Recept: Protein kaka/bar/Någonting!

Home Forums Matlagning och Recept Recept: Protein kaka/bar/Någonting!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #296087

    Tjenare!

    Har flera dagar suttit nu och letat efter proteinbar recept, och hittade en som jag tänkte göra, men eftersom jag gjorde lite fel och la in det i konstig form, blev det en fet kaka av det, som jag slängde in i frysen, just for fun, och gott som fan är det.

    Ingredienser:
    *Vassle, jag valde och köra Choklad Almond från BS => 270g.
    *Musli, kör på någon lidl variant, => 5dl.
    *Mjölk, jag valde RÖD 3%, => 2dl. (BLEV FÖR MYCKET! Nästa gång kör jag med 1 dl och testar mig fram istället.)
    *5 ägg, hela ägg.
    *Kakao => 10g.

    Hur man ska göra:
    Sätt igång ugnen på 175 grader.
    Rör ner äggen + mjölk och tillsätt proteinet, blanda ihop den här röran tills du känner att allt är bra, jag körde tills allt blev bra flytande form, tillsätt nu muslin och rör om redigt, så kommer den bli lite fastare form, och nu tillsätter du allt annat du vill ha i kakan.

    Kör ner allt i en form, jag valde en för smal och hög form, så mina kaka blev ca. 5 cm hög, 5 cm bred och jätteavlång, vilket var dumt, gör så att du tar någon form där du får upp till 2-3 på höjden, bredden ska vara lite bredare, runt 10-15 cm blir bra tror jag. Degen kommer räcka en bra bit, så använd gärna 2 former eller något om du vill ha smala och fina bars, min blev kaka.

    Nu körde jag ner kakan i ugnen och satte först timern på 5 minuter, och sedan höjde ytterligare 5, då hade jag ugnen på 150 grader. Om ni ska göra smala bars, lägg i 5 minuter, så ni inte förbränner er kaka, och vassle tål ju inte så mycket värme vet ju vi alla.

    När den har bränts lite i ugnen, kör du ut den och låter den vila från värmen, jag satte ut min i ett lite kallare rum här i huset, och lät den stå ca. 1 timme, sedan satte jag in allt det här i frysen och lät den stå där 4-5 timmar nu, och är den fryst och fin.

    Ta ut kakan, och fördela upp den i små och jämna bitar, sätt upp bitarna på en tallrik eller liknande, och släng in i kylen, eller frysen.

    Jag tyckte det här var underbart gott, så jag hoppas på att ni tycker det är minst lika gott.

    Ungefär per 100g:
    Kcal: 270
    Protein: 30g
    Fett: 9g
    Kolhydrater: 17g

    Rätta mig gärna ifall ni tycker att det ser fel ut, jag är rätt så värdelös på räkna ut detta.

    Smaklig måltid!!

    #57381
    #296088

    ser ut som ett bra första försök jag har tyvär inget bra recept att dela med mig av men detta ska testas i helgen :D posta gärna en bild så kan vi jämföra sen :D

    #296089

    Haha, jag trodde det skulle bli bättre, alltså formen på mina bars, men dom blev värdelösa på så sätt, men dom är proteinrika, vilket är bra för oss byggare!

    Jag postar en bild imorgon, redan ätit kvällens kaka!

    Kommer även försöka mig på bars med Jordnötssmör och syrup och allt som ingår, och dessa behöver man inte steka i ugnen, utan bara kyla ner och låta dom stå lite!

    När jag gjort de andra, postar jag ev. en video när jag gör dom också! :)

    Mvh

    #296090

    Kan man göra protein barsen med bara 5 äggvitor ist för 5 hela ägg?

    #296091
    oscar123 wrote:
    Kan man göra protein barsen med bara 5 äggvitor ist för 5 hela ägg?

    Klart man kan! :)

    Däremot är äggulan bra med tanken på vitaminer, aminosyror m.m. som kommer från gulan, är vad jag snappat upp iallafall.

    Här postar jag recept på det du söker, det jag fann:

    Ingredients:
    * 6 Egg Whites
    * 1 Egg Yolk (for those extra amino acids)

    * 200g Porridge Oats (Complex Carbohydrate)
    * 3 servings of casein protein chocolate Powder (Any other flavour could be used.)
    * 150ml Pure Orange Juice (For Flavour and Vitamin C)
    * 2 Sliced Bananas (Flavour and Sweetness)
    * 2 Tablespoons Cookable Sweetener (Such as Hermesetas or Canderel)

    Intressant det där med Juicen..

    Mvh

    #296092

    Måste man ha dom i ugnen? går det inte att enbart frysa in det och sedan dela upp dem i bitar? då blir dem ju kladdigare än vad dom vore efter några minuter i ugnen :)

    #296093

    Hittade detta recept på nätet och tyckte det lät intressant och gav dem ett försök , och jävlar vad goda dem var! Riktig lyckade och smakar ungefär som dom barsen man köper :)

    Proteinbars
    6 stycken á 110 g

    Ingredienser:
    155 g proteinpulver (whey-80 choklad)
    155 g havregryn
    25 g kakao
    50 g honung
    50 g jordnötssmör
    50 g jordnötter (ej salta)
    200 g vatten (kan nog använda mjölk om man vill)

    Gör så här:
    1. Häll i 200 g varmt vatten i en bunke.
    2. Vänd redan i alla ingredienser, men vispa mellan varje för smeten blir tjock och trög, så det blir en mer jämnare och fin smet om du gör så.
    3. Stryk ut smeten på bakplåtspapper och ställ in i ugnen på 175 grader i 7-12 min
    4. Kyl ned, dela upp i 6 bitar och njut!

    Näringsvärde per 100 gram:
    25,1 g protein………34 E%
    11,6 g fett………….35 E%
    22,5 g kolhydrater…31 E%
    295,6 kcal

    Tips:
    1. Använd en form som är lite mindre, så barsen blir ca 2 cm tjocka, och värm bara en kort stund i ugnen för att få en fast yta. Värmer man de för länge går man miste om krämigheten.
    2. Värm honungen (exempelvis i mikron) så den blir flytande och lätt att vända i smeten.
    3. Coating. Häll ett tunt lager med mörk choklad över barsen (skyddar även barsen från att bli fukt).

    #296094

    Wow, tänka sig en bra äta. Om du klistrar in bilderna effekten kommer att bli bättre vänner. Jag vill också testa ditt recept.

    #296095

    Receptet jag länka sist e grymt bra och gott

    #296096

    är det någon som har ett recept på protein bars utan ägg & jordnöts smör?

    #296097

    Innan löprundan:
    [http://iform.se/kost/sunda-recept/loparkaka]

    Efter hård träning:
    [http://iform.se/kost/sunda-recept/aterhamtningskaka]

    #296098

    Om man lagar till detta och låter bars:en ligga i frysen tills man ska äta dem. Hur länge håller sig ägg i frysen?

    #296099

    tja provat nu att gjort bars med. men hur gör man så dom inte blir så torra …… lite väl för torrt fört mig—

    #296100

    Ta gärna en titt under fitnessguru.se/recept där jag publicerar alla mina protein-recept. Bland annat en proteinbar (jordgubb/vit choklad):

    [http://fitnessguru.se/42188-proteinbar-jordgubb-vit-choklad]

    Slänger också upp ett & annat recept direkt i min blogg.
    [http://fitnessguru.se/niklaswadman]

    Smaklig måltid

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.