Fattiga studenter! Hur äter ni?

Home Forums Matlagning och Recept Fattiga studenter! Hur äter ni?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #290023

    Nu har jag styrketränat i två-tre år varav de två första året enbart handlade om uppbyggnaden med mat i massor. Jag åt allt, och jag åt mycket. Nu har jag deffat ett tag och har blivit väldigt kräsen med vad jag stoppar i mig. Främst när det gäller att få i mig mycket protein.

    Till hösten påbörjar jag förhoppningsvis mitt studentliv. Det kommer bli en omställning, inte minst när det gäller ekonomin. Jag vill och ska(!) fortsätta min träning på bästa möjliga nivå. Men maten oroar mig lite. Jag lär inte ha råd att lägga 3-400 kronor på proteinpulver och lika mycket på kvarg varje månad.

    Så ni andra muskelfreakade studenter där ute, hur löser ni det? Hur mycket lägger ni på mat varje månad? Och hur prioriterar ni era pengar när det gäller träningen?

    #57300
    #290024

    Med fullt studielån gick det bra för mig att både köra 300-400 på proteinpulver och ett matkonto på ca 3300:-, kan ofta hitta halva priset på kött/fisk om man vet vilka dagar det är utrensning osv. Gröt, kål av olika sorter, fläsk och mjölk tex. Köp hela fiskar, strömming/sill. Du får ju prioritera också, vet inte vart du ska plugga men i Lund var jag med aktivt i både Nation och Kår och då får man mycket gratis :) och ofta gratis aktiviteter.

    #290025
    ArtArtan wrote:
    Med fullt studielån gick det bra för mig att både köra 300-400 på proteinpulver och ett matkonto på ca 3300:-, kan ofta hitta halva priset på kött/fisk om man vet vilka dagar det är utrensning osv. Gröt, kål av olika sorter, fläsk och mjölk tex. Köp hela fiskar, strömming/sill. Du får ju prioritera också, vet inte vart du ska plugga men i Lund var jag med aktivt i både Nation och Kår och då får man mycket gratis :) och ofta gratis aktiviteter.

    Fullt studielån kommer det antagligen vara även för mig. Fördelen (kan jag tänka mig) är att jag kommer bo tillsammans med min flickvän vilket kan få ner hyran en aning.

    Jag är även väldigt ekonomisk – eller ska vi säga snål? – och på senare tid så har jag nästan enbart köpt kött, kyckling, färs och dylikt när det har varit extrapris (max 69 kr/kg). Så på ett sätt känns jag som rätt person. Men ändå oroar jag mig.

    #290026

    Skaffa ett extraknäck, jag jobbade varannan helg och någon gång ibland mer under alla mina år på högskolan, detta plus fullt csn gjorde att jag kunde leva rena lyxlivet när det kom till att äta bra. Ger ju dessutom stora chanser för sommarjobb.

    #290027
    Gober wrote:
    Skaffa ett extraknäck, jag jobbade varannan helg och någon gång ibland mer under alla mina år på högskolan, detta plus fullt csn gjorde att jag kunde leva rena lyxlivet när det kom till att äta bra. Ger ju dessutom stora chanser för sommarjobb.

    Inte en dum idé, såklart. Mina förhoppningar är Uppsala och jag kan tänka mig att det finns en-hel-del extrajobbssugna studenter där. Men visst, om tiden finns kvar – då skolan självklart blir #1 – så är det ju ett bra förslag. Om än bara för någon tusenlapp mer.

    #290028
    HamphusKjellman wrote:
    Jag är även väldigt ekonomisk – eller ska vi säga snål? – och på senare tid så har jag nästan enbart köpt kött, kyckling, färs och dylikt när det har varit extrapris (max 69 kr/kg). Så på ett sätt känns jag som rätt person. Men ändå oroar jag mig.

    Om du inte har hutlösa litteraturkostnader och/eller ockerhyra kommer det gå fint. De som har dålig ekonomi utan ovan nämnda problem är de som super som mest och fikar/äter ute stup i kvarten

    #290029
    Eddie Vedder wrote:
    Om du inte har hutlösa litteraturkostnader och/eller ockerhyra kommer det gå fint. De som har dålig ekonomi utan ovan nämnda problem är de som super som mest och fikar/äter ute stup i kvarten

    In that case: :up:

    #290030

    Jag har faktiskt en påbörjad ”ekonomiguide” bland utkasten i bloggen. Kanske skulle ta tag i den och skriva klart den? Började för ett par månader sen och sket sedan i den.

    #290031

    Jag är student idag med fullt studiestöd. Bor också med min flickvän så vi delar på mat och hyra, när vi drar och storhandlar en gång i månaden blir det mellan 1500-1700kr. Till det så äter vi ute då och då men det är vad som finns i kylen. Men annars så räcker råvarorna nedan månaden ut!

    Mitt tips, köp råvaror, potatis, ris, pasta och havregryn utefter dina dietmål.
    Utöver det, ägg i mängder, två kilo kyckling, 2 kilo köttfärs som jag gör storkok på och fryser in, fläskfile eller kassler, alaska polock, makrill och tonfisk.
    Sen har jag råd att köpa en back kvarg på det, blir ca 1-1,5st i månaden. Har också råd med proteinpulver, köper storpack som jag delar med tjejen.
    Grönsaker i form av morötter, lök, vitlök, broccoli, harrekoverts och blomkål.

    #290032
    eddie vedder wrote:
    jag har faktiskt en påbörjad ”ekonomiguide” bland utkasten i bloggen. Kanske skulle ta tag i den och skriva klart den? Började för ett par månader sen och sket sedan i den.

    +1

    #290033
    J.v.K wrote:
    Fan, go for it :) den kan säkerligen inspirera!
    eppenjet wrote:
    +1

    Köper ni vår bok så visst. :D

    #290034

    Jag ska köpa er bok när löningen kommer, men enbart för det sexiga omslaget ;-)

    #290035
    Gober wrote:
    Jag ska köpa er bok när löningen kommer, men enbart för det sexiga omslaget ;-)

    Är det naughty bilder du vill ha så kan vi tala närmare via PM. :P

    #290036

    Är jag inte nöjd med boken så kan jag få några härliga bilder som kompensation. Men till dess kan du vänta med latexkläderna :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.