein eller Gainer?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #49825
    #120034

    Hej!
    Jag är en kille på 20 år som inte har gymmat eller använt Creatin på 4,5 månader. Ska börja träna seriöst nu 4-5 gånger i veckan men vet inte riktigt vad jag ska använda för kosttillskott. Ska jag använda Gainer, protein eller Whey-80 och vad är egentligen skillnaden? Ska de olika kombineras tillsammans med mat eller bara före samt efter träning? Kan jag börja använda Creatin direkt eller ska jag vänta och isf hur länge? Om JA att jag kan börja direkt behöver jag då köra uppladdnings fasen igen (använde senast Creatin för 5 månader sedan)?
    Finns det något annat/mer ni rekommenderar att man ska använda sig av utan att gå till för stor överdrift?

    Ålder: 20
    Längd: 180 cm
    Vikt: 72,5 kg

    Jag är inte alls tjock men har lite fett på magen som ska bort och ser inte jätte vältränad ut men ändå i form.
    Äter stadig frukost med havregrynsgröt och 2-3 mackor samt 1-2 glas mjölk samt alltid en tablett Omega-3. Brukar tyvärr slarva lite med lunchen (ska försöka bli bättre med det) men äter alltid något litet som en macka och en frukt iaf. Middag är jag dock väldigt noga med och äter tillmestadels husmanskost och diverse pastarätter samt alltid en tablett Omega-3.

    Tack på förhand!

    #120035

    Du verkar inte direkt vara spinkig/tanig…Personligen skulle jag inte våga använda gainer. Om du känner att du har fett som du vill ha bort så borde du inte använda en gainer.

    Gainers innehåller snabba kolhydrater och socker (?) är inte säker på socker. Men vet att en polare hade en gainer med en jävlans massa socker dvs 33g O.O!!! Det är mer av ett bulk tillskott, dvs om man vill bygga muskler samt inte bry sig om man lägger på sig lite fett här och var.

    Antar att jag knappt behöver förklara mer, du bör ändå inte använda en gainer om du vill få bort fett.

    Whey-80 är vassle protein. Dvs det du kallar protein :p

    Själv kör jag med dessa:
    Vassle protein (whey 80)
    Aminosyror (Finns lite att välja på, behöver inte vara för dyrt)
    Vanligt billigt kreatin moonhydrate för 99kr (behöver inte vara något speciellt märke)

    Sedan har jag Omega-3 på sidan om.

    Upplägg
    Whey-80 Som mellanmål
    Aminosyror Direkt innan och direkt efter träning.
    Creatin till måltider. (Bäst när man intar mycket kolhydrater)

    Jag skulle säga att aminosyror är något du inte behöver använda :/ Vassleprotein direkt efter passet funkar lika bra om inte bättre. Men jag gillar det :)

    Tänk på att priset på produkter behöver inte betyda att dom är bättre. Finns folk som köper väldigt onödiga kreatin produkter för sorgligt höga priser.
    Jag är en av dom som ofta brukar köpa dyrt (vilket är dumt som fan.)

    #120036
    dennis1 wrote:
    Du verkar inte direkt vara spinkig/tanig…Personligen skulle jag inte våga använda gainer. Om du känner att du har fett som du vill ha bort så borde du inte använda en gainer.

    Gainers innehåller snabba kolhydrater och socker (?) är inte säker på socker. Men vet att en polare hade en gainer med en jävlans massa socker dvs 33g O.O!!! Det är mer av ett bulk tillskott, dvs om man vill bygga muskler samt inte bry sig om man lägger på sig lite fett här och var.

    Antar att jag knappt behöver förklara mer, du bör ändå inte använda en gainer om du vill få bort fett.

    Whey-80 är vassle protein. Dvs det du kallar protein :p

    Själv kör jag med dessa:
    Vassle protein (whey 80)
    Aminosyror (Finns lite att välja på, behöver inte vara för dyrt)
    Vanligt billigt kreatin moonhydrate för 99kr (behöver inte vara något speciellt märke)

    Sedan har jag Omega-3 på sidan om.

    Upplägg
    Whey-80 Som mellanmål
    Aminosyror Direkt innan och direkt efter träning.
    Creatin till måltider. (Bäst när man intar mycket kolhydrater)

    Jag skulle säga att aminosyror är något du inte behöver använda :/ Vassleprotein direkt efter passet funkar lika bra om inte bättre. Men jag gillar det :)

    Tänk på att priset på produkter behöver inte betyda att dom är bättre. Finns folk som köper väldigt onödiga kreatin produkter för sorgligt höga priser.
    Jag är en av dom som ofta brukar köpa dyrt (vilket är dumt som fan.)

    Socker = Kolhydrater
    Ville bara påpeka det.

    #120037
    Dabifo wrote:
    Socker = Kolhydrater
    Ville bara påpeka det.

    Känner mig lite smådum just nu…eller mer *gömmer mig*

    Men då finns det gainers mer brutala (snabba kolhydrater) än andra.

    #120038
    dennis1 wrote:
    Du verkar inte direkt vara spinkig/tanig…Personligen skulle jag inte våga använda gainer. Om du känner att du har fett som du vill ha bort så borde du inte använda en gainer.

    Gainers innehåller snabba kolhydrater och socker (?) är inte säker på socker. Men vet att en polare hade en gainer med en jävlans massa socker dvs 33g O.O!!! Det är mer av ett bulk tillskott, dvs om man vill bygga muskler samt inte bry sig om man lägger på sig lite fett här och var.

    Antar att jag knappt behöver förklara mer, du bör ändå inte använda en gainer om du vill få bort fett.

    Whey-80 är vassle protein. Dvs det du kallar protein :p

    Själv kör jag med dessa:
    Vassle protein (whey 80)
    Aminosyror (Finns lite att välja på, behöver inte vara för dyrt)
    Vanligt billigt kreatin moonhydrate för 99kr (behöver inte vara något speciellt märke)

    Sedan har jag Omega-3 på sidan om.

    Upplägg
    Whey-80 Som mellanmål
    Aminosyror Direkt innan och direkt efter träning.
    Creatin till måltider. (Bäst när man intar mycket kolhydrater)

    Jag skulle säga att aminosyror är något du inte behöver använda :/ Vassleprotein direkt efter passet funkar lika bra om inte bättre. Men jag gillar det :)

    Tänk på att priset på produkter behöver inte betyda att dom är bättre. Finns folk som köper väldigt onödiga kreatin produkter för sorgligt höga priser.
    Jag är en av dom som ofta brukar köpa dyrt (vilket är dumt som fan.)

    Tack för snabbt svar!
    Men du vet inte hur det ligger till med Creatinet? Måste jag köra en uppladdnings fas eller kan jag hoppa det och köra normalt?

    #120039
    Rindi wrote:
    Tack för snabbt svar!
    Men du vet inte hur det ligger till med Creatinet? Måste jag köra en uppladdnings fas eller kan jag hoppa det och köra normalt?

    Du kan skippa uppladdningsfasen om du vill. Det tar bara lite längre tid att fylla depåerna = lite längre tid innan effekten slår in. Men resultatet blir det samma i slutändan så gör som du vill

    #120040

    Alltså det är inte så noga. Mat räcker gott och väl, annars vassle innan och eller efter träning.

    #120041

    Jag gör så här :

    Innan träningen tar jag en whey, ( vassle) med mjölk. Efter : En gainEr då jag känner att jag är i behov av kolhydrater samt protein. När jag kmr hem så äter jag middag. Det tycker jag är en bra kombination. Detta är dock inte något att föredra ifall man har problem att ligga på underskott

    #120042

    Mat direkt efter träning. Protein som mellanmål med en frukt. Skit i allt vad kreatin och annat lullull tills du kommit igång riktigt. Satsa på att käka rätt. Finns massor om det i forumet. Ett bra proteinpulver räcker långt.

    #120043
    Rindi wrote:
    Tack för snabbt svar!
    Men du vet inte hur det ligger till med Creatinet? Måste jag köra en uppladdnings fas eller kan jag hoppa det och köra normalt?
    strand wrote:
    Du kan skippa uppladdningsfasen om du vill. Det tar bara lite längre tid att fylla depåerna = lite längre tid innan effekten slår in. Men resultatet blir det samma i slutändan så gör som du vill

    Det finns ingen anledning att skippa uppladdningsfasen. Den finns inte bara till för syns skull.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.