Tillagning av fisk!

Home Forums Matlagning och Recept Tillagning av fisk!

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #51581
    #124988

    Tja!

    Då jag precis flyttat hemifrån och har ungefär 0 cooking skills så tänkte jag kolla här om någon har ett bra recept på fisk och främst Alaska Pollock? :)

    #124989

    [http://lmgtfy.com/?q=alaska+pollock+recept]

    #124990
    StronglGnome wrote:
    [http://lmgtfy.com/?q=alaska+pollock+recept]

    Jag utryckte mig lite dåligt, tänkte mer vilka era favoritrecept på diverse fisksorter och då främst alaska pollock. Men tack för att du underlättade mitt googlande, middagen är räddad.

    #124991

    Jag kör det relativt enkelt för mig och kommit fram till ett recept jag tycker är kanon.

    Fräs nedanstående ingredienser i en stekpanna/wook:

    Lök
    Riven morot
    Paprika
    Kål

    Tillsätt craime fraiche, fisk i valfritt stora bitar och någon färdig kryddblandning. Jag har fastnat för tandorikrydda. Ska tydligen vara till kyckling men funkar perfekt ändå.

    Låt stå i 15 minuter på låg värme. Voila, klart.

    #124992

    när jag har bråttom brukar jag stoppa in det i waven ca 2-3 min lite kryddor på toppen .

    vill jag lyxa till det brukar jag köra lax.
    lägger bitarna i en ungssäkerform in i ugnen ca 20min på 200grader klart…
    går ju i waven oxå men tycker de blir bättre i ugnen.

    till fisken brukar de bli ris /potatis lite gröna ärtor, keso och sallad……
    som dressing tar jag kvarg blandat med fransk senap eller kanske sweetchilli sås…

    lycka till

    #124993

    Enklast som fungerar med all fisk är att tillaga den i foliepapper i ugnen. Tex kan man hacka purjolök och hälla över fisken. Sen på med en liten klick smör och massor av citron eller lime, salt och peppar.

    Vill man ha en lite godare sås kan man även hälla i en skvätt grädde och tex lite papprikapulver och chilipulver eller pulversås.

    Potatis, potatismos eller pressad potatis till så är man i fishheaven.

    #124994

    håller med gober.

    300g fisk du delat i lagom stora bitar, en massa purjo, citronpeppar och kanske någon annan krydda du gillar. lägg det i ett foliepaket och ha i någon dl vatten oxå om du är rädd för fett. annars kan då ha någon festligare vätsla. och in i ugnen i 30 min på 220grader. samtidigt så kokar du potatis och river morötter.

    ett stort lass med mycket protein och gott som fan. blir mycket sky även om du använder vatten så det duger gott.

    #124995

    Mina kokkonster är också jävligt begränsade. Dessutom är jag lat av naturen, så en
    ugnsfast form, folie, en fisk och lite annat gott är väldigt smidigt och lätt. Det liksom
    lagar till sig själv.

    #124996

    Jag körde på Gober/Sammy varianten med citron och purjolök.
    Kokt potatis och lite grönsaker till det, blev riktigt gott!

    Tack för tipsen, lär komma till användning allihop :)

    #124997

    Men gryta som är så gott!!!

    Tina fiskblocket lite lätt i micron, bara så att det går att skära tärningar. Fräs dom lite snabbt i (olja/smör) och lite kryddor (Jag gillar curry). Häll sedan på vatten så det täcker fisken samt kasta i 1-2 tärningar med fiskbuljong. Snör ned lite grönsaker också, kanske lök, tomat och paprika. Det går egentligen bra med vilka grönsaker eller rotfrukter som helst, men rötter tar längre tid att koka så dom får man då lägga i först. Jag tycker det passar bäst med ris til detta, slafsigt och gott!

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.