Hur illa är det med hemmagjorda pommes

Home Forums Matlagning och Recept Hur illa är det med hemmagjorda pommes

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #57628
    #313822

    Hur illa är det (kalorimässigt) med hemmagjorda pommes i jämförelse mot köpta?

    Hemmagjorda:
    – Strimlad potatis
    – Lätt kokt (10min)
    – Kokta i olja (friterade i ~5min)

    Hur räknar jag ut energiinnehållet?

    #313823

    Hur ska du kunna räkna ut det? du vet ju inte hur mycket olja det fastnar på potatisen. Du får väl uppskatta eller skita i att räkna, känns väl inte som att man står o friterar pommes hemma så ofta.

    #313824
    Gober wrote:
    Hur ska du kunna räkna ut det? du vet ju inte hur mycket olja det fastnar på potatisen. Du får väl uppskatta eller skita i att räkna, känns väl inte som att man står o friterar pommes hemma så ofta.

    Det är skitlätt. Dessutom inbillar jag mig att det är nyttigare än köpta.

    Det kanske räcker med att räkna potatisen med lite olja. :whistle:

    #313825

    Gör dem i ugnen istället om du oroar dig för kcal….

    #313826
    biffen669 wrote:
    Gör dem i ugnen istället om du oroar dig för kcal….

    Ja, det är klart man kan göra så men hur gott är det mot friterade?

    Det borde vara bättre näringsinnehållsmässigt med hemma gjorda, eller?

    #313827
    simsalabim wrote:
    Det borde vara bättre näringsinnehållsmässigt med hemma gjorda, eller?

    Vi vet inte ditt recept och inte vilka du jämför med.

    #313828
    Eddie Vedder wrote:
    Vi vet inte ditt recept och inte vilka du jämför med.

    Jag har inget recept ännu. Jag blev bara supersugen på att fritera och tänkte göra det på något nyttigt sätt. Jag har aldrig gjort det på ”hemmasättet”.

    Jag har varit sparsam på Kcal nu ett tag och är väl kroppen som säger till att den behöver mer.

    #313829

    Jamen då så. Unna dig lite hemmagjorda pommes.

    #313830
    simsalabim wrote:
    Jag har inget recept ännu. Jag blev bara supersugen på att fritera och tänkte göra det på något nyttigt sätt. Jag har aldrig gjort det på ”hemmasättet”.

    Jag har varit sparsam på Kcal nu ett tag och är väl kroppen som säger till att den behöver mer.

    Sluta slösa tid på forumet och laga dina hemgjorda pommes då.

    #313831

    Det beror på totala arean av potatisen samt hur lång tid de friteras, om du får mindre fett i dom än ”köpta” så lär det ändå bara bli marginellt skillnad…

    #313832

    Jag har inte gjort dem ännu. Jag har ingen bra olja hemma så det får bli en annan dag.

    #313833

    edit.

    (orkar helt enkelt inte)

    #313834

    Nu är det gjort. Det blev inte helt bra första gången men skam den som ger sig.

    1. Jag skar upp potatisen i strimlor och la ner dem i varm olja = smakade rå potatis.
    2. Jag skar upp potatisen i strimlor, kokade dem i ca 10 minuter och la ner dem i varm olja = perfekt.

    Jag provade med vanlig fast potatis och det kan nog smaka olika beroende på vilken potatis ni väljer. För mig som aldrig hade gjort detta tidigare så var det ganska kul men för er som redan prövat, jaja…

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.