Proteinpulver ,EAA eller BCAA?

Home Forums Kosttillskott Proteinpulver ,EAA eller BCAA?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #107908
    #1084111

    Nu är jag här och bråkar igen. jag har ju som tidigare nämnt slutat med mejeriprodukter och undrar lite just om jag kan ersätta proteinpulvret med antingen BCAA eller EAA efter träningen då sojaproteinpulvret inte smakade så bra och blev väl ingen vidare konsistens i min bok. Äggprotein har jag hört lite ska smaka ännu värre. Fast föda är uteslutet den närmsta timmen efter träningen då min mage protesterar mot det och exempelvis hampaprotein är rätt dyrt för små påsar och finns inte på de två lokala gymmen jag handlar och hålla på att beställa blir rätt träligt i längden.

    #1084112

    Kort svar: Ja, det går alldeles utmärkt. Eftersom det är aminosyrorna i proteinet du är ute efter. Sen spelar det ingen egentlig roll om du får aminosyrorna genom mat, vassle eller aminotillskott.

    #1084113
    Anton92 wrote:
    Kort svar: Ja, det går alldeles utmärkt. Eftersom det är aminosyrorna i proteinet du är ute efter. Sen spelar det ingen egentlig roll om du får aminosyrorna genom mat, vassle eller aminotillskott.

    EAA som innehåller alla nio essentiella aminosyror eller BCAA som innehåller större mängd av de tre vanligaste och ingen av de sex övriga? :) Kommer fortsätta med vanligt vatten under själva passet då Tyngre la ut någon studie att aminosyra under passet inte var så bra ide.

    #1084117
    #1084119

    Nu kommer jag vara lite jobbig men jag har rätt svårt med podcaster då jag inte hör sådär jättebra. (Hörselskadad sedan jag var 6 veckor) Dock pratade jag med en som arbetar på mitt gamla gym och han rekomenderade BCAA 10gram efter träning för att bryta det katabola tillståndet.

    Men jag tackar för de tips jag får. :)

    #1084120

    Så av de 20 aminosyror man oftast pratar om är 9 essentiella, vilket betyder att kroppen inte kan tillverka de själv. De 9 är alltså EAA, av dessa 9 har man sett att de tre grenade har extra stor betydelse vid just muskeluppbyggnad, dessa tre är alltså BCAA; valin, leucin och isoleucin.

    Protein består av kedjor av aminosyror. Protein ÄR aminosyror.

    Dricker du alltså typ en portion Vassle får du i dig alla 9, (inkl. de tre ”viktigaste”). Äter du proteinrik mat får du också i dig alla 9, inkl de 3. (även om olika livsmedel har olika aminosyraprofiler, men äter man varierat är det inga problem). Det finns alltså ingen egentlig anledning att dricka separat BCAA eller som vissa både proteinpulver, EAA och BCAA. Såvida man inte gör det valet baserat på smak, konsistens eller andra faktorer.

    Det är marknaden som vill få det att framstå som heeelt olika produkter för att tjäna mer pengar och sälja mer produkter.

    Enligt forskare, kemister och andra liknande yrkesgrupper är det inte samma sak, men för oss glada amatörer är den procentuella skillnaden i faktiskt träningsresultat/muskeltillväxt så pass låg att vi inte behöver bry oss så mycket som Gymgrossisten och MM Sports vill få oss att bry oss.

    #1084121

    För övrigt, för att återkomma mer till din frågeställning: Du kan lika gärna äta ett par timmar innan träningspasset så är proteinsyntesen förhöjd när du tränar. Då behöver du alltså inte förhöja den efter passet. (Då det redan är förhöjt).

    Och vad gäller att dricka aminosyror under passet, det är helt värdelöst. Dels för att man inte förhöjer syntesen genom att småsippa, man behöver en större mängd vid ett och samma tillfälle. Dels för att man inte kan höja syntesen om och om igen efter varandra. Dricker du alltså under passet kommer en eventuell proteindrink/aminodrink efter passet inte ha lika stor effekt.

    #1084122
    Anton92 wrote:
    För övrigt, för att återkomma mer till din frågeställning: Du kan lika gärna äta ett par timmar innan träningspasset så är proteinsyntesen förhöjd när du tränar. Då behöver du alltså inte förhöja den efter passet. (Då det redan är förhöjt).

    Och vad gäller att dricka aminosyror under passet, det är helt värdelöst. Dels för att man inte förhöjer syntesen genom att småsippa, man behöver en större mängd vid ett och samma tillfälle. Dels för att man inte kan höja syntesen om och om igen efter varandra. Dricker du alltså under passet kommer en eventuell proteindrink/aminodrink efter passet inte ha lika stor effekt.

    Faktiskt är det inte Gymgrosisten eller så som har nämnt det här halvtimmesfönstret utan mer vad jag läst mig till via dels tidningar och böcker samt mina gymkamrater. Sedan vet jag att protein består av aminosyror och kroppen spjälkar ned det i sina beståndsdelar för att sedan omvandla till mänskligt protein i våra muskler och vidare.
    Under passet dricker jag helt enkelt diväteoxid. :) Dock känner jag att jag gärna vill ha något i mig efter passet men som sagt klarar jag inte riktigt fast föda. Och som sagt går ju vassle bort då jag rensat bort alla mejeriprodukter och även biiffprotein då jag även uteslutit rött och fläskkött.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.