Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2007-08-12
Inlägg 56

Om man ska förbereda kyckling för några dagar så man har hur gör man bäst ett gäng filéer på tex plåt i ugnen?

Blir väl saftigare än att steka för att sen värma eller?

CVN
Titel
Registrerad 2009-02-25
Inlägg 88

Jag tycker personligen att bara laga kyckling i ugnen är väldigt tråkigt och blir inte särskilt gott. Istället gör jag så att jag ugnsgrillar kycklingen, lägger den då självklart i marinad först och sen grillar jag den. Kycklingen får mycket bättre smak samt blir mycket godare.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

det finns kryddblandningar som heter creamy curry chicken från santa maria (tror jag) och tar man cottage cheese med mycket protein och knappt några kolisar eller fett alls och sen vatten så får man ett skitgott "söpp". 30 minuter så är det klart. ris och broccoli till det så är det klart.

Titel
Registrerad 2007-08-12
Inlägg 56

Temperatur?

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

dela fileerna så att de blir tunnare så behöver man inte va rädd för att de ska va röda i mitten.

Peter_Eriksson
Titel
Registrerad 2007-11-06
Inlägg 2 103

Jag brukar ta kycklingfiléer direkt från frysen, lite fett på en plåt, kryddor eller marinad på tex olja, kryddor o honung. In i mitten av ugnen, 175*c i en timme.
Faktum är att tex Eldorado's kyckling med 20% saltlake nästan blir bättre än dyrare märken med mindre, möra och fina.

ErikHB
Titel
Registrerad 2009-07-16
Inlägg 609

Kör på euroshoppers kyckling(är väl egentligen exakt samma kyckling som eldorado) bara olika påsar.
Gillar den mycket bättre än Kronfågel osv.
Men jag kör 225c i 20min, ta ut, snitta för att se att de inte är röda.

Titel
Registrerad 2009-02-14
Inlägg 435

Jag har aldrig testat göra filéerna direkt på plåt utan jag gör dom alltid i en stekpåse när jag läser på baksidan står det Kyckling 200grader i 60min. De kanske tänker på en hel kyckling.

Låter ju smidigare att kunna slänga dom på en plåt med ett "teflonbakpapper" med lite olja kryddor och sen få dom klara på ~30min.

Titel
Registrerad 2007-08-12
Inlägg 56

Tack!

Ska prova lite...

Albin
Titel
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 4 180

J Gold skrev:
Jag har aldrig testat göra filéerna direkt på plåt utan jag gör dom alltid i en stekpåse när jag läser på baksidan står det Kyckling 200grader i 60min. De kanske tänker på en hel kyckling.

Låter ju smidigare att kunna slänga dom på en plåt med ett "teflonbakpapper" med lite olja kryddor och sen få dom klara på ~30min.

Hur lång tid i stekpåse?

Titel
Registrerad 2009-02-14
Inlägg 435

Albin skrev:
Hur lång tid i stekpåse?

60min i 200 grader, brukar köra 2kg åt gången.
Men känns ju effektivare att köra direkt på plåt i ~30min så kanske skulle köra den varianten istället och sluta slänga pengar på stekpåsarna :).

Grenen
Titel
Registrerad 2009-03-27
Inlägg 419

Fyller en plåt med kyckling, brukar snitta upp dom och sätta i lite fyllning av valfritt slag för att göra dom saftigare, samt en plåt med broccoli.
60 min senare har man mat för 3-4 dagar.

Titel
Registrerad 2009-04-22
Inlägg 1

Ta en kopp, blanda i grillkrydda,paprikakrydda,chilikrydda osv osv, sedan slevar du i lite olja typ rapsolja, sen kan du slänga i lite soya, blanda runt och sedan är det bara att smeta ut på kycklingen, in i ugnen eller på stekpannan. Brukar bli gott ;).
Nu kanske inte detta är det nyttigaste, men tro fan det blir gott ! ;)

Andreaz Engström
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 2 751

Jag tinar kycklingen, kryddar på båda sidorna. Har en het stekpanna och steker filerna snabbt på båda sidorna (så att de får en stekyta).

Sen i ugnen på 175 grader. Så kommer de ut saftiga och goda.

ooo
Titel
Registrerad 2009-05-27
Inlägg 26

Följdfråga.. hur tillagar man en kyckling på ett så kaloririkt sätt som möjligt?

Någon speciell form av stekning? Även om man gör redigt med pasta till med majonnäs eller liknande så känns det rätt fattigt då 100g file kan vara typ..120kcal

cosmo
Titel
Registrerad 2009-06-29
Inlägg 61

J.v.K skrev:
hur länge i ugnen? :)

15 minuter typ...tills dom är klara ;)

Titel
Registrerad 2006-01-29
Inlägg 180

ooo skrev:
Följdfråga.. hur tillagar man en kyckling på ett så kaloririkt sätt som möjligt?

Någon speciell form av stekning? Även om man gör redigt med pasta till med majonnäs eller liknande så känns det rätt fattigt då 100g file kan vara typ..120kcal

Frittera?? :-)

Dementis
Titel
Registrerad 2007-03-12
Inlägg 871

Brukar steka till lite lätt i pannan, in med dem i ugnen på 175 grader tillsammans med massa grönsker. Slänger ihop en marinad som jag penslar på kycklingen med.

Mmm..

Titel
Registrerad 2010-03-16
Inlägg 2

En personlig favorit är ju att marinera kycklingen i en blandning av sötsur chilisås, soya och ingefära och göra kycklingspett som jag sedan ugngrillar. Går snabbare att tillaga mindre bitar också än hela filéer.

Vill man ha kycklingfileerna så kalorika så möjligt är det väl bara att steka dem snustorra? De man köper innehåller ju 80% vatten minst. Mindre vatten=mindre vikt= mer kcal per 100 gram.

Titel
Registrerad 2008-01-17
Inlägg 1

Jag gör mina i en ugnsform.
I med kycklingfiléerna i formen
Blandar ihop grädde, cream fraiche, några matskedar samal oelek och diverse kryddor
Häll blandningen över kycklingen och in i ugnen. Ha aluminiumfolie över en stund om du inte vill ha för mycket färg. Annars funkar det med att man rör om med jämna mellanrum också. 175-225° i 60-90 min (jag har de nog inne för länge, men hellre det än för kort)

Svedberg
Titel
Registrerad 2008-03-18
Inlägg 103

Teriyaki, hoisin m.m. blir gott att pensla över fileérna :up:

Titel
Registrerad 2010-01-03
Inlägg 1 022

Tänkte dela med mig av ett recept jag precis upptäkte som gjorde mina kycklingfiléer i ugn riktigt goda och saftiga!

Sätt på ugnen, 200 grader.

Bryn kycklingfiléerna med lite hackad paprika, lite svartpeppar och eventuellt någon vitlöksklyfta, häll på rejält med soya när det börjar få lite yta.

Hacka lite tomater och lägg dem i botten av en ugnsplåt, häll över pannan med kycklingfiléernas innehåll över tomaterna.

Ta fetaost och smula över kycklingen (så mycket som önskas, jag använde riktigt mycket, saftigt :P). Låt den ligga i ugnen tills fetaosten fått lite yta och är krämig, servera med ris eller liknade.

Titel
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 620

Simig skrev:
Tänkte dela med mig av ett recept jag precis upptäkte som gjorde mina kycklingfiléer i ugn riktigt goda och saftiga!

Sätt på ugnen, 200 grader.

Bryn kycklingfiléerna med lite hackad paprika, lite svartpeppar och eventuellt någon vitlöksklyfta, häll på rejält med soya när det börjar få lite yta.

Hacka lite tomater och lägg dem i botten av en ugnsplåt, häll över pannan med kycklingfiléernas innehåll över tomaterna.

Ta fetaost och smula över kycklingen (så mycket som önskas, jag använde riktigt mycket, saftigt :P). Låt den ligga i ugnen tills fetaosten fått lite yta och är krämig, servera med ris eller liknade.

DE ska testas!:up:

Titel
Registrerad 2009-10-04
Inlägg 63

Jag har börjat ugnsgrilla kycklingspett. Vad jag gör är följande:
1. Tina kycklingen
2. Skär upp den i bitar för spettet.
3. Marinera minst några timmar, jag brukar ta fram morgonen innan jag ska göra dem för att hinna marinera över natten.
4. Sätt på ugnen på 250 grader och grilla spetten högt uppe i ugnen 10-15 minuter beroende på hur tjocka bitar du gjort.

Sen så grillar jag spetten 5 minuter per sida, sätter alltså en timer på fem minuter varje gång spetten ska in i ugnen till dem är klara!

Kan du inte göra en god marinad? Mitt tips är att köpa en vanlig grillolja du gillar, och häll i en fryspåse och ner med den tinade kycklingen. Super enkelt.
Annars är du mer kreativ så finns ju inga gränser. Mitt tips.

Går ju även att göra med fläskfile, vilket jag gjorde imorse! :)

Titel
Registrerad 2009-10-04
Inlägg 63

Som tillägg kan jag ju säga att jag brukar snöra i körsbärstomater dem fem sista minuterna. För er som gillar varma tomater kommer detta rocka! Fyfan vad gött! :D

Albin
Titel
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 4 180

Tips: Använd folie för lättare disk!

Titel
Registrerad 2010-05-22
Inlägg 4

Vilken kycklingfilé du än vill för hälften av vikten försvinner i ugnen pga vatten.
Tina filéerna i varmt vatten
Klipp bort fettet och dom ofräschare bitarna
Klipp sedan alla filéer i småbitar (med en helt vanlig sax)
Lägg allt på en plåt som det är folie på
Krydda med mkt basilikapulver och oregano. Avsluta med lite vitlökspulver.
Grotta ihop allt med händerna så kryddorna blandar sig lite.
In i mitten av ugnen i 225 grader i 25-30 minuter men absolut max 30 min.
Annars blir torrheten jämförbar med sand.

Har gjort på detta vis sen i februari i år och det är sjukt smidigt om man lagar mkt kyckling.

Lycka till

Titel
Registrerad 2007-06-04
Inlägg 1 754

Skåra en kycklingflé och fyll med ädelost. Linda runt med bacon. Bind ihop med snöre eller tandpetare. Stek hastigt i panna. In i ugn till kycklingen har en innertemp. kring 70 grader. Servera till klyftpotatis/pommes/ris och tzatziki. Violá!

Titel
Registrerad 2006-03-17
Inlägg 447

Testade ett recept som var både snabbt, enkelt och gott, nu är det iofs inte ugnen men hoppas det duger ändå :)

4 st kycklingfiler
4 skivor parmaskinka
2dl créme fraiche med valfri smak (tex bearnaise eller champinjon- kantarell)
1/2 dl vatten
Kryddor, salt

Krydda kycklingfiléerna med salt och peppar. Linda en skinkskiva runt varje filé. Bryn dem runt om i smör eller olja i en stekpanna. Rör ner créme fraiche och vatten i en gryta. Lägg ner filéerna. Sjud på svag värme under lock i ca 10 min. Passar utmärkt till pasta.

Titel
Registrerad 2006-05-27
Inlägg 418

220 grader i ca 20 min brukar funka bra. Då blir kycklingfilerna saftiga. Gärna rejält kryddade med grillkrydda.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 3 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 365, december 2014

• BODY 364, november 2014

• BODY 363, oktober 2014