Currysås någon?

Home Forums Matlagning och Recept Currysås någon?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #93748
    #1027429

    Hej
    Någon som har ett bra recept på god currysås?
    Har tröttnat på mitt eget recept.
    När cafe Kalori fanns i Gbg hade dom en sjukt god curry/banansås den smakade minst sagt gott. :-)

    #1027430
    goahead wrote:
    Hej
    Någon som har ett bra recept på god currysås?
    Har tröttnat på mitt eget recept.
    När cafe Kalori fanns i Gbg hade dom en sjukt god curry/banansås den smakade minst sagt gott. :-)

    1brk minifraiche, 1/3 mosad banan, curry, salt, peppar, en liten bit finhackad spansk peppar. Blanda ihop&låt koka upp FÖRSIKTIGT! Smaka av med kryddorna vilken mängd som faller dig i smaken.. Lycka till :nod

    #1027431

    Ett till:

    I med lite matfett i en kastrull, fräs curryn tills den blir lite mörkare. I med minimjölk och red såsen med idealmjöl. Smula i en hönsbuljongtärning, salta efter behov sedan, kan även ha i lite mer curry och vitpeppar om man tycker det behövs. Koka upp, klart!

    #1027432

    Tack ska prova dessa nästa vecka.
    Ha en bra helg på Er.

    #1068357

    Att hitta bra recept på currysåser är svårt, mycket just pga. att det finns så otroligt många olika varianter. Själv anser jag att det är väldigt viktigt att man skaffar en ordentlig currykrydda, vilket inte alltid är så lätt. Man får helt enkelt prova sig fram… men den vanliga curryn man hittar i gemene mataffär toppar sällan. Dessutom gäller det ju som alltid att ha mycket fantasi och våga prova olika recept.

    En av mina favoriter:

    Het currysås som passar bra ihop med kyckling och grillat.

    Tidsåtgång: 15 min

    Portioner: 4 portioner

    Ingredienser:

    1 st gul lök
    1 msk smör
    2 tsk curry
    1 tsk potatismjöl
    1 dl vatten
    2 dl matlagningsgrädde
    0,5 dl sweet chilisås
    Salt
    Peppar

    Tillagning av currysås:

    Börja med att finhacka löken och sedan fräsa den i smör tillsammans med curryn tills löken har mjuknat. Var noga med att röra om medan du fräser. Strö sedan mjöl över och rör om samt späd med vatten, matlagningsgrädde och sweet chilisås i omgångar. Låt sedan såsen sjuda i 5 minuter på svag värme. Smaka därefter av med salt och peppar.

    Tips: När du späder såsen är det viktigt att du gör det i omgångar då detta medför att du minimerar risken för att såsen klumpar sig.

    #1072447

    När jag gör en lyckad currysås ser jag till att använda mig av röd (eller grön) currypasta i recept. Ett grundrecept på god sås består enligt mig av:

    • curry, fräst i smör med lite gul lök
    • En bit hackad chili
    • En skvätt kyckling buljong med lite vatten
    • Matlagningsyoughurt
    • Currypasta
    #1083451

    Något som är väldigt gott i currysås är lite färsk ingefära. Det blir en otroligt god smak och lite sting i såsen. Tillsammans med hackade tomater och strimlad purjo blir det en fantastiskt god sås.
    Här är mitt favoritrecept….http://angelasheaven.com/sv/vegetarisk-currygryta-med-kokosmjolk/

    Lycka till!
    Angela

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.