Dan_The_Man skrev:
Bra

Det stärker karaktären, man får veta vad man e gjord av. Och får uppleva saker som man aldrig annars skulle få göra. Lumpen skiljer männen från pojkarna
Håller med till fullo.
Trevligt att det finns fler brothers in arms här
JA, jag har gjort lumpen!
Sedan tillägger jag att blir det krig så vill inte jag sitta vid soffan hemma och vänta in att bomberna ska falla på mig.
Jag vill göra den lilla skillnanden jag kan göra för mitt Sverige.
Man ska vara stolt över var man kommer ifrån och försvara det, man ska inte ge sig utan kamp.
Sedan att man kan skaffa vänner på vilket jobb som helst är inte alls samma sak som dom man skaffar i lumpen.
Där går man verkligen djupt in i personer, man får veta så mycket mer än vad deras bästa vänner vet om dom.
Dom du muckar med har du tränat, sovit, skitigt, köttat, supit, tagit dom svåra stunderna med. Alla har upplevt samma skit som du, vi alla satt i samma båt.
Lätt att man har skapat vänner för livet och inte några ytliga vänner som man kan skaffa var som helst.
Kan säga öppet att jag skulle kunna dö för nån av mina stridskamrater i strid.
Civilit så ger lumpen mycket mer.
Dom jobbintervjuer jag har gått på så har alla nämnet något väldigt positivt om att man har gjort lumpen.
Man utvecklas mycket som person också.
Vare sig man vill eller inte.
Diciplin, bestämdhet, skaffar sig en stark vilja är bara några av dom bästa sakerna som man nöter in.
För er som inte gjorde lumpen av ren idioti och gjorde allt för att slippa på mönstringen så säger jag bara att ni har gått miste om något som ni aldrig någon annanstans i hela erat liv kommer få uppleva.
Det handlar inte om att man bara ska göra roliga saker i livet, har man testat på helvetet så vet man hur mycket man klarar och senare i det civilia blir livet så mycket enklare.
Till er som funderar, tveka inte, GÖR DET, ni kommer få underbara minnen, det tråkiga glömmer man och kommer bara ihåg det roliga!
Vi alla gör våra val i livet, vissa gör mycket bra val, andra gör valen åt helvete.