kolhydratfattig kostdagbok

Home Forums Matlagning och Recept kolhydratfattig kostdagbok

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #57322
    #291137

    Tjena!

    Jag skulle gärna få tips på vad jag kan äta för mat som är så kolhydratfattig som möjligt. vad jag kan äta till frukost, lunch och middag. även mellanmål om det är viktigt. Mitt mål är att gå ner ca 5 kg och få en platt mage, så vill äta så lite kolhydrater som möjligt då ! jag tränar ca 5 dagar i veckan, tränar både fotboll och själv på gymmet. är även ute och springer själv. jag dricker tripple protein som är protienpulver som kosttillskott.

    Tack på förhand allihop !

    #291138

    [http://www.lchf-recept.se/]
    [http://www.lchfrecept.com/LinkIndex.aspx]
    [http://www.lchfmat.com/]

    Sen spelar det ingen roll hur mycket eller lite kolhydrater du stoppar i dig, bara du ligger på underskott.

    #291139
    bug wrote:
    [http://www.lchf-recept.se/]
    [http://www.lchfrecept.com/LinkIndex.aspx]
    [http://www.lchfmat.com/]

    Sen spelar det ingen roll hur mycket eller lite kolhydrater du stoppar i dig, bara du ligger på underskott.

    Men om man äter så kallad LCHF är man intresserad av mycket fett, lite kolisar. sen är kalorier en mindre viktig siffra! :)

    #291140
    Frelund wrote:
    Men om man äter så kallad LCHF är man intresserad av mycket fett, lite kolisar. sen är kalorier en mindre viktig siffra! :)

    Kalorier är väl aldrig en mindre viktig siffra om du vill gå ner i vikt?

    #291141
    Nykropp wrote:
    Kalorier är väl aldrig en mindre viktig siffra om du vill gå ner i vikt?

    Ja det är ju det som räknas i praktiken men Frelund syftar nog mer på vad man faktiskt bryr sig om att räkna på. Ingen människa behöver ju per automatik räkna kcal för att åstadkomma önskad viktförändring. Kan man klara av det utan räknandet är det förmodligen bara en fördel för de allra flesta.

    Många av de anekdoter som gäller LCHF är ju från före detta jojobantare som räknat på varenda liten kalori och gått hungrig, för att så småningom trilla dit igen, men nu har hittat en väg som passar just dom och där de slipper räkna.:)

    #291142

    Jo det är säkert sant. Jag räknar själv inte kalorier men går ner ändå. Inte via just den dieten dock.

    #291143
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det är ju det som räknas i praktiken men Frelund syftar nog mer på vad man faktiskt bryr sig om att räkna på. Ingen människa behöver ju per automatik räkna kcal för att åstadkomma önskad viktförändring. Kan man klara av det utan räknandet är det förmodligen bara en fördel för de allra flesta.

    Många av de anekdoter som gäller LCHF är ju från före detta jojobantare som räknat på varenda liten kalori och gått hungrig, för att så småningom trilla dit igen, men nu har hittat en väg som passar just dom och där de slipper räkna.:)

    Du förstod min poäng där Eddie. :)

    #291144

    Fråga 1: Hur många däggdjur äter typ LCHF föda?
    Fråga 2: Hur många växtätande däggdjur äter LCHF?
    Fråga 3: Hur många av primaterna äter LCHF?

    #291145
    YTS wrote:
    Fråga 1: Hur många däggdjur äter typ LCHF föda?
    Fråga 2: Hur många växtätande däggdjur äter LCHF?
    Fråga 3: Hur många av primaterna äter LCHF?

    Varför ställer du de här frågorna? Vill du ha reda på svaret, eller sitter du inne med facit?
    Eller är du för eller emot LCHF och vill använda frågorna för att styrka en teori du har för varför LCHF är bra/dåligt? OM det är anledningen så måste du tänka på att man inte kan dra slutsatser för vad som är bra och dålig kost mellan olika arter.

    Men annars så äter väl i princip alla rovdjur och asätare likt LCHF?

    #291146
    faran wrote:
    Varför ställer du de här frågorna? Vill du ha reda på svaret, eller sitter du inne med facit?
    Eller är du för eller emot LCHF och vill använda frågorna för att styrka en teori du har för varför LCHF är bra/dåligt? OM det är anledningen så måste du tänka på att man inte kan dra slutsatser för vad som är bra och dålig kost mellan olika arter.

    Men annars så äter väl i princip alla rovdjur och asätare likt LCHF?

    Jag ställer frågorna eftersom jag själv inte kommer på några däggdjur som äter LCHF, förutom vissa människor.

    Rovdjur äter visserligen inte så mycket kolhydrater, men mycket protein och kanske inte så mycket fett, eftersom vilda bytesdjur ofta är magra.

    Växtätande däggdjur, så har man ju hört att ekorrar äter nötter, men nötter innehåller ju även en del protein och kolhydrat.

    #291147

    De flesta rovdjur äter väl enligt LCHF, men vad i hela friden har det med saken att göra YTS?
    Förövrigt verkar inte din kost vidare optimal den heller…

    #291148
    Albin wrote:
    De flesta rovdjur äter väl enligt LCHF, men vad i hela friden har det med saken att göra YTS?
    Förövrigt verkar inte din kost vidare optimal den heller…

    Jag har inte sagt nå’t om huruvida LCHF är optimalt eller inte, det är dina egna slutsatser.

    #291149
    YTS wrote:
    Jag ställer frågorna eftersom jag själv inte kommer på några däggdjur som äter LCHF, förutom vissa människor.

    Rovdjur äter visserligen inte så mycket kolhydrater, men mycket protein och kanske inte så mycket fett, eftersom vilda bytesdjur ofta är magra.

    Växtätande däggdjur, så har man ju hört att ekorrar äter nötter, men nötter innehåller ju även en del protein och kolhydrat.

    Vad sägs om exempelvis isbjörnar, leopardsäl mm? (säger nu inte att de äter LCHF, men något åt det håller sett ur fördelingen av de makronutrienter de äter) Deras bytesdjur är oerhört feta. Att säga att vilda bytesdjur är magra är grovt generaliserat , det hela beror helt på var på jorden du befinner dig och vilken specifik näringskedja det gäller. Jag tycker iaf inte att exempelvis bytesdjur såsom säl, svin, fet fisk med mera är speciellt magra;)

    Evolutionen har format extremexempel i de flesta kostriktningar i djurvärden världen över, men förstår inte riktigt varför detta skulle vara relevant i diskussionen gällande människan och LCHF?

    #291150
    YTS wrote:
    Jag har inte sagt nå’t om huruvida LCHF är optimalt eller inte, det är dina egna slutsatser.

    Lustigt, för det har inte jag heller.
    Däremot undrar jag ju varför du spekulerar i hurvida djur äter liknande eller inte?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.