Proteinrik müsli

Home Forums Matlagning och Recept Proteinrik müsli

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #312321

    Här är ett tips på en otroligt god och samtidigt nyttig müsli, mycket protein, långsamma kolhydrater och bra fetter (samt lite honung för snabbt GI och en morgonkick).

    Recept:

    Havregryn
    Rågflingor
    Vetegroddar
    Vetekli
    Boveteflingor
    Linfrön, krossade
    Solrosfrön
    Rågkross
    Cocos
    Vassleprotein
    Skållade hackade mandlar
    Hackade hasselnötter
    Olivolja
    Några skvättar vatten
    Honung

    Rostas på en plåt i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Rör om ofta!

    #57612
    #312322

    Försöker lägga in en bild…

    #312323

    Nu då…

    #312324

    Den verkar okej om du bara plockar bort groddarna, allt kli och alla linfrön. Det känns som det förstör mer än gör nytta.

    #312325

    Vad är det för fel på vetegroddar med sina 27 g protein? Och kli? Linfrön är det inte så mkt av, de har ju både för- och nackdelar.

    #312326
    Carrera65 wrote:
    Vad är det för fel på vetegroddar med sina 27 g protein? Och kli? Linfrön är det inte så mkt av, de har ju både för- och nackdelar.

    Bara en massa onödiga fibrer i mängder, mer fytinsyra och en torrare müsli. Någon bra proteinkälla är det inte. Ingen fördel ur näringssynpunkt men mindre gott.

    #312327

    Jag vet att det inte är fullvärdigt protein, men är det inte ungefär samma från alla spannmål? Kompletteras det inte med proteinet från mjölken/filen? Och kan man få för mycket fibrer?

    #312328
    Carrera65 wrote:
    Jag vet att det inte är fullvärdigt protein, men är det inte ungefär samma från alla spannmål? Kompletteras det inte med proteinet från mjölken/filen?

    Jo men jag ser ingen fördel alla jämfört med mer havregryn helt enkelt. Där finns ju både kli och grodd.

    Tycker du verkligen den där extra barken är så god?

    Carrera65 wrote:
    Och kan man få för mycket fibrer?

    Ja definitivt. Och man har överhuvudtaget inget behov av det.

    #312329

    OK. Men är det inte bättre att byta ut havregrynen mot vetegroddar (ur näringssynpunkt) då? Om det är ungefär samma, men vetegroddarna har nästa 3 ggr så mkt protein?

    Fibrer gör väl att man binder näring lite längre och får jämnare blodsocker?

    Och behovet av fibrer beror väl på hur den övriga kosten ser ut? Vet att man kan få problem med uppsvullen mage bl a av för mycket. Men att sträva efter så lite fibrer som möjligt känns märkligt, vilket man borde göra om man inte har ngt behov av det.

    #312330
    Carrera65 wrote:
    OK. Men är det inte bättre att byta ut havregrynen mot vetegroddar (ur näringssynpunkt) då? Om det är ungefär samma, men vetegroddarna har nästa 3 ggr så mkt protein?

    Nej det tycker jag definitivt inte

    Carrera65 wrote:
    Fibrer gör väl att man binder näring lite längre och får jämnare blodsocker?

    Fytinsyran binder mineraler ja, sämre upptag av mineraler ser jag inte som någonn fördel.

    Och varför skulle blodsockret åka berg- och dalbana utan dom?

    Carrera65 wrote:
    Och behovet av fibrer beror väl på hur den övriga kosten ser ut? Vet att man kan få problem med uppsvullen mage bl a av för mycket. Men att sträva efter så lite fibrer som möjligt känns märkligt, vilket man borde göra om man inte har ngt behov av det.

    Allt är inte svart eller vitt. Jag har aldrig ens antytt att fibrer intekan vara bra eller att man skall sträva efter så lite som möjligt.
    Och müsli är ju REDAN en bomb av fibrer utan vetegroddar och kli. Om du tycker det är så sjukt gott som det verkar ska du såklart ha med det men någin näringsfördel ser jag inte.

    Men som sagt, du verkar ju tycka det smakar supergott så då ska du inte ändra. Min första kommentar gällde bara att jag tycker den verkar god om du tog bort det onödiga krafset.

    #312331

    Du, jag undrar faktiskt bara. Har aldrig sagt att vetegroddar är ”sjukt gott”. Men vi lägger ner. Är nog bättre.

    #312332
    Flessa wrote:
    ”orka kvällsmusli” från great earth nutrition innhehåller 40 % protein, är kolhydratssnål, innehåller bra fetter och mycket fibrer..

    Och skandalöst dyrt.

    #312333
    Eddie Vedder wrote:
    Bara en massa onödiga fibrer i mängder, mer fytinsyra och en torrare müsli. Någon bra proteinkälla är det inte. Ingen fördel ur näringssynpunkt men mindre gott.

    +1

    Finns en gräns då man lika gärna kan tugga på en bit bark istället ;>

    #312334
    Flessa wrote:
    ”orka kvällsmusli” från great earth nutrition innhehåller 40 % protein, är kolhydratssnål, innehåller bra fetter och mycket fibrer..

    Vad har det med tråden att göra? Tråde handlar om alternativ till köpmüsli och du rekommenderarar just en (ovanligt dyr) köpmüsli?

    Carrera65: Du missuppfattade mig från början. Min kommentar om att den verkade okej var just att jag tycker det verkar som den kan tänkas smaka just okej men inte mer.

    Och anledningen till det är allt kli- grodd- och linfrökrafs som mer känns som onödig undulatfoder än gott i en müsli. Och eftersom jag anser at en müsli med havregryn som bas och med nötter och kokosflingor redan är relativt proteinrik, MYCKET fiberrik och god så gör kliet och groddarna mer skada än nytta.

    JAG tycker att de försämrar smaken men inte på något vis gör müslin nyttigare och då hade jag utan tvekan skippat dom för MIN del. Att jag skrev att du verkar tycka det var sjukt gott var helt enkelt för att jag tog det för givet i och med att du så gärna ville ha kvar det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.