Fluffet vägrar fluffa!

Home Forums Matlagning och Recept Fluffet vägrar fluffa!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 192 total)
  • Author
    Posts
  • #56609
    #275627

    Jag är för närvarande inne på mitt tredje raka försöka att göra proteinfluff.

    Jag läste Berkhans blogg och blev lite taggad och jag följer receptet noga.

    200 g bär, tinade och mosade

    40 g proteinpulver, kasein.

    0,5 dl lättmjölk.

    Och jo, jag har en tillräckligt stark elvisp och proteinpulvret ska enligt Martin Berkhan fungera alldeles utmärkt.

    Men skiten vill helt enkelt inte fluffa.

    Det blir en i och för sig väldigt välsmakande smet av det hela men något fluff har jag inte sett ryken av. Jag körde elvispen på full patte i nästan en halvtimme innan jag gav upp. Runt tio minuter ska det ju ta, enligt uppgift.

    Ni som provat och fått till det: Har ni några förslag eller tips?

    Help an old fart, please.:)

    #275628

    Testa att mixa de frusna bären istället med en stavmixer eller liknande så det håller sig kallare. Sen tillsätter du pulvret och lite mindre än 0,5 dl mjölk. Det har fungerat för mig i alla fall. Jag använder mig av 30 gram Body Science Whey 100, 200 gram frusna jordgubbar och cirkus 30 gram mjölk.

    Min visp pallade dock inte riktigt trycket för det tröga fluffet så jag fick ta en borrmaskin och sätta fast en balongvisp istället – fungerade prima!

    #275629

    Tack pojkar! Uppskattas enormt med lite feedback.:)

    Jag använder mig av följande pulver:100% Casein

    Frusna bär jag har inte ens tänkt på faktiskt, jag brukar följa recept slaviskt till en början och eftersom det stod tinade bär så föll det mig aldrig in att just detta kunde vara en del av problemet.

    Du fick använda borrmaskinen, säger du? Min visp är på 350 W och det borde väl räcka tycker man.

    Jag har en som sitter fast i ett stativ som det står en roterande skål på så jag hade inga problem med att köra riktigt länge heller. Jag tror att jag sammanlagt ägnat en och en halv timme åt att bara vispa ikväll. :D

    När man tittar på leangains så sväller ju fluffet upp till flera gånger sin ursprungliga storlek men i mitt fall blir det mer som chokladmousse, typ, eller en rätt tjock smet.

    Ballongvisp, skrek någon? Vispa för hand då eller hur menar ni?

    #275630
    Jon Larsson wrote:
    Ballongvisp, skrek någon? Vispa för hand då eller hur menar ni?

    Finns ballongvipshuvuden till stavmixers och vanliga hushållsmaskiner…

    #275631
    Albin wrote:
    Finns ballongvipshuvuden till stavmixers och vanliga hushållsmaskiner…

    Well, paint me embaressed. Det hade jag faktiskt ingen aning om.

    Ska genast kollas upp. Danke.

    #275632

    kör me frysta bär och vassleprotein, fluffar väldigt lätt…tar någon minut o få upp ett stort fluff….finns ingen direkt anledning o köra med kasein…

    #275633
    Jon Larsson wrote:

    Du fick använda borrmaskinen, säger du? Min visp är på 350 W och det borde väl räcka tycker man.

    När man tittar på leangains så sväller ju fluffet upp till flera gånger sin ursprungliga storlek men i mitt fall blir det mer som chokladmousse, typ, eller en rätt tjock smet.

    Jag hade endast 175 W på min elvisp, så 350 borde räcka gott och väl.

    Sen angående chokladmousset så kan kakaon förstöra fluffningen har jag för mig. Bland mina första fluffningar så sjunk det ihop efter att ha haft i ett chokladkasein, kan vara därför det inte fungerar för dig, har för mig att någon på kolo hade upplevt samma sak också.

    Sen ett tips; ta bort länken så du inte åker på en varning. ;)

    #275634
    J.v.K wrote:
    :up:

    ska helt klart provas imorgon :D är så stört nyfiken på hur det smakar och hurdan konsistensen är.

    frågan är vad jag ska göra med mina två påsar doublepro choklad. 200kr för båda om någon vill hämta upp dom i borås :p

    doublepro bör du göra chokladpudding på, 2 delar mjölk o 1 del pulver, vispa o släng in i kylskåpet i 10mins så har du en väldigt god o nyttig pudding :)

    #275635
    nible wrote:
    Jag hade endast 175 W på min elvisp, så 350 borde räcka gott och väl.

    Sen angående chokladmousset så kan kakaon förstöra fluffningen har jag för mig. Bland mina första fluffningar så sjunk det ihop efter att ha haft i ett chokladkasein, kan vara därför det inte fungerar för dig, har för mig att någon på kolo hade upplevt samma sak också.

    Sen ett tips; ta bort länken så du inte åker på en varning. ;)

    Jag uttryckte mig oklart, tror jag. När jag skrev chokladmousse så var detta för att beskriva konsistensen, inget annat. Jag hade alltså inget kakao i eller något sådant.

    Länk? Vilken länk? Förstår inte vad du snackar om.:)

    För övrigt: Har du någonsin sett en polis ge sig själv fortkörningsböter? :D

    #275636

    Nu äntligen funkade det.

    Jag följde de eminenta tipsen i tråden och körde med frysta bär och några minuter senare svämmade skålen över av (förvånansvärt mättande) proteinfluff.

    Tusen tack för all hjälp, amigos. Uppskattas enormt. :)

    #275637
    J.v.K wrote:
    Körde du med kasein? :)

    100% casein skrev han i andra posten i tråden tror jag. :p

    #275638

    Efter att ha fluffat de senaste månaderna tycker jag att jag börjar få riktigt bra koll på det här.

    1. Det lättaste är att få fluff av whey, det går super duper snabbt. Bara några minuter.
    2. Kassein, funkar också, men tar som sagt längre tid och blir lite hårdare i konsistensen.

    Ett bra fluff får du om du blandar

    40g whey protein med 0,5dl mjölk (jag använder soja mjölk light) till en smet. Det för att smaken ska komma fram bättre i pulvret.
    Ner med frusna hallon (funkar bäst) och mixa allt lite snabbt med en stavmixer för att förhindra att bären flyger runt i köket.
    Låt vispas tills du ser att fluffet börjar klättra upp för visparna.

    Min favorit just nu är chokladprotein med blåbär… Hade jag just på mina pannkakor. Så…. Fluffit magistern fluffit, det är tidernas melodi!

    #275639
    Andreaz Engström wrote:
    Efter att ha fluffat de senaste månaderna tycker jag att jag börjar få riktigt bra koll på det här.

    1. Det lättaste är att få fluff av whey, det går super duper snabbt. Bara några minuter.
    2. Kassein, funkar också, men tar som sagt längre tid och blir lite hårdare i konsistensen.

    Ett bra fluff får du om du blandar

    40g whey protein med 0,5dl mjölk (jag använder soja mjölk light) till en smet. Det för att smaken ska komma fram bättre i pulvret.
    Ner med frusna hallon (funkar bäst) och mixa allt lite snabbt med en stavmixer för att förhindra att bären flyger runt i köket.
    Låt vispas tills du ser att fluffet börjar klättra upp för visparna.

    Min favorit just nu är chokladprotein med blåbär… Hade jag just på mina pannkakor. Så…. Fluffit magistern fluffit, det är tidernas melodi!

    Åååh är det så man gör:frust:
    Jag trodde du var en idrottsman och använde handvisp:emo-thumb
    Skall genast gå över till betongblandaren.

    #275640
    FEVER wrote:
    Åååh är det så man gör:frust:
    Jag trodde du var en idrottsman och använde handvisp:emo-thumb
    Skall genast gå över till betongblandaren.

    Haha, det är ju du som fått in mig på såna här saker! Halva forum världen har dig för att tacka för att magarna är fulla med fluff.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 192 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.