Vilka kosttillskott är nödvändiga?

Home Forums Kosttillskott Vilka kosttillskott är nödvändiga?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #106570
    #1083051

    Tjena är 16 år och har gymmat i kanske 8 månader nu. Inte tagit några kosttillskott men ändå fått goda resultat.
    Men nu funderar jag på att köpa proteinpulver för att det kan va smidigt och få i sig direkt efter träningen och ibland känns det som att jag inte får i mig all protein jag behöver (2×70= 140g). Har använt mig utav keso och kvarg.

    Så nu till min fråga, är det ens nödvändigt att köpa proteinpulver om jag käkar mycket mat? Har även hört att man kan få finnar utav det. Är det några andra kosttillskott ni kan rekommendera för mig?

    Tack på förhand!

    #1083107

    Jag skulle alla gånger föredra kvarg framför proteindrinkar. Det är verkligen inte nödvändigt att äta något sorts kosttillskott för att öka på gymmet. Det finns en tro att kosttillskott står för 50% av ens prestanda på gymmet, men så är självklart inte fallet, du får muskler genom att träna och äta mat.

    Sedan kan kosttillskott kanske ge de där sista procenten.

    Proteinpulver kan vara bekvämt att ha till hands, om du verkligen tror att du inte kommer få någon mat för dagen, men ha ingen övertro på att proteinpulver kommer ge något. Kroppen kan lagra protein och äter du som du ska så har du protein så det räcker och blir över.

    Jag vet inte hur pass farligt det är att äta andra tillskott som 16åring då din kropp fortfarande växer så det får du ta reda på själv, men kretin är ett tillskott som de allra flesta tar som tränar, ett helt ofarligt tillskott som faktiskt fungerar (om du tränar hårt) vilket fall som helst så hjälper kreatin att binda vatten så du kommer gå upp i vikt av det.

    Sedan tror jag inte att proteinpulver ger finnar, de flesta proteinpulver är baserade runt vassle som är det protein som finns i mjölk, så får du inte finnar av mjölk så borde du inte få det av proteinpulver.

    Vad som kan ge finnar är om du äter testostron, men styrketräning ökar dina naturliga testostronhalter i kroppen vilket i sin tur kan ge finnar.

    Allt som allt så behöver du inte äta proteinpulver.

    Mvh

    #1083811

    kosttillskott bör användas för att komplettera din kost, men de är inte nödvändiga
    För att bulk upp måste du öka din dagliga kaloriintaget. försöka öka antalet måltider du äter på en dag. Om du fortfarande har svårt då överväga att ta en viktöknings tillägg såsom [http://www.samedaysupplements.com/serious-mass-by-optimum-nutrition-weight-gainer-protein.html optimum nutrition serious mass]

    #1083891

    Du svarar ju egentligen på frågan själv.
    Du behöver som du beskriver få i dig 120-140 ren gram protein/dag för att lägga på dig muskelmassa.
    Får du i dig det genom vanliga kosten så behövs ju inget kosttillskott.
    Fast det kan ju vara bra att ha ett hemför ibland kommer ju dagar då man inser att man inte ätit speciellt bra eller näringsrik mat och då kan det ju vara bra att komplettera med en shake.

    #1083934

    2g protein per kg är en klar överskattning av behovet, dessutom måste du räkna på alla livsmedel du äter, även vegetabilier, eftersom de olika proteinkällorna kompletterar varandra och totalt sett oftast ger ett fullvärdigt protein, undantaget som bekräftar regeln är veganer, som inte äter baljväxter (ärter, bönor & linser) och potatis.

    1996 tränade jag och en kompis som vi kan kalla Micke 5 månader 4 dagar i veckan, från scratch. Jag åt ca 3500 kcal per dag och fick i mig ca 1,75g protein/kg enbart genom laktovegetarisk kost och Micke tog inte heller extra protein, han åt dock husmanskost, efter 5 månader tog vi (Micke resp. YTS) 140 resp. 157,5 kg i marklyft, 120 resp. 140kg i knäböj, 100 resp. 115 kg i bänkpress. Jag minns att vi tog ca 50kg i bänkpress från starten. Så vi fick rätt bra resultat utan extra protein. Varken jag eller Micke använder någon doping. Det enda form av prestationshöjande medel YTS tog var folater ett B-vitamin (mer känt som folsyra) i form av baljväxter ca 80g/dag. Jag brukar skämta om baljväxters positiva inverkan på muskelutvecklingen, med att kalla folater anabola bönoider. Folater finns inte i animalier, undantaget lever, men vem vill äta 200g lever varje dag 7 dagar i veckan.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.