Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Marcus Syvertsen
Titel
Registrerad 2006-03-13
Inlägg 10 951

Let's see what you have to say!

Bra. 8)

Titel
Registrerad 2006-07-26
Inlägg 78

Har man inte lust att plugga eller jobba efter gymnasiumet, bra. Annars är det underbetalt och en låååång väntan till muck, dvs anus :ph34r:

Titel
Registrerad 2007-01-28
Inlägg 274

Anus.

Jag är en stadsråtta och har ingen större lust att sitta och frysa arslet av mig i skogen och bli myggbiten. Gemenskapen och vännerna man får i lumpen kan man få på vilket jobb som helst, så att jag skippade lumpen har knappast påverkat mig negativt.

Daniel Lindqvist
Titel
Registrerad 2006-01-14
Inlägg 2 851

Bra :)
Det stärker karaktären, man får veta vad man e gjord av. Och får uppleva saker som man aldrig annars skulle få göra. Lumpen skiljer männen från pojkarna ;)

Men träningsmässigt... ANUS!!!!!!!!!!! Gick ner skitmkt i vikt i lumpen.

Titel
Registrerad 2005-10-25
Inlägg 85

Inte gjort så om det är bra att göra eller icke ska jag inte uttala mig om.
Däremot så tycker jag det är ett sjukt resurtsslöseri, lägg ner skiten istället.

mr-cave
Titel
Registrerad 2007-01-21
Inlägg 588

Är nog bland det bästa jag gjort iaf.
Låg visserligen inne 10 månader som befäl men det gick så fort så man tänkte inte på det.

Titel
Registrerad 2007-01-28
Inlägg 274

Dan_The_Man skrev:
Det stärker karaktären, man får veta vad man e gjord av. Och får uppleva saker som man aldrig annars skulle få göra. Lumpen skiljer männen från pojkarna ;)

Men träningsmässigt... ANUS!!!!!!!!!!! Gick ner skitmkt i vikt i lumpen.

:D Att ha gjort lumpen i Sverige imponerar inte på mig i alla fall :pop:

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

viggee skrev:

Vad imponerar på dig då?

Marcus Syvertsen
Titel
Registrerad 2006-03-13
Inlägg 10 951

Viggee, du verkar vara en riktig åsna. :up:

Daniel Lindqvist
Titel
Registrerad 2006-01-14
Inlägg 2 851

viggee skrev:

Prova att lyfta röven från soffan å ryck in i Sverige så får vi se vad du säger sen.

Titel
Registrerad 2007-01-28
Inlägg 274

Marcus Syvertsen skrev:
Viggee, du verkar vara en riktig åsna. :up:

Du får gärna utveckla dig. Att döma mig genom en datorskärm bevisar vem som är en åsna :) jag har visserligen inte gjort lumpen men jag har kompisar som gjort det i lite olika länder. Att göra lumpen i t.ex Finland och Turkiet är bra mycket hårdare än i Sverige enligt dem. Och från och med nu om du vill säga något kränkande så är du välkommen att göra det i PM.

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

viggee skrev:
Du får gärna utveckla dig. Att döma mig genom en datorskärm bevisar vem som är en åsna :) jag har visserligen inte gjort lumpen men jag har kompisar som gjort det i lite olika länder. Att göra lumpen i t.ex Finland och Turkiet är bra mycket hårdare än i Sverige enligt dem. Och från och med nu om du vill säga något kränkande så är du välkommen att göra det i PM.

Så du menar att dina polare har gjort lumpen i två länder? Inte illa det.
Och seriöst, snacka inte skit ifall du inte gjort det själv.

Titel
Registrerad 2007-01-28
Inlägg 274

Vandraren skrev:
Så du menar att dina polare har gjort lumpen i två länder? Inte illa det.
Och seriöst, snacka inte skit ifall du inte gjort det själv.

Om det var ett försök till att vara rolig så lyckades du verkligen :O. Du förstår nog mycket väl vad jag menar. Jag hade mycket väl kunnat göra lumpen men jag prioriterar annat och är inte speciellt intresserad av vapen och våld.
Men baserat på din fysik så är förmodligen mina fysträningar i amerikansk fotboll hårdare än det du gjorde i lumpen, så helt fel har jag nog inte.

Daniel Lindqvist
Titel
Registrerad 2006-01-14
Inlägg 2 851

Gubbar.... Vi skippar Vigge här tycker jag... ingen idé å lyssna på någon som haven't got a clue om hur kämpigt det e i lumpen, eftersom han aldrig varit där.

Själv så dog jag nästan i lumpen, bokstavligt. Undrar om han riskerade livet i sin fotboll..

Marcus Syvertsen
Titel
Registrerad 2006-03-13
Inlägg 10 951

viggee skrev:

Skulle vilja poängtera att du inte kan ta skydd bakom dessa snärtiga "du bråkar på internet"-skämt, eftersom att uttalande är ett uttalande, varesig det utbyts i hypertext eller verbala formuleringar. Stå för vad du säger, och skyll inte på datorskärmen.

Jag dömer dig pga. ditt uttalande för du verkar vara ha en slapp och negativ inställning till saker och ting, i din ovetskap. Huvudsakligen då, med dina formuleringar och tillvägagångssätt att säga "Jag vill inte göra lumpen." som referens.

Ifall du talar såpass nedlåtande om det, så är jag 100% på att du inte skulle ha en chans. Och ja, givetvis är det tuffare att göra värnplikten hos finska försvaret, då de har sämre villkor. Men du påstår alltså att en Porsche inte imponerar dig, bara för att det finns folk som kör Ferrari? Det är en lite väl vulgärt relativ jämförelse, så det är nog inte JAG som bör utveckla.

Förklara varför inte ser det som en bra merit, bara för att det går att ha det värre. Då är jag nöjd. Härligt med delade åsikter, eller hur?

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

viggee skrev:
Om det var ett försök till att vara rolig så lyckades du verkligen :O. Du förstår nog mycket väl vad jag menar. Jag hade mycket väl kunnat göra lumpen men jag prioriterar annat och är inte speciellt intresserad av vapen och våld.
Men baserat på din fysik så är förmodligen mina fysträningar i amerikansk fotboll hårdare än det du gjorde i lumpen, så helt fel har jag nog inte.

Men grattis. Du har spelat fotboll. Åk till Irak och testa dina skills.

Och kan du inte vara så vänlig att förklara hur du vet att lumpen i Sverige inte är lika tuff som Finlands eller Turkiet. Eller rättare sagt, hur dina kompisar vet det.
Och ifall du inte gillar våld är väl inte Amerikansk fotboll det bästa alternativet?

Och för övrigt så har jag aldrig påstått att min fysik skulle vara något att hänga i granen. Allt jag gjorde var att undra hur du kunde veta att Lumpen är tuffare i andra länder när du varken har gjort det själv, eller vet någon som har testat olika länders utbildningar. Att du lyckades få in din fotbollskariär i det hela är ganska imponerande.

Titel
Registrerad 2006-04-30
Inlägg 88

Dan_The_Man skrev:

Håller med till fullo.

Trevligt att det finns fler brothers in arms här :)

JA, jag har gjort lumpen!

Sedan tillägger jag att blir det krig så vill inte jag sitta vid soffan hemma och vänta in att bomberna ska falla på mig.
Jag vill göra den lilla skillnanden jag kan göra för mitt Sverige.
Man ska vara stolt över var man kommer ifrån och försvara det, man ska inte ge sig utan kamp.

Sedan att man kan skaffa vänner på vilket jobb som helst är inte alls samma sak som dom man skaffar i lumpen.
Där går man verkligen djupt in i personer, man får veta så mycket mer än vad deras bästa vänner vet om dom.
Dom du muckar med har du tränat, sovit, skitigt, köttat, supit, tagit dom svåra stunderna med. Alla har upplevt samma skit som du, vi alla satt i samma båt.
Lätt att man har skapat vänner för livet och inte några ytliga vänner som man kan skaffa var som helst.
Kan säga öppet att jag skulle kunna dö för nån av mina stridskamrater i strid.

Civilit så ger lumpen mycket mer.
Dom jobbintervjuer jag har gått på så har alla nämnet något väldigt positivt om att man har gjort lumpen.

Man utvecklas mycket som person också.
Vare sig man vill eller inte.
Diciplin, bestämdhet, skaffar sig en stark vilja är bara några av dom bästa sakerna som man nöter in.

För er som inte gjorde lumpen av ren idioti och gjorde allt för att slippa på mönstringen så säger jag bara att ni har gått miste om något som ni aldrig någon annanstans i hela erat liv kommer få uppleva.
Det handlar inte om att man bara ska göra roliga saker i livet, har man testat på helvetet så vet man hur mycket man klarar och senare i det civilia blir livet så mycket enklare.
Till er som funderar, tveka inte, GÖR DET, ni kommer få underbara minnen, det tråkiga glömmer man och kommer bara ihåg det roliga!
Vi alla gör våra val i livet, vissa gör mycket bra val, andra gör valen åt helvete.

sebbeboy
Titel
Registrerad 2005-12-09
Inlägg 2 853

Jag tycker att lumpen borde läggas ner å vi borde satsa på ett mer elitförsvar där man är anstäld ungefär så som USA kör,

sen borde vi ändra utbildningen då man i lumpen lär sig om skog å svensk vildmark osv vilket är meningslöst då de som sedan gör utlandstjänst är nere i sand-öken.. känns dumt å springa i snö å plask å sova i minusgrader osv när man sen är nere i soliga irak..

bara mina tankar

edit : känns dumt att utbilda soldater osv som kostar pengar när knappt någon av dom sen kommer användas som just soldater.. många får en dyr utbildning å sen e de klart..

bättre att utbilda folk som vill ut i världen som FN soldater osv.. så man får lite tillbaka för alla de pengar man betalt för att utbilda dom

Titel
Registrerad 2007-01-09
Inlägg 909

Lumpen var ett utmärkt sätt för pojkar att växa upp på. Idag har man tagit bort den möjligheten för alldeles för många.

Titel
Registrerad 2007-01-28
Inlägg 274

Marcus,

Jag står för det jag har sagt, det jag reagerade på var ditt arroganta inlägg som jag uppfattade som kränkande. Jag har aldrig påstått att det skulle vara en dålig merit att ha gjort lumpen, oavsett hur/var/när man gör den.
Däremot tror jag att lumpen var en bättre merit för kanske 10-20 år sedan när man skulle söka jobb än vad det är nu. Hade det varit mer betydelsefullt hade jag förmodligen inte gjort så att jag fick frisedel. Jag står fast vid det jag skrev om att lumpen i Sverige förmodligen är "mesigare" än i andra länder och det grundar jag på det jag hört av mina kompisar och inget annat. Jag har aldrig påstått att jag är kunnig inom området men jag har all rätt i världen att uttrycka den åsikt som jag bildat baserat på det jag har hört. Angående om jag skulle passa in i lumpen eller ej kommer jag dessvärre aldrig få reda på då jag som sagt fick frisedel, jag blev indelad i den gruppen som gick till psykologen först.

sebbeboy
Titel
Registrerad 2005-12-09
Inlägg 2 853

viggee skrev:
Marcus,

Jag står för det jag har sagt, det jag reagerade på var ditt arroganta inlägg som jag uppfattade som kränkande. Jag har aldrig påstått att det skulle vara en dålig merit att ha gjort lumpen, oavsett hur/var/när man gör den.
Däremot tror jag att lumpen var en bättre merit för kanske 10-20 år sedan när man skulle söka jobb än vad det är nu. Hade det varit mer betydelsefullt hade jag förmodligen inte gjort så att jag fick frisedel. Jag står fast vid det jag skrev om att lumpen i Sverige förmodligen är "mesigare" än i andra länder och det grundar jag på det jag hört av mina kompisar och inget annat. Jag har aldrig påstått att jag är kunnig inom området men jag har all rätt i världen att uttrycka den åsikt som jag bildat baserat på det jag har hört. Angående om jag skulle passa in i lumpen eller ej kommer jag dessvärre aldrig få reda på då jag som sagt fick frisedel, jag blev indelad i den gruppen som gick till psykologen först.

svårt å säga om lumpen i sverige är mesigare än i andra länder osv, visst de finns bevakningsodlat å sånt trams.. men vi har även lapplandsjägarna, fallskärmsjägarna, kustjägarna osv.. dom har det jävlit tufft vissa tider å stäls inför väldigt hårt press. å sen under den långa tid som de nu också är 12 månader, alternativt 15 om du har kryssat i att du vill göra utlandsmission..

i usa har man t.ex hårdare befäl å trams.. men ack så mycket kortare *lumpen* är väl 9 veckor grund å sen någon extra månad me inriktning på det man skickas ut i krig som..

finns ju en del hårda saker i lumpen iaf :p stridsbåt jacuzzi,,, bada isvak osv :p det är inte alla länder som gör sånt kul :D

Marcus Syvertsen
Titel
Registrerad 2006-03-13
Inlägg 10 951

sebbeboy skrev:
svårt å säga om lumpen i sverige är mesigare än i andra länder osv, visst de finns bevakningsodlat å sånt trams.. men vi har även lapplandsjägarna, fallskärmsjägarna, kustjägarna osv.. dom har det jävlit tufft vissa tider å stäls inför väldigt hårt press. å sen under den långa tid som de nu också är 12 månader, alternativt 15 om du har kryssat i att du vill göra utlandsmission..

i usa har man t.ex hårdare befäl å trams.. men ack så mycket kortare *lumpen* är väl 9 veckor grund å sen någon extra månad me inriktning på det man skickas ut i krig som..

finns ju en del hårda saker i lumpen iaf :p stridsbåt jacuzzi,,, bada isvak osv :p det är inte alla länder som gör sånt kul :D

Du har rätt, men du jämför inte rättvist. Han pratar om Finska t.ex. där de har tjänster uppåt 25-30 månader... Finska lappland är dessutom inte snällare än svenska, om det inte är värre. Dessutom har finska försvaret sämre ekonomi, och därför har manskapet pissigare villkor under tjänstgöring och i strid.

Men, faktan att finska lumpen är svettig gör inte att svenska lumpen är mindre imponerande.

:)

MrKashchei
Titel
Registrerad 2006-11-28
Inlägg 196

sebbeboy skrev:
Jag tycker att lumpen borde läggas ner å vi borde satsa på ett mer elitförsvar där man är anstäld ungefär så som USA kör,

sen borde vi ändra utbildningen då man i lumpen lär sig om skog å svensk vildmark osv vilket är meningslöst då de som sedan gör utlandstjänst är nere i sand-öken.. känns dumt å springa i snö å plask å sova i minusgrader osv när man sen är nere i soliga irak..

bara mina tankar

edit : känns dumt att utbilda soldater osv som kostar pengar när knappt någon av dom sen kommer användas som just soldater.. många får en dyr utbildning å sen e de klart..

bättre att utbilda folk som vill ut i världen som FN soldater osv.. så man får lite tillbaka för alla de pengar man betalt för att utbilda dom

Lumpen eller allmän värnplikt existerar bara som ord idag. I år är det ungefär 5000personer som gör lumpen vilket är ungefär 5% av de som är i "lumpenför ålder". Jag vet inte riktigt hur du vill tyda det men nog går vi mot mer elittänk. Det är väl bara en tidsfråga innan vi har en yrkesarmé.

Personligen tycker jag att lumpen är ypperligt i utbildningssyfte inom personlighetsutveckling genom ansvarstagande och samarbetsförmåga under både fysiskt och psykisk press. Helt enkelt en mognadsprocess för de flesta.

F.ö hur vet man om man vill bli militär när man går på gymnasiet utan att ha gjort lumpen? Som en parallell, jag har svårt att se att man t.ex vill bli F1 förare om man inte ens har körkort...

En del av kostnaderna ligger på gamla officerare som sitter på livstidskontrakt som endast kan avbrytas med deras godkännande. Men visst, försvaret kostar pengar men det gör väl allt? Det handlar om prioritering och detta är en utbildning som jag anser bör få vara kvar.

Så mitt svar blir: Bra!

sebbeboy
Titel
Registrerad 2005-12-09
Inlägg 2 853

MrKashchei skrev:
Lumpen eller allmän värnplikt existerar bara som ord idag. I år är det ungefär 5000personer som gör lumpen vilket är ungefär 5% av de som är i "lumpenför ålder". Jag vet inte riktigt hur du vill tyda det men nog går vi mot mer elittänk. Det är väl bara en tidsfråga innan vi har en yrkesarmé.

Personligen tycker jag att lumpen är ypperligt i utbildningssyfte inom personlighetsutveckling genom ansvarstagande och samarbetsförmåga under både fysiskt och psykisk press. Helt enkelt en mognadsprocess för de flesta.

F.ö hur vet man om man vill bli militär när man går på gymnasiet utan att ha gjort lumpen? Som en parallell, jag har svårt att se att man t.ex vill bli F1 förare om man inte ens har körkort...

En del av kostnaderna ligger på gamla officerare som sitter på livstidskontrakt som endast kan avbrytas med deras godkännande. Men visst, försvaret kostar pengar men det gör väl allt? Det handlar om prioritering och detta är en utbildning som jag anser bör få vara kvar.

Så mitt svar blir: Bra!

jo.. nu med NBG så har vi ju kommit en bit mot yrkesmilitärer iaf.. men frågan är om det kommer gå över helt till yrkesförsvar... med alla de nedläggningar osv som sker så ska vi väl vara glada för de som finns kvar...

att man vill bli F1 förare då man inte har körtkort var en dum jämnförelse.. finns en del förare som inte har haft körkort när de börja osv.. då de flesta börjar med gocart å inte med att köra volvon till jobbet..

men jag kan bara prata för mig själv men.. jag har inte gjort lumpen. men vill ändå bli yrkesmilitär, det är det ända jag vill, och jag skall bli det.
fråga mig inte varför jag vill för det har jag inte svar på, men det är lite som ett kall.. något jag måste

Marcus Syvertsen skrev:
Du har rätt, men du jämför inte rättvist. Han pratar om Finska t.ex. där de har tjänster uppåt 25-30 månader... Finska lappland är dessutom inte snällare än svenska, om det inte är värre. Dessutom har finska försvaret sämre ekonomi, och därför har manskapet pissigare villkor under tjänstgöring och i strid.

Men, faktan att finska lumpen är svettig gör inte att svenska lumpen är mindre imponerande.

:)

hehe finska lumpen är hård, har en kompis som ligger där nu.. å han tycker det ju är väääldigt kul där borta:D

Titel
Registrerad 2006-12-17
Inlägg 638

viggee skrev:
Anus.

Jag är en stadsråtta och har ingen större lust att sitta och frysa arslet av mig i skogen och bli myggbiten. Gemenskapen och vännerna man får i lumpen kan man få på vilket jobb som helst, så att jag skippade lumpen har knappast påverkat mig negativt.

Bland det mest ogenomtänkta jag läst på forumet hittills.

Du vet att vännerna man får genom lumpen går att få genom "vilket jobb som helst" trots att du inte gjort lumpen. Vad vet du om vännerna man får genom lumpen?

Du vet att det inte påverkade dig negativt, trots att du inte gjort lumpen. Hur vet du det?

Och detta var bara ett av dina inlägg i tråden :(.

Kanske borde tänka över hur du formulerar dig.

För övrigt tycker jag att värnplikten så här i efterhand var en grym upplevelse som helt klart påverkat mig positivt. Man träffade folk som man aldrig skulle träffat, gjorde saker man aldrig skulle ha gjort, och utvecklades som person mer än vad jag inledningsvis trodde att jag skulle göra.

Titel
Registrerad 2007-02-20
Inlägg 179

Ähh hårt och hårt det jobbigaste i lumpen var sjösjukan. I flottan är det iaf endast grå arbetskraft man jobbar på båtarna.

12 mån i flottan visst inget jag vill ha ogjort men absolut inget jag vill göra om. Men maten var super och träna kunde jag.

Calle Sirén
Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 4 743

Klart du ska göra lumpen...

Titel
Registrerad 2007-01-09
Inlägg 909

Pierriewargen skrev:
För övrigt tycker jag att värnplikten så här i efterhand var en grym upplevelse som helt klart påverkat mig positivt. Man träffade folk som man aldrig skulle träffat, gjorde saker man aldrig skulle ha gjort, och utvecklades som person mer än vad jag inledningsvis trodde att jag skulle göra.

Klockrent!

Titel
Registrerad 2006-05-27
Inlägg 418

Jag genomförde min värnplikt som jägarsoldat i Arvidsjaur och jag är supernöjd med min tid där. Helt klart ett av de bästa beslut jag tagit än så länge i mitt liv. För nu i efterhand var det värt varenda sekund.

Det vi upplever i lumpen kan DU som inte gjort lumpen aldrig förstå.
Det går inte att förklara och berätta om utan det måste upplevas.
Så att göra uttalanden som baseras på vad kompisar har berättat för en är löjligt. För det överdrivs både här och där.

Befälsfrågan. Hård eller inte hård. Det är klart att befälen ska var tuffa och hårda mot en i början av utbildningen. Men det beror ju på att det är en stor omställning att gå från det civila livet till ett militärt liv. Det är mycket som man ska förändras i ens vardag.
Men ens närmaste befäl ska ju vara någon man respekterar, tycker om och som visar vägen i svåra situationer. En ledstjärna som man kan lita på.
Vem fan vill ha ett befäl som man inte har någon respekt för och som bara gapar och skriker på en?!?! Då får man aldrig några soldater som är motiverade att utföra uppgiften.

Så vill jag gärna kommentera ett par av viggees uttalanden:

"Gemenskapen och vännerna man får i lumpen kan man få på vilket jobb som helst" - Haha, jag vet i fan vad du gör på ditt jobb men jag tror inte att ni är ute i fält och sliter tillsammans, fryser arslet av er, sover sked för att hålla värmen på nätterna med mera. Man gör så otroligt mycket tillsammans och det ger en verkligen starka band till varandra. Nej, den gemenskap som skapas i det militära kan bara skapas där. Lumpen har även gjort att jag nu har kompisar sprida över hela Sverige och många av dom skulle jag aldrig har träffat annars. Ett stort plus till den sociala biten.

"Det grundar jag på det jag hört av mina kompisar och inget annat. Jag har aldrig påstått att jag är kunnig inom området men jag har all rätt i världen att uttrycka den åsikt som jag bildat baserat på det jag har hört" - Visst har du all rätt i världen att uttrycka din åsikt men varför göra det om något du inte har en aning om. Du vet ju inte alls vad du snackar om. Antagligen har dina kompisar överdrivet med. Det blir lätt så. Du är definitivt inte kunnig om lumpen när du inte genomfört den själv.

"Men baserat på din fysik så är förmodligen mina fysträningar i amerikansk fotboll hårdare än det du gjorde i lumpen, så helt fel har jag nog inte."
- Ytterligare ett uttalande som visar att du inte har en aning om vad du snackar om. Din fysiska träning man får i lumpen handlar inte enbart om träning i gymmet eller konditionsträning i spåret. Utan det handlar om att marscha i fält. Du kan ju själv prova på att ge dig ut 10-14 dagar i fjällvärlden och marscha flera mil om dagen med tung packning. Lägg även till de tunga vintermarscherna på skidor så har vi en fin blandning. Att vara ute i fält när det är -30 grader och frysa som fan kan också resultera i en del fysisk träning du aldrig skulle klara av. Men det klarar du säkert av med din extrema fotbolls fysik:D Baserat på din fysisk så tror jag inte ens att du skulle ha klarat av lumpen.

"Att ha gjort lumpen i Sverige imponerar inte på mig i alla fall" - Att spela amerikansk fotboll i Sverige imponerar inte på mig. Töntsport. Det är ju inte direkt det mest vältränade killarna som spelar här i Sverige. Och det baserar jag inte på vad jag har hört eller vad någon har berättat för mig.

Gör lumpen, det är helt klart värt det. Men se för bövelen till att få en tjänst som ger dig utmaning.

Titel
Registrerad 2006-01-30
Inlägg 29

Alla skall göra lumpen tycker jag! Karaktärsbyggande och dom vännerna man får där har man kvar resten av livet!

Bästa året i mitt liv tycker jag!

BRA! :emo-thumb

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 3 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden