Recept proteinshhake utan mjölk

Home Forums Kosttillskott Recept proteinshhake utan mjölk

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #107740
    #1083990

    Hej!

    Jag har på grund av min reumatism dragit ned ordentligt på mjölkprodukteri min kost som att jag väljer havremjölk (gör själv) istället för vanlig mjölk och så. Och tänkte höra om recept på någon bra proteinshake man kan göra själv utan mjölk alternativt ett bra alternativ till vassle och kasein. Soja går helt bort.

    #1083991

    Ägg.
    Koka och ät.

    #1083992

    Jag klarar tyvärr inte att äta fast sådär direkt efter träningen utan att magen protesterar.

    #1083993

    EAA då?

    Du måste inte ha något i magen direkt efter att du tränat heller.

    #1083995

    Dock rekommenderat inom en halvtimme efter avslutat pass för bästa återhämtning bör både protein och kolhydrater intas. Och det med återhämtningen känns rätt viktigt för min del då jag ändå har en åkomma som kan jäklas bra med kroppen iallafall.. Och det är inom den tid jag helst undviker allt för fast föda. Därav att jag helst vill ha det i drickbar form. Jag har en liten mixer som mixerbehållare och dryckesbägare är en och samma. Nu medan jag fortfarande har kvar vassleprotein som jag förösker göra slut på mixar jag det med en halv banan och några djupfrysta jordgubbar.

    #1083996

    Det är 8g kolhydrater per 100 gram i jordgubbar så det finns lite bättre kolhydratkällor än så. 22 g/100g i banan då tex.

    Men blanda EAA med malto så är du hemma. Aminosyror och snabba kolhydrater i en lättdrucken form dom inte ens behöver mixas. Bara att skaka och dra i sig direkt efter passet.

    Sen är jag tveksam till om det är någon märkbar skillnad i effekt på återhämtningen om det går tex en timme innan man får i sig något efter passet. Mätbar kanske, men inte märkbar. :)

    #1083998

    Det blir inte riktigt 100 gram jordgubbar i den. Sedan en anledning till att jag vill göra från grunden utan en massa pulver en drickbar är även att även om de för gemene man inte innehåller skadliga tillsatser så kan ändå någon av de tillsatser som pulver-vatten-blanda innehåller ändå skära sig med min medicin. För det har relativt nyligen visat sig att coladrycker (därav att jag inte köpte colacrush på min BCAA) kan tillsammans med metotrexat ställa till det med levern. Så därför vill jag även ha lite mer koll på vad jag faktiskt får i mig vilket jag får om jag gör den från grunden. Med undantag för fredagspizzan så köper jag inga halv eller helfabrikat nästan utöver proteinpulvret då. Sedan ju mindre dåligt grejs jag får i kroppen desto mindre är det som kan reta upp immunförsvaret. :)

    #1084000

    Du vill inte använda vassle, kasein, EAA, BCAA, sojaprotein, mjölk eller fast föda för att få i dig protein efter träningen alltså?

    Äggprotein då? Finns i olika webshopar.Eller hampaprotein? Annars vet jag inte.

    #1084008

    Jag tar redan BCAA under själva passet för att kontra muskelnedbrytningen och ska väl göra slut på den burk jag har. Sedan får jag se. Och som sagt är det att jag söker något jag kan vispa ihop själv för att förse proteinbehovet inom det anabola fönstret just för att kunna ha koll på vad exakt jag får i mig.

    #1084009

    Det finns ingen anledning att dricka BCAA under passet. http://tyngre.se/artiklar/det-aer-troligen-ingen-bra-id%C3%A9-att-dricka-protein-hela-passet/

    Som sagt, äggprotein, hampaprotein, eller biffprotein (det senare skall dock smaka vidrigt).

    #1084011

    Okej. :)
    Sedan läste jag i BODY (eller om det var IRONMAN) att just biffprotein även utvinns ur levern och där samlas ju alla tungmetaller med mera som djuret har fått i sig under sitt liv. Han på mitt gamla gym rekommenderade risprotein men läste någonstans att den har inte någon riktigt fullvärdig aminosyraprofil. Så lutar lite mot hampaprotein då iallafall enligt BODY ska den även innehålla viss del omega3 och även vara lätt antiinflamatorisk. Dock vet jag inget om smakerna på den. Äggprotein hörde jag med skulle smaka Ulla-Bella.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.