Lunch tips – Nyttigt, Gott & Enkelt

Home Forums Matlagning och Recept Lunch tips – Nyttigt, Gott & Enkelt

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #278877

    Hej på er!

    Det jag vill få ut av denna tråden är recept på nyttiga, goda & enkla mål som man lätt fixar ihop & sen tar med sig till jobbet.

    Som ni säkert förstår, ju lättare det är att laga/röra ihop målen ju bättre är det. Då får alla en större chans att hinna me lunch lådan till jobbet :)

    Denna tråden kan gynna många här på forumet, så kör igen med recepten

    #56642
    #278878

    Makrill i tomatsås, typ tre till fyra skivat mörktbröd, frukt med.
    Gott som fan!

    #278879

    När du lagar middagen så gör du lite mera så det räcker till en matlåda, så vips har du en matlåda till lunchen på jobbet.

    #278880

    En Burk Keso Naturell.

    Näringsvärde
    Per 100 g ca 1 dl:

    Energivärde 380 kJ/ 90 kcal
    Protein 12 g
    Kolhydrat 2 g
    Fett 4 g

    +

    Abbas tonfisk i vatten

    Näringsvärde per 100 g utan lag:
    Energi: 480 kJ / 110 kcal
    Protein: 25.0g
    Kolhydrat: 0.0g
    Fett: 1.0g

    #278881
    bustz0rz wrote:
    När du lagar middagen så gör du lite mera så det räcker till en matlåda, så vips har du en matlåda till lunchen på jobbet.

    Men guuuud vad smart!:p Skämtar bara ! Håller med föregående talare. Du kan även göra en extra smörgås på morgonen och ta med ”Varma Koppen” + 2 kokta ägg

    #278882

    3 Rågkusar, 3 ägg, 3 skivor skinka + ev, lite majonäs

    Tag rågkusarna och värm dom till önskad temperatur ifall frysta.
    Stek de 3 äggen i en stekpanna
    Lägg ett stekt ägg i varje skiva bröd
    Klicka ut lite majonäs ovanpå ägget
    Lägg på en skiva rökt eller kokt skinka

    Voilá

    #278883

    Tack för era tips!

    Gärna fler tips som liknar middagsmat. Då man ska orka träna efteråt.

    / Johan

    #278884

    Steka en kyckíng och koka lite ris/bulgur är ju inte direkt svårt eller tar lång tid. Lite kryddor och möjligtvis lite snabbt ihopvispad currysås funkar utmärkt.

    #278885

    Koka gröt när du kommer hem, käka fil och müsli kanske, fixa ett par mackor, värm ett gäng piroger etc. Finns ju hur mycket som helst som går toksnabbt och smakar bra.

    #278886

    En annan snabb rätt. Koka nudlar (de med kryddpåse i)och kläck 2 ägg i som du försiktigt rör i! Mättar bra!

    #278887

    hur gör man den där currysåsen då?? är urdålig på att laga mat :( :(. lr stod det kanske ? kunde man ta kesella till såsen me. Äter alltid bara ris o kyckling utan sås, blir så torrt.

    #278888

    Något jag börjat missbruka lite smått är havregrynsgröt med apelsin och keso i.
    Detta kryddat med både kanel och pepparkakskrydda smakar nästan som glögg. :P

    #278889

    Jag resonerar iaf som så att lunchen är mitt största mål om dagen, speciellt när jag tränar efter jobbet. Då kan man inte äta några mackor eller varma koppen. En lagom stor portion lagom fördelad med protein, kolhydrater och grönsaker.
    Tex, laga laxfile i ugn, med rotfrukter och ha en kall god sås till finns enkla påsar att köpa och bara blanda med gräddfil eller liknande. Smidigt, maten lagar sig själv i ugnen och man har tid för annat. :)

    Kyckling med wook grönsaker och ris.
    Pannbiffar, bara att göra massor och frysa in, koka potatis till.
    Pasta, med oändliga olika pasta såser, jag har hur mycket tips som helst..

    #278890
    mia77 wrote:
    hur gör man den där currysåsen då?? är urdålig på att laga mat :( :(. lr stod det kanske ? kunde man ta kesella till såsen me. Äter alltid bara ris o kyckling utan sås, blir så torrt.

    Det enklaste sättet är att ta färdig såser på påse. Pulverform och bara att blanda med mjölk eller vatten. Annars gör man från grunden, men det är alltid knepigt att få dem goda. Sånt man får prova sig fram med. :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.