Kritisera fysiken, inte bilden

Home Forums Medlemsbilder Kritisera fysiken, inte bilden

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #66828
    #472088

    Hädanefter kommer det att vara hårdare på kommentarer rörande hur en speciell bild är tagen. Det är en ständigt återkommande diskussion och jag har hört från flera håll att det börjar bli riktigt tröttsamt att det på något sätt har blivit tabu-belagt att använda fina kameror när man tar fysikbilder.

    Att det ska vara sånt ständigt gappande om hur man får och inte får ta sina bilder är så satans tröttsamt, eftersom att 99% av alla som käftar om det ställer sig på gymmets bästa ljusspot och tar en bild från 80 graders vinkel ovanifrån, och tycker att det är rättvist bara för att mobilens kamera som sådan är värdelös.

    Det handlar om tre saker. Bildvinkel, poseringsfärdigheter och ljus. När bildvinkeln mixtras med är det ganska uppenbart, det finns mindre spelrum där. Men när tävlande atleter tar bilder med vad vissa fåntrattar kallar ”värsta ljuset” eller tycker att det är orättvist för att det framhäver konturer så är det inget annat än ogenomtänkt, barnsligt och framförallt en ren förolämpning mot personen på bilden.

    Se på Andreaz här t.ex. som ska tävla nu i april. Formkollen är inför tävling – han vill ha lite pejl på hur det kommer se ut dagen D. Då är det väl tamigfan rimligt att ha normalt downlight (vilket inte är någon Phil Heath-ljusrigg för 40,000 med hutlös retouchering på) utan bara är en vanlig liten ljuskälla, precis som de ni har 100 stycken av runt om er hemma, som sitter rakt ovanför en. Och det är ger veterligen ungefär samma ljus/skuggeffekt som det blir av strålkastarna på en tävling.

    Den bilden är inte ens tagen i starkt downlight, utan med en kamerablixt rakt upp i taket som gör att ljuset studsar på takytan och belyser personen ovanifrån. Är det fusk att ha ljus uppifrån? Det vore väl mer rimligt om alla som tog poseringsbilder skulle tassa ut i dagsljuset och ställa sig med solen rakt i ryggen, ta kort med en bygglampa rakt på sig själva och helst inte posera heller utan bara stå och försöka se grova ut som hälften av alla bilder på alla internetforum/internetsidor som läggs upp?

    En viktig del av sporten är att belysning och posering ser ut som de ska så att man framhäver fysiken på ett bra sätt. Hur kul vore det att gå på en tävling om atleterna hade lampor rakt på sig så att alla konturer och skuggor försvann helt, som… När fan var det, Decembercupen 05 tror jag, när min kompis tävlade och såg ut som vilken annan säl som helst på bilderna trots att han var stenhård. Är det mer rättvist? Fuskar alla som tar tävlingsbilder också? Där är det ju bra ljus. Svarar ni saker som ”äh, sån där kamera ser alla bra ut i” när ni kollar på bilderna jag/Michaeljönsson/Hubas tar från tävlingar, bara för att vi är där och anstränger oss för att ta sjyssta kort?

    Jag vägrar se de här trådarna fläckas ner med sån lekstuga. Så låt bli det är ni snälla.

    Tack![/b]

    PS. Jag bifogar även nämnda bildexemplet på Andreaz, som även postats i dagsformstråden. Här är bilden, för att vara lite mer specifik rörande vad det är jag egentligen pratar om.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.