Min nya dietmatdagbok!

Home Forums Matlagning och Recept Min nya dietmatdagbok!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #232929

    Tänkte börja skriva en liten matdagbok där jag gör nya inlägg om de flesta olika måltider jag stoppar i mig inom de kommande veckorna främst för att visa att diet- eller deffmat inte behöver vara äcklig och att det finns massa olika nyttiga både kolhydratsnåla och fettsnåla deffmåltider man kan göra om man bara orkar lägga ner lite extra tid på det, samt för att själv kunna se tillbaka på hur mitt kostupplägg har sett ut!

    Hoppas ni får inspiration och testar någon av rätterna jag kommer beskriva :)

    #55868
    #232930

    Igår kväll ca 3 timmar efter ett hårt armpass.

    En riktigt god röra med ca en portion råris, ca 200g kycklingfilé och ca 300g wokgrönsaker som jag stekte i kokosfett tillsammans med lättyougurt och vatten blandat med fardig masarakryddmix och lite cayennepeppar. En klick mango chatney och en tomat till också.

    Blev helt sjukt gott!

    #232931

    Lunch för någon timma sedan. Eftersom jag ätit mycket kolhydrater till frukost och jag inte kör gym idag, blev det en lite mer kolhydratfattig, men ändå riktigt god måltid!

    Jag vispade helt enkelt ihop fem äggvitor, en äggula, lättyogurt, glutenfri lättmjölk, riven kalkon, cayennepeppar, chillipeppar, chicken and steak(krydda, garlic and pepper(krydda) och en liten sked soya och stekte på svag värme i kokosfett. Sedan lite sallad, morötter, gurka, keso, olivolja, äppelcidervinäger, kanel och vaniljkaffe med lite laktosfri lättmjölk och masa vatten!

    Jag överträffade som vanligt mina förväntningar över hur gott det skulle vara :)

    #232932

    Har förstått att proteinpulver ger, eller iaf bidrar till finnar så därför har jag slutat med det tills vidare. Det är också därför jag försökte göra så goda proteinpannkakor som möjligt utan proteinpulver för några timmar sedan. Jag tog risken att det skulle smaka skit, menmen det blev riktigt gott! Även om det kanske inte är riktigt lika hög proteinmängd som vanliga med proteinpulver i, försökte jag få i kanske mycket protein och inte överdrivet mycket kolhydrater samt bara långsammare kolhydrater.

    Det jag hade i smeten som jag sedan stekte på svag värme i kokosfett var fiberhavregryn, 5äggvitor, laktosfri lättmjölk, stevia sötningsmedel, kanel och vanilj. Till detta gjorde jag en liten sås med en normalstor sked lättkesella, blåbär, jordgubbar, kanel, vanilj, funlight och lite minikeso som jag hällde över pannkakorna. Som sagt blev även detta riktigt jävla gott trots att jag tvekade lite i början :)

    #232933

    Både Alaska Polock och sötpotatis var faktiskt nytt för mig så ville testa det haha. Jag kryddade 200g fisk med chillipeppar, cayennepeppar, citron och lite annat och satte in i ugnen samtidigt som jag kokade ca 100g sötpotatis. Efter det gjorde jag en lättkesellasås med lite andra kryddor som senap, peppar och lite honung. Till sist tog jag lite sallad till. Haha, detta blev inte riktigt lika gott som mina andra recept men det fungerade, och för dig som vill ha något billigt är Alaska Polock i stort sätt den billigaste fisken som finns plus att sallad och sötpotatis inte heller är speciellt dyrt!

    #232934
    fitnesserik wrote:
    Har förstått att proteinpulver ger, eller iaf bidrar till finnar så därför har jag slutat med det tills vidare. Det är också därför jag försökte göra så goda proteinpannkakor som möjligt utan proteinpulver för några timmar sedan. Jag tog risken att det skulle smaka skit, menmen det blev riktigt gott! Även om det kanske inte är riktigt lika hög proteinmängd som vanliga med proteinpulver i, försökte jag få i kanske mycket protein och inte överdrivet mycket kolhydrater samt bara långsammare kolhydrater.

    Det jag hade i smeten som jag sedan stekte på svag värme i kokosfett var fiberhavregryn, 5äggvitor, laktosfri lättmjölk, stevia sötningsmedel, kanel och vanilj. Till detta gjorde jag en liten sås med en normalstor sked lättkesella, blåbär, jordgubbar, kanel, vanilj, funlight och lite minikeso som jag hällde över pannkakorna. Som sagt blev även detta riktigt jävla gott trots att jag tvekade lite i början :)

    Ser slafsigt och gott ut!
    Hur fungerar stevia som sötningsmedel tycker du? Smakar det okej?

    #232935

    Haha ah blev jävligt gott faktiskt :) Det funkar perfekt! Man måste dock ta lite mer än vanligt socker för att få smak, men förstår inte ens anledningen att ta vanligt socker egentligen när man har stevia haha

    #232936

    Som sagt har jag lagt ner med proteinpulvret tills vidare så därför har jag testat göra min egna post workout shake som jag ska smaka efter passet idag :)

    Det enda jag gjorde var att lägga i ingredienserna som var:
    5 äggvitor
    15g havregryn
    10g honung
    90g kesella
    100g lättkeso
    90g banan (en normalstor)
    Funlight
    Vaniljkrydda
    Kanel
    Stevia sötningsmedel
    Och sedan mixade ihop allting :)

    Macros

    470 kcal
    43g protein
    56g kolhydrater
    5g fett

    Ska dela den på två också så det blir väl ca 21g protein och 28g kolhydrater(snabba och långsamma) vilket får räcka eftersom jag ska äta när jag kommer hem också :)

    #232937

    Haha eftersom jag drack två gånger förra helgen blir det en lugn kväll med lite ”cheat” :)

    #232938

    Grillar lite lax, tomat, champinjon, paprika och lök i solen som jag sedan ska blanda med sötpotatissallad :)

    #232939

    Såhär blev de grillade ”laxspetten” med potatissalladen :)

    I potatissalladen hade jag sötpotatis, spenatmix, grönsallad, yogurt, gurka och massa kryddor. Detta blev riktigt jävla gott!

    #232940

    Eftersom jag har börjat testa periodisk fasta litegranna betyder det också att majoriteten av mitt matintag infinner sig efter träning, och därför gjorde jag denna sjukt goda thaikycklinggrytan med kyckling, teriakisås, kokosmjölk, wokgrönsaker och massa andra kryddor med två portioner råris :)

    #232941
    fitnesserik wrote:
    Eftersom jag har börjat testa periodisk fasta litegranna betyder det också att majoriteten av mitt matintag infinner sig efter träning, och därför gjorde jag denna sjukt goda thaikycklinggrytan med kyckling, teriakisås, kokosmjölk, wokgrönsaker och massa andra kryddor med två portioner råris :)

    Ser riktigt gott ut! Köpte du bara frysta wokgrönsaker och sen värmde dom i mikron och sen la över? :D😛

    #232942
    krille93 wrote:
    Ser riktigt gott ut! Köpte du bara frysta wokgrönsaker och sen värmde dom i mikron och sen la över? :D😛

    Till o med godare än vad det ser ut:) Tina kycklingen och wokgrönsakerna. Stek sedan först kycklingen på stark värme och lägg på wokgrönsakerna när kycklingen har fått lite färg och du sänkt värmen litegranna. Lägg sedan i massa kokosmjölk och lite vatten, och krydda med terriakisås, ingefära, chillipeppar, soya, cayennepeppar, wokmixkrydda och citron(du behöver självklart inte allt men terriakisåsen, ingefäran och chillipepparn gör rätt mke). Nu har du iaf en sjukt god thaikycklinggryta som du kan blanda med ris (i mitt fall råris).

    En annan variant är att skippa kokosmjölken och ta lite mer soya, terriakisås och grönsaker som man sedan blandar med riset så man får en stor röra (liknande risotto elr jambalaya) :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.