Kyckling i ugn… hur gör man bäst?

Home Forums Matlagning och Recept Kyckling i ugn… hur gör man bäst?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author
    Posts
  • #481501

    Om man ska förbereda kyckling för några dagar så man har hur gör man bäst ett gäng filéer på tex plåt i ugnen?

    Blir väl saftigare än att steka för att sen värma eller?

    #67432
    #481502

    Jag tycker personligen att bara laga kyckling i ugnen är väldigt tråkigt och blir inte särskilt gott. Istället gör jag så att jag ugnsgrillar kycklingen, lägger den då självklart i marinad först och sen grillar jag den. Kycklingen får mycket bättre smak samt blir mycket godare.

    #481503

    det finns kryddblandningar som heter creamy curry chicken från santa maria (tror jag) och tar man cottage cheese med mycket protein och knappt några kolisar eller fett alls och sen vatten så får man ett skitgott ”söpp”. 30 minuter så är det klart. ris och broccoli till det så är det klart.

    #481504

    Temperatur?

    #481505

    dela fileerna så att de blir tunnare så behöver man inte va rädd för att de ska va röda i mitten.

    #481506

    Jag brukar ta kycklingfiléer direkt från frysen, lite fett på en plåt, kryddor eller marinad på tex olja, kryddor o honung. In i mitten av ugnen, 175*c i en timme.
    Faktum är att tex Eldorado’s kyckling med 20% saltlake nästan blir bättre än dyrare märken med mindre, möra och fina.

    #481507

    Kör på euroshoppers kyckling(är väl egentligen exakt samma kyckling som eldorado) bara olika påsar.
    Gillar den mycket bättre än Kronfågel osv.
    Men jag kör 225c i 20min, ta ut, snitta för att se att de inte är röda.

    #481508

    Jag har aldrig testat göra filéerna direkt på plåt utan jag gör dom alltid i en stekpåse när jag läser på baksidan står det Kyckling 200grader i 60min. De kanske tänker på en hel kyckling.

    Låter ju smidigare att kunna slänga dom på en plåt med ett ”teflonbakpapper” med lite olja kryddor och sen få dom klara på ~30min.

    #481509

    Tack!

    Ska prova lite…

    #481510
    J Gold wrote:
    Jag har aldrig testat göra filéerna direkt på plåt utan jag gör dom alltid i en stekpåse när jag läser på baksidan står det Kyckling 200grader i 60min. De kanske tänker på en hel kyckling.

    Låter ju smidigare att kunna slänga dom på en plåt med ett ”teflonbakpapper” med lite olja kryddor och sen få dom klara på ~30min.

    Hur lång tid i stekpåse?

    #481511
    Albin wrote:
    Hur lång tid i stekpåse?

    60min i 200 grader, brukar köra 2kg åt gången.
    Men känns ju effektivare att köra direkt på plåt i ~30min så kanske skulle köra den varianten istället och sluta slänga pengar på stekpåsarna :).

    #481512

    Fyller en plåt med kyckling, brukar snitta upp dom och sätta i lite fyllning av valfritt slag för att göra dom saftigare, samt en plåt med broccoli.
    60 min senare har man mat för 3-4 dagar.

    #481513

    Ta en kopp, blanda i grillkrydda,paprikakrydda,chilikrydda osv osv, sedan slevar du i lite olja typ rapsolja, sen kan du slänga i lite soya, blanda runt och sedan är det bara att smeta ut på kycklingen, in i ugnen eller på stekpannan. Brukar bli gott ;).
    Nu kanske inte detta är det nyttigaste, men tro fan det blir gott ! ;)

    #481514

    Jag tinar kycklingen, kryddar på båda sidorna. Har en het stekpanna och steker filerna snabbt på båda sidorna (så att de får en stekyta).

    Sen i ugnen på 175 grader. Så kommer de ut saftiga och goda.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.