Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

97kg morgonvikt. tagit något steg tillbaka p.g.a 4 veckor på antibiotika. Man fick inte äta något med kalcium och mineraler 4h innan eller efter antibiotikan så jag kunde inte dricka proteindrinkar eller äta min gröt blandannat. så det va 4 veckor med lägre intag av allt. men har kunnat äta som vanligt sen den 24:e jan. tappade väl mest lust under de veckorna. ska börja bänkpressa snart igen.

redan uppe i 390g prot idag. kan nog bli glass å kladdkaka som sista mål då för att få upp kolisarna lite oxå.

Albin
Titel
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 4 180

Hur gör du pizzabotten?

Henrik Benedicto
Titel
Registrerad 2010-01-17
Inlägg 32

Albin skrev:
Hur gör du pizzabotten?

http://www.liba.se/product.asp?CategoryId=3 Detta bröd tror jag han använder till hans pizzor.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

korrekt. de kostar 7:- för 4st bröd så jag står inte och sätter egen deg och grejar då. det är inte så lång livslängd på en deg heller så det hade blivit ganska lång tid i köket dagligen. tiden är en prioriterad faktor med 3 barn, villa, jobba 5-skift och framförallt riktiga intressen. så gym å mat kan inte ta all tid.

Albin
Titel
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 4 180

Sammy skrev:
korrekt. de kostar 7:- för 4st bröd så jag står inte och sätter egen deg och grejar då. det är inte så lång livslängd på en deg heller så det hade blivit ganska lång tid i köket dagligen. tiden är en prioriterad faktor med 3 barn, villa, jobba 5-skift och framförallt riktiga intressen. så gym å mat kan inte ta all tid.

Yes, det vet jag vilket det är.
Helt rätt att ha lite prioriteringar vid sidan av...

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

jag tror inte jag hade varit förmögen att göra en lika bra botten heller. vettigt näringsinnehåll och tunn å fin.

Titel
Registrerad 2010-01-07
Inlägg 6

Henrik Benedicto skrev:
http://www.liba.se/product.asp?CategoryId=3 Detta bröd tror jag han använder till hans pizzor.

Detta bröd ska anskaffas snarast. Får bli pizza i helgen ;)

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

Manuel skrev:
Detta bröd ska anskaffas snarast. Får bli pizza i helgen ;)

för att det ska bli bra så ha plåten i ugnen så att den har 225grader när du lägger på pizzan. ha tomatsåsen och osten i botten. då blir det rätt konsistens på brödet.

sen går det undan. kan lätt bli knäckebröd av bottnen om man låter det va inne förlänge.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 2 677

gårdagens:

Ett glas pro viva och lite skorpor

Bild

Dagens:

Ett glas resorb

Bild.

Har fått i mig under 10g protein sedan torsdagkväll. Provivan innehåller

Titel
Registrerad 2010-01-07
Inlägg 6

Får väl ge mig in i matbildskriget jag med.

[img=[IMG]http://i266.photobucket.com/albums/ii271/tungfotad/bild.jpg][/IMG]

Tacolördag. Fullkornsbröd, nötfärs (smoked chilli/garlic) kryddad.
Sen självklart ost, sallad, gräddfil och tomater!

Om ni undrar hur det gick med att få ihop wrapen..? Sådär kan vi säga :)

Albin
Titel
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 4 180

Bild

Skulle haft vit blockchoklad till kakan men kunde inte hitta någon vit på Willys, angelägen om att det skulle vara just vit och utan ork i kroppen att åka vidare så fick det bli ett par chokladkakor med vit choklad från Lindt.
Så min enkla kladdkaka blev lite dyrare än normalt till slut, men ack så gott…

Recept:
Vetemjöl 1.5dl
Strösocker 3dl
Vaniljsocker 1tsk
Ägg 2stycken
Smält smör 150g
Kakao 1dl

Smält smöret och häll allt i en bunke, rör! = Smet done.

Glasyr:
Koka ½dl grädde och smält ner 150g choklad, smeta över kakan och sen in i kylen.

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 278

Börjar med en salladstallrik jag gjorde för ungefär en vecka sen med råris och stora vita bönor, samt lite olika grönsaker:

Bild

Idag Torsdag 9/2 - v06/12 Gjorde jag choklad - chilikex, med chilin Piri-Piri från Eldorado.

Bild

Recept:

45g fullkornskornmjöl
90g vetemjöl
1/2 msk rörsocker
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
12,5g smör
ca 90g mellanmjölk
3st Piri-Piri frukter (Eldorados)

Pulverisera Piri-Pirin i en mortel.
Blanda Piri-Piri med övr. torra ingridienser.
Knåda in det rumsvarma smöret.
Rör i mjölken och knåda ihop.
Kavla ut degen och sporra i lämplig form.
Grädda ca 12-15 minuter.
Låt svalna och servera sedan med t.ex. kaffe.

Tyckte dessa blev lagom starka.

CDJ
CDJ
Titel
Registrerad 2008-08-28
Inlägg 430

Nyttig mat i all ära.....

Omänskligt goda!

93649.attach 93648.attach

Nickster
Titel
Registrerad 2010-06-09
Inlägg 169

CDJ skrev:
Nyttig mat i all ära.....

Omänskligt goda!

Jag vil ha! :(

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 278

Testade receptet på falafel, från kokboken "Grön i köket" idag igen. I receptet står det att man skall ha i 2 msk vatten, när man mixar ihop kikärter, lök, ägg, salt, kryddor. Men jag prova utan och det blev perfekt.

Ingredienserna var 3,5dl kokta kikärter (ca 1,5 dl okokta), 1,5 dl fullkorns couscous blandad med 1,5 dl grönsaksbuljong, 1/2 lök, 2 vitlöksklyftor, ett ägg, 1/2 tsk salt, 2 tsk spiskummin och 1/2 tsk chili.

1. Skär lök och vitlök i bitar.

2. Mixa löken och vitlöken.

3. Mixa även ner kikärter, salt, spiskummin o chili.

4. Värm upp 1 1/2 dl vatten med 1/2 veg. buljong tärning.

5. Lyft av från spisen och rör ner Couscousen, låt dra och rör runt då och då.

6. När couscousen dratt klart, rör ner kikärtssmeten.

7. Forma ping-pong boll stora bullar och lägg i en het stekpanna med olivolja, platta till och stek på 3:an tills de fått färg på stekytan, vänd dem och stek klart.

Här är iaf en tidigare bild ur tråden:

Bild

faran
Titel
Registrerad 2005-12-26
Inlägg 1 457

Gårdagens middag bestående av ca 250g nötfärs.

93705.attach

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Burgare blir man aldrig trött på :-)

Snugglez
Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 237

Gober skrev:
Burgare blir man aldrig trött på :-)

Så himla sant! Kan nog käka det varje dag :)

Gettodachoppa
Titel
Registrerad 2009-01-22
Inlägg 4 899

faran skrev:
Gårdagens middag bestående av ca 250g nötfärs.

Fina burgare. Har du i något speciellt i köttet, eller är det bara salt och peppar?

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Jag åt också burgare ikväll, ovanligt...;-)

Bild

vänster är med dijonsenap, majonnäs, getost med honung i, avokado och rödlök serverat på rostat surdegsbröd.

höger mer klassisk med lagrad ost, tomat, majonnäs, rödlök, senap, ruccola och smörgåsgurka som inte kom med på bild.

Jag gör alltid mina burgare som så att jag plattar till färsen, slänger på ett riktigt varmt järn, salt och peppar, vänder efter ca 1min, salt och peppar och sen direkt in i ugnen på 200grader ca 5min. Tar ut dom och lägger på ost, på med folie och låter dem vila en liten stund. Blir perfekta, saftiga och möra.

faran
Titel
Registrerad 2005-12-26
Inlägg 1 457

Gettodachoppa skrev:
Fina burgare. Har du i något speciellt i köttet, eller är det bara salt och peppar?

I dessa hade jag salt och svartpeppar, samt lite vitpeppar, chilikrydda och soja. Jag tillagar dom som Gober gör sina, men jag blandar i kryddningen innan. Jag tycker att det är lättare att få till perfekt smak när man kan provsteka lite innan man gör burgarna.

Gober skrev:
Jag åt också burgare ikväll, ovanligt...;-)

Dom där såg inte så pjåkiga ut heller! :up:

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 278

Har gjort Ålandspannkaka i helgen samt bakat kanelbullar, spetsade med kornmjöl (Ett tips jag fått från Frankrike, där man spetsar sina baguetter med kornmjöl).

Recept Ålandspannkaka:

1. Koka upp 3 dl vatten, lägg i 1,5 dl Risentas råris, låt småkoka i 45 minuter.

2. Häll i 2,5 dl mellanmjölk. Koka upp på 4:an och låt stå och dra 20 minuter, på den avstängda plattan.

3. Häll i ytterligare 2,5 dl mellanmjölk. Rör ner 1 tsk havssalt, 1 msk rörsocker, 2,5dl kornmjöl, 3 ägg och 2,5 dl mellanmjölk till.

4. Häll upp i ugnsform och grädda i 35 minuter på 225 grader.

Bild

Recept kanelbullar spetsade med kornmjöl:

1. Ta ett 1/4-dels paket jäst och lös upp i 2,5 dl mellanmjölk. Rör ner 1/2 dl rörsocker, 1 krm havssalt, 1 tsk kardemumma.

2. Skär 75g smör i skivor och lägg ner i degvätskan.

3. Tillsätt 2 dl kornmjöl och 6,5 dl vetemjöl.

4. Kör i blandare 10-15 minuter.

5. Låt jäsa 1h.

6. Gör Fyllning: 50g rumsvarmt smör, rörs ihop med 1/2 dl rörsocker och 1 tsk kanel.

7. Dela degen i två lika delar.

8. Kavla ut hälften till ca 35 x 17 cm. Bre på fyllningen, men spara en kant på 3 cm längs yttersta långsidan. Rulla ihop från långsidan. Skär i tolv lika stora bitar och lägg i bullformar. (Jag ställer bullformarna i en teflonmuffinsform, så behåller de formen bättre.) Låt jäsa 30 minuter.

9. Pensla ovansidan bullarna med en ihoprörd äggula och strö över pärlsocker.

10. Grädda 12-14 minuter i 225 grader.

Bild

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 278

Har gjort mackor på pumpernickel m. sallad på kidneybönor, körsbärstomater, charlottenlök o röd paprika.

Bild

RobinHelsing
Titel
Registrerad 2008-03-02
Inlägg 314

Bild

lånar tråden lite, är det bara 9gram protein på 3äggvitor? det är ju ingenting i princip.

Titel
Registrerad 2010-01-01
Inlägg 648

RobinHelsing skrev:
Bild

lånar tråden lite, är det bara 9gram protein på 3äggvitor? det är ju ingenting i princip.

Vart fick du tag på den ? :|

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 278

RobinHelsing skrev:
Bild

Kan nog stämma, hög vattenhalt i äggvita. 9g protein o 1 g kolhydrat o inget fett, blir ju 90Energiprocent protein, få naturliga råvoror som kommer upp i den halten.

biffen669
Titel
Registrerad 2009-05-12
Inlägg 2 252

Både jag mitt ex och lill-tjejen älskar mat och matlagning i alla dess former. Så när vi alla väl är tillsammans så lagar vi med hela vårat hjärta för njutningens skull. Kommer bjuda på bilder på våran mat i underbara Thailand som lagas under de mest spartanska förhållanden. Dvs utan riktigt kök och vi sitter på golvet på huk och lagar det mesta. Börjar med grillad tonfiskfilé....

[img=http://img196.imageshack.us/img196/8131/p10001201.jpg]

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Är du i Thailand igen?

Gettodachoppa
Titel
Registrerad 2009-01-22
Inlägg 4 899

RobinHelsing skrev:

I princip ingenting? Det är en alldeles normal mängd protein i den äggvitan.

faran
Titel
Registrerad 2005-12-26
Inlägg 1 457

Det är dålig fart på mig här nu. Slänger in dagens efterrätt. Det blev 6 st såna.

94076.attach

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden