Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Gearhead
Titel
Registrerad 2014-01-10
Inlägg 18

Hej!

Jag har på grund av min reumatism dragit ned ordentligt på mjölkprodukteri min kost som att jag väljer havremjölk (gör själv) istället för vanlig mjölk och så. Och tänkte höra om recept på någon bra proteinshake man kan göra själv utan mjölk alternativt ett bra alternativ till vassle och kasein. Soja går helt bort.

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 793

Ägg.
Koka och ät.

Gearhead
Titel
Registrerad 2014-01-10
Inlägg 18

Jag klarar tyvärr inte att äta fast sådär direkt efter träningen utan att magen protesterar.

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 793

EAA då?

Du måste inte ha något i magen direkt efter att du tränat heller.

Gearhead
Titel
Registrerad 2014-01-10
Inlägg 18

Dock rekommenderat inom en halvtimme efter avslutat pass för bästa återhämtning bör både protein och kolhydrater intas. Och det med återhämtningen känns rätt viktigt för min del då jag ändå har en åkomma som kan jäklas bra med kroppen iallafall.. Och det är inom den tid jag helst undviker allt för fast föda. Därav att jag helst vill ha det i drickbar form. Jag har en liten mixer som mixerbehållare och dryckesbägare är en och samma. Nu medan jag fortfarande har kvar vassleprotein som jag förösker göra slut på mixar jag det med en halv banan och några djupfrysta jordgubbar.

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 793

Det är 8g kolhydrater per 100 gram i jordgubbar så det finns lite bättre kolhydratkällor än så. 22 g/100g i banan då tex.

Men blanda EAA med malto så är du hemma. Aminosyror och snabba kolhydrater i en lättdrucken form dom inte ens behöver mixas. Bara att skaka och dra i sig direkt efter passet.

Sen är jag tveksam till om det är någon märkbar skillnad i effekt på återhämtningen om det går tex en timme innan man får i sig något efter passet. Mätbar kanske, men inte märkbar. :)

Gearhead
Titel
Registrerad 2014-01-10
Inlägg 18

Det blir inte riktigt 100 gram jordgubbar i den. Sedan en anledning till att jag vill göra från grunden utan en massa pulver en drickbar är även att även om de för gemene man inte innehåller skadliga tillsatser så kan ändå någon av de tillsatser som pulver-vatten-blanda innehåller ändå skära sig med min medicin. För det har relativt nyligen visat sig att coladrycker (därav att jag inte köpte colacrush på min BCAA) kan tillsammans med metotrexat ställa till det med levern. Så därför vill jag även ha lite mer koll på vad jag faktiskt får i mig vilket jag får om jag gör den från grunden. Med undantag för fredagspizzan så köper jag inga halv eller helfabrikat nästan utöver proteinpulvret då. Sedan ju mindre dåligt grejs jag får i kroppen desto mindre är det som kan reta upp immunförsvaret. :)

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 793

Du vill inte använda vassle, kasein, EAA, BCAA, sojaprotein, mjölk eller fast föda för att få i dig protein efter träningen alltså?

Äggprotein då? Finns i olika webshopar.Eller hampaprotein? Annars vet jag inte.

Gearhead
Titel
Registrerad 2014-01-10
Inlägg 18

Jag tar redan BCAA under själva passet för att kontra muskelnedbrytningen och ska väl göra slut på den burk jag har. Sedan får jag se. Och som sagt är det att jag söker något jag kan vispa ihop själv för att förse proteinbehovet inom det anabola fönstret just för att kunna ha koll på vad exakt jag får i mig.

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 793

Det finns ingen anledning att dricka BCAA under passet. http://tyngre.se/artiklar/det-aer-troligen-ingen-bra-id%C3%A9-att-dricka-protein-hela-passet/

Som sagt, äggprotein, hampaprotein, eller biffprotein (det senare skall dock smaka vidrigt).

Gearhead
Titel
Registrerad 2014-01-10
Inlägg 18

Okej. :)
Sedan läste jag i BODY (eller om det var IRONMAN) att just biffprotein även utvinns ur levern och där samlas ju alla tungmetaller med mera som djuret har fått i sig under sitt liv. Han på mitt gamla gym rekommenderade risprotein men läste någonstans att den har inte någon riktigt fullvärdig aminosyraprofil. Så lutar lite mot hampaprotein då iallafall enligt BODY ska den även innehålla viss del omega3 och även vara lätt antiinflamatorisk. Dock vet jag inget om smakerna på den. Äggprotein hörde jag med skulle smaka Ulla-Bella.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

• BODY 398, september 2017

• BODY 397, augusti 2017