Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Andreas_Projekt
Titel
Registrerad 2006-10-25
Inlägg 11

Jag gör ett projektarbete på gymnasiet som handlar om, just det, Mental Träning (med fokus på gymträning).
Arbetet ska handla om de psykiska processer som kan få oss att prestera bättre och ge oss motivation.

Tänkte i och med det skapa en tråd här för att ta del av era dyrbara kunskaper och erfarenheter. Så skriv gärna några rader om vad Mental träning är för Dig. Jag är ytterst tacksam för alla synpunkter.

->Vad får Dig att kunna ta i med varenda liten muskelfiber och orka den där sista strikta repetitionen?
->Vad tänker Du på för att tagga till och locka fram din fulla potential?
->Vad är viktigt för att Du ska prestera maximalt?
->Använder Du dig medvetet av mental träning?
->Eller tänker Du ens i dessa tankebanor?

Hoppas tråden kan ge mycket inspiration. Söker intervju med någon meriterad inom bodybuilding eller kraftsport om mental träning.
Kan ev. skicka arbetet till de som vill när det är klart

Tack på förhand :emo-thumb

sebbeboy
Titel
Registrerad 2005-12-09
Inlägg 2 853

->Vad får Dig att kunna ta i med varenda liten muskelfiber och orka den där sista strikta repetitionen?

jadu.. svår fråga.. men jag tävlar alltid innerst inne mot de andra på gymmen. om killen brevid mig kör samma vikt å så många reps.. så åste ja gautomatiskt tvinga mig förbi å köra mer reps än honom osv..

sen så ligger jag i tävling med en kompis.. om vem som kommer vara störst till sommaren.. är nog lite det som ligger å pyr.. eftersom jag inte vet hur hårt han tränar så får jag träna så hårt det bara går.

jag brukar tänka på hur jefla spinkig jag är.. å hur svag jag är.. å då kommer in i mina framtidsdrömmar om hur perfekt kropp jag kommer få om jag pressar gärnet hela tiden osv.. svårt å förklara

att jag fått min sömn.. ätit mycket innan.. å är lite sur på något som har hänt. då brukar jag funka som bäst.

ja.. de dagar jag tränar så brukar jag stå i spegeln å klaga på mig själv å hitta fel för å öka viljan att träna hårdare å rätta felen.

jag tänker aldeless för ofta i desa tankebanor.. tror det sätter sprätt åp min hjärna.. blir väl störd snart eller nått :D

gosh
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 1 357

Att anstränga sig har inte varit något större problem, mina motivationsproblem ligger på andra områden. Jag tror generellt att det svåraste för de som tränar är att hålla kontinuitet angående träningen. Att ta i under några pass är inga problem, men att träna hårt under ett halvår eller kanske mer är en helt annan sak. Även problemen med att när man väl är motiverad för att träna hårt, att man då inte går över gränsen och blir övertränad.

Ett sätt är att tävla, om man tävlar så blir det mer press och man tvingar sig och sköta träningen så bra som går. Själva tävlingsmomentet och tiden omkring är däremot självplågeri.

Lite egna tankar om ämnet: Man får lära sig hur man triggas och när man lärt sig det så får man försöka sätta sig i sådana situationer som gör att man antingen måste sköta sig bättre vilket fungerar så länge det inte tar överhanden (man inte kan säga stopp), eller så på annat sätt locka fram lusten genom mer positiva situationer.

Skadefri och att jag mår bra. För att må bra är det viktigaste att livet i övrigt flyter på.

Japp

Ja

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 3 671

Skriver under på det som Gosh skriver

Janpeter Sangborn
Titel
Registrerad 2005-09-14
Inlägg 7 985

Kul att du valt detta ämne som projekt!

Jag jobbar som mental rådgivare och vill verkligen skriva under på att de mentala faktorerna är mycket viktiga för både träningsresultat och tävlingsframgångar, oavsett idrott.

Det mentala området är så mycket större än att kunna ta i maximalt, att tävla med sig själv eller andra på träningen och alla behöver sin individuella mix av mentala verktyg och fokuspunkter. Att kunna ladda rätt, att kunna varva ner, att kunna slappna av, att ändra en negativ självbild, att kunna släppa störningsmoment och att kunna hantera nervositet är bara några av de vanligaste sakerna jag jobbar med inom alla möjliga idrotter.

Mental prestationsutveckling är så oändligt stort, rymmer så mycket mer än avslappning och att tagga upp och det bästa av allt: det ger en guldkant till övriga livet också. Ingen tråkig bieffekt, eller hur?

Titel
Registrerad 2006-02-28
Inlägg 1 232

Intressant tråd. För mig spelar inställningen en delvis stor roll när jag ska pressa upp vikterna.

Ilska ;). Om jag peppar mig själv och blir riktigt förbannad klarar jag av det lilla extra som ibland behövs.

Inga kommentarer...

Att jag vill vara där från början. Har jag haft en dålig dag och kanske inte är så jäkla sugen på ett benpass presterar jag också därefter.

Vet inte om jag ska kalla det mental träning, men jag är medveten om det i alla fall.

MaF
Titel
Registrerad 2005-11-10
Inlägg 162

Viljan att förbättra mig - nå mitt mål.

KOM IGEN NU FÖR H-E !!:frust:

Att känslan av att jag är stark infinner sig och att jag vet att jag ätit rätt.

Ja

Lycka till med ditt arbete !!:up:

Titel
Registrerad 2005-12-14
Inlägg 109

Det låter som ett intressant ämnesval för ett projektarbete. Vore kul att få ta del av när det är klart! Du får hemskt gärna maila mig det då det är klart: angelicabrage@hotmail.com

Kan verkligen rekomendera dig att interjuva Anna Olsson som är en mycket framgångsrik styrkelyftare med bland annat ett flertal VM-guld.

Får även passa på att önska dig lycka till med ditt projekt och jag hoppas att det kommer ges möjlighet att ta del av det då det är klart!

Titel
Registrerad 2006-12-02
Inlägg 120

Jag blir kort och gott förbannad. Målar upp en bild framför mig, eller tänker på nått som gör mig tokig sen lyfter/drar/pressar jag vikten åt det håll det nu ska.

Jag ser till viss del gymträningen som en stund under dagen då jag får ta ut all min ilska. Visst man går ju inte alltid till gymmet arg. Men dom gånger jag gör det så lyfter jag tyngre än då jag går dit å är neutral.

Nått som även känns bra med gymmet är att det är en säker punkt i livet. Vad som än händer mig (nästan) så finns ju alltid gymmet å träningen kvar. Sen så känns det även som en meningsfylld sysselsättning.

athleticmia
Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 2 669

oj, det här var ju en tråd som lockar mig att svara :) jag har hållit på med mental träning nu i ett halvår, dels inriktat på mitt tävlande för att prestera maximalt och dels för andra bitar i livet som ska stämma för att jag ska må bra OCH kunna prestera maximalt. jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om mina erfarenheter här men kort kan jag säga att all mental träning har gjort en oerhörd skillnad för mig! inte bara på träningsplanet utan även att jag utvecklats som människa och mår bättre i vardagen :) det är helt enkelt skithäftigt hur man kan "lura" sin hjärna till att tänka positivt :nod
lite svar på dina frågor...

innan varje set ser jag bilder på hur jag vill att min fysik ska se ut. DET sporrar mig som f-n att ta i det lilla extra. sen går jag igenom i huvudet några sekunder hur setet ska kännas. hur jag känner att rätt muskel/muskler jobbar och hur jag känner mig stark och att jag tar vikten lätt. ibland har jag "glömt" att göra denna lilla procedur och då har det inte funkat lika bra under setet :o speciellt om det är tunga övningar som marklyft, bänkpress el liknande.
->Vad tänker Du på för att tagga till och locka fram din fulla potential?-

just nu är målet sm i bf 2007 och när jag ser en bild i mitt huvud hur jag vill se ut på scenen då, så kommer motivationen direkt samt en jävlar-anamma känsla som jag blir taggad och på gott humör av !

Vad är viktigt för att Du ska prestera maximalt?

förutom kost, sömn, vätska o andra basala behov så givetvis inställning och humör!! går jag till gymet bekymrad/ledsen/orolig för något så brukar energin inte vara på topp. men använder jag mig av ovannämda strategier går dat att vända ändå!
Använder Du dig medvetet av mental träning?
OH JA! varje dag, mer eller mindre! jobbar medvetet med detta med vägledare för att bli bättre på allt det här! känns som att man aldrig blir "färdig" och det är kul att man hela tiden kan utvecklas.

lycka till med arbetet! hör av dig om du vill ställa fler frågor

Titel
Registrerad 2006-01-16
Inlägg 2 199

Viljan att förbättras, viljan att prestera över mina egna förväntningar. Tävlingen mot mig själv, jag tänker göra allting för att överträffa mina egna förväntningar. Sen hade nog dom flesta aldrig varit i gymet o slitit i lång tid, hållit en kost med tanke på träning och pressat upp vikterna om det inte vore för att dom verkligen tyckte om det

Förbättringen som kan ske om jag presterar maximalt. Tankarna om tävling inom låpp av år går också i tanken, detta blir jag riktigt taggad av att tänka på.

Visst är kost och sömn viktigt, men utan en vilja och ett jävlar anamma hade jag aldrig använt min maximala kapacitet. (sen är mp3:n ett maffigt måste för min del;) ), sedan som sagt så är skadefriheten ett måste.

På sätt och vis, psyket är viktigt, koncentration och vilja, men den kan nog förbättra en hel del, mentala träningen alltså.

Ja
Ja

Håller själv på med ett projektarbete om byggning och andra faktorer inom sporten, lycka till med ditt! :)

Andreas_Projekt
Titel
Registrerad 2006-10-25
Inlägg 11

Stort tack för alla bra svar.

sebbeboy skrev:

jag tänker aldeless för ofta i desa tankebanor.. tror det sätter sprätt åp min hjärna.. blir väl störd snart eller nått

Hehe... Du är som mig. har tänkt lite väl mycket på den mentala biten på senaste tiden, vilket nästan har fått motsatt effekt. Man behöver slappna av och ha kul emellanåt också

JanPeter: Det skulle vara väldigt givande att få intervjua Dig som mental rådgivare.

Citat:
Viljan att förbättra mig - nå mitt mål.

KOM IGEN NU FÖR H-E !!

Det kan ju vara andra saker än tankar som får en att kunna ta i, som en träningspartner t.ex., men du har rätt. Jag kunde formulerat frågan bättre :nod

AthleticMia: Väldigt intressant. Själv tränade jag kampsport och satsade stenhårt på det tills innan sommarn då jag fick knäproblem. :( Omedvetet höll jag på väldigt mycket med mental träning och utvecklades därmed väldigt snabbt. Under sommarlovet gick träningen bra för då hade man hela dagen på sig att få allt att stämma till gympasset (som ersatte kampsporten), men nu känner jag att både motivationen och psyket är i en liten svacka. Därmed detta arbete... Räkna med att jag hör av mig med mer frågor! Tack.

LitenKarl: Du får skicka ditt arbete sen, kompis. Lycka till! :emo-thumb

Tack för alla svar hörni. Keep it comin'!

Andreas_Projekt
Titel
Registrerad 2006-10-25
Inlägg 11

Angelica:

Citat:
Kan verkligen rekomendera dig att interjuva Anna Olsson som är en mycket framgångsrik styrkelyftare med bland annat ett flertal VM-guld.
Vet du hur man kan få tag på henne?

Andreas_Projekt
Titel
Registrerad 2006-10-25
Inlägg 11

Ingen som har några meningar de brukar upprepar för sig själv om och om igen? Har förresten hört att vissa styrkelyftarcoacher brukar dra sina elever i öronen för att de ska tagga till :D

Titel
Registrerad 2005-11-04
Inlägg 288

Andreas_Projekt skrev:
Angelica: Vet du hur man kan få tag på henne?

Testa www.knullkontakt.com

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 3 671

Jesper Näsström skrev:
Testa www.knullkontakt.com

:D

Titel
Registrerad 2006-10-26
Inlägg 90

Bra fråga, jag tänker inte så mycket när jag är på gymmet. Jag bara gör det, för att jag måste.. annars dödar maffian min lillasyster och spränger min hoj eller något..
Något/någon som har gjort mig förbannad...
Mat och att jag får sova ordenligt!
Jepp, tränar Karate och där är det viktigt att man har fokus på vad man gör. Tappar man fokus presterar man dåligt. Så ja, jag använder mig av mental träning.
Jorå.. klart man gör...

Janpeter Sangborn
Titel
Registrerad 2005-09-14
Inlägg 7 985

Skicka ett pm i nästa vecka, med en e-postadress, så ordnar vi en lämplig dag och tid.

Titel
Registrerad 2005-12-14
Inlägg 109

Andreas_Projekt skrev:

Har ingen kontaktinformation men lär springa på henne i helgen så då tar jag givetvis reda på det åt dig!

Andreas_Projekt
Titel
Registrerad 2006-10-25
Inlägg 11

Janpeter: Har tydligen inte behörighet att skicka pm. Skulle du kunna skicka pm till mig med en e-postadress, så att vi kan ordna tid och plats för intervjun?

MaF
Titel
Registrerad 2005-11-10
Inlägg 162

KOM IGEN NU FÖR H-E !!:frust:

Andreas Projekt:
Alltså, jag kritiserade inte alls din frågeställning !
Jag tänker KOM IGEN...! innan jag ska lyfta, för att få lite adrenalin du vet...
Dina frågor var bra:nod

Andreas_Projekt
Titel
Registrerad 2006-10-25
Inlägg 11

Nån som vet varför jag inte kan skicka pm? :o

Jay
Jay
Titel
Registrerad 2005-10-22
Inlägg 5 287

Nästa inlägg som är off-topic kommer resultera i en vecka med bara andra sajter att leka på. :emo-thumb

Titel
Registrerad 2005-12-14
Inlägg 109

Andreas_Projekt skrev:

Pratade med henne i helgen och hon ställere gärna upp på en interjuv. Du kan kontakta henne genom hennes mailadress: brottarbrallan@hotmail.com
Så kan ni själva komma överens om hur ni ska lägga upp det om det blir aktuellt!

Andreas_Projekt
Titel
Registrerad 2006-10-25
Inlägg 11

Stort tack för hjälpen Angelica. Har mailat Anna och nu precis och väntar på svar.

Arbetet är på god väg och jag har intervjuat en mentala rådgivare (Janpeter, resultatet är i din inkorg inom kort).

Som sagt, för alla som vill ta del av arbetet är det bara att skriva er mailadress.

Titel
Registrerad 2006-04-14
Inlägg 402

Andreas_Projekt skrev:
Stort tack för hjälpen Angelica. Har mailat Anna och nu precis och väntar på svar.

Arbetet är på god väg och jag har intervjuat en mentala rådgivare (Janpeter, resultatet är i din inkorg inom kort).

Som sagt, för alla som vill ta del av arbetet är det bara att skriva er mailadress.

Varför inte dela med dig av arbetet som en tråd här?:emo-thumb

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 8 medlemmar online. 5 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden