Nån här som har tempur-säng?

Home Forums Repan Nån här som har tempur-säng?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • Author
    Posts
  • #924065

    Ja som topicen lyder, är det någon här som har tempur säng/kudde?

    Min säng är inge bra längre, antagligen för mjuk, Så har ju rejält ont i ryggen vissa mornar, samt är aldrig speciellt utvilad..

    Råkade komma in på nån websida som sålde tempur,och av allt jag läst så verar det ju onekligen bra. dock mycket pengar..den jag fastnade för kostade 14.000kr… inte mycket för o må bra iof.

    Nån som har? nån som kan yttra sig eller så? =)

    #87575
    #924066

    Kolla in Jensen Diplomat också, den har zon-indelning som gör att den blir mer följsam.

    Jag har nu sovit i en Carpe Diem säng i drygt en månad, aldrig tidigare vaknat utan att vara stel, men nu sover jag som en stock, och dessutom vaknar jag utan att ha ont någonstans. Värt varenda krona.

    Så om du gillar Tempur så är det som du skriver, inte mycket pengar för att sova bra.

    #924067
    Mats E. wrote:
    Kolla in Jensen Diplomat också, den har zon-indelning som gör att den blir mer följsam.

    Jag har nu sovit i en Carpe Diem säng i drygt en månad, aldrig tidigare vaknat utan att vara stel, men nu sover jag som en stock, och dessutom vaknar jag utan att ha ont någonstans. Värt varenda krona.

    Så om du gillar Tempur så är det som du skriver, inte mycket pengar för att sova bra.

    vilken Carpe har du?
    jag sover också i Carpe Diem, (Malö) den bästa avlastning jag vet.. (jobbat på sängavdelning)
    sover hela natten lång,, det är lika gott varje kväll man får krypa ner i en sån riktigt bra säng =)

    (hade iofs inte med Tempur att göra)

    #924068
    Mr_c wrote:
    Ja som topicen lyder, är det någon här som har tempur säng/kudde?

    Min säng är inge bra längre, antagligen för mjuk, Så har ju rejält ont i ryggen vissa mornar, samt är aldrig speciellt utvilad..

    Råkade komma in på nån websida som sålde tempur,och av allt jag läst så verar det ju onekligen bra. dock mycket pengar..den jag fastnade för kostade 14.000kr… inte mycket för o må bra iof.

    Nån som har? nån som kan yttra sig eller så? =)

    din säng har troligtvis sjunkit ner och blivit för hård i botten istället,
    det enda du ska göra är att åka runt till olika återförsäljare och prova vad som passar dig och din kropp bäst, låt det ta flera gånger. Ett himla jobb kan tyckas, men sen har du sängen i 20 år om du köper en bra.
    14.000 är ”ingenting” för en säng säger jag, det är värt det, och köper du en kass säng är du ändå tvungen att köpa en ny efter ett tag, kanske lika dyrt och ännu mera jobb ;)
    känner tyvärr inte till Tempur så jättemycket..men vet att det finns många som är nöjda med Tempur.
    good luck!

    #924069
    Paula wrote:
    vilken Carpe har du?
    jag sover också i Carpe Diem, (Malö) den bästa avlastning jag vet.. (jobbat på sängavdelning)
    sover hela natten lång,, det är lika gott varje kväll man får krypa ner i en sån riktigt bra säng =)

    (hade iofs inte med Tempur att göra)

    Kornö blev det för oss, som sagt, grymt bra avlastning.

    #924070
    Mats E. wrote:
    Kornö blev det för oss, som sagt, grymt bra avlastning.

    mycket fin säng :up:

    #924071

    Jag har använt tempur madrass/kudde i 5 år nu, och jag sover superbra. Har mkt problem med ryggen och kan inte sova i någon annan säng.

    zzzzzz

    #924072

    Jag har en tempurmadrass som är tjock och som jag har lagt ovanpå min vanliga säng istället för en tunnare bäddmadrass. Jag är också nöjd.

    Jag köpte den på rea eller liknande men kommer inte ihåg vad jag betalade.
    För mig var det en kompromiss för jag visste inte vad jag ville ha för ny säng och orkade inte ta den tid som det tar att hitta en bara. Så jag har den så länge.

    Precis som Paula säger tar det tid att köpa säng.
    Sen så är det svårt att ligga i en affär och känna hur en säng är. Jag tycker man ska få ta hem sängar på prov och sova ett par veckor i den för det är först då man verkligen kan känna efter.

    #924073

    jag jobbade med tillverkning av sängar förr
    fick då lära mig att en säng behöver man sova i 2 veckor innan man känner av att den är bra eller dålig för en. typ om man får ryggont och sånt.

    som tur hade man valmöjligheten att välja de bästa fjädrarna så jag sover gott idag. en säng har man ju i många år framöver. så slaget på hur många år du har sängen så är det igentligen inte så dyrt
    men dock en saftig utgift ibörjan dock

    #924074
    Tompa_H wrote:
    jag jobbade med tillverkning av sängar förr
    fick då lära mig att en säng behöver man sova i 2 veckor innan man känner av att den är bra eller dålig för en. typ om man får ryggont och sånt.

    som tur hade man valmöjligheten att välja de bästa fjädrarna så jag sover gott idag. en säng har man ju i många år framöver. så slaget på hur många år du har sängen så är det igentligen inte så dyrt
    men dock en saftig utgift ibörjan dock

    Precis det jag menar, man ligga längre än en kvart i en säng för att veta om den passar.

    Vilka fjädrar är dom bästa då du som vet?

    #924075

    De flesta sängtillverkare köper fjädrar från samma tillverkare, Stjärnfjäder får jag för mig att de heter. Dux tillverkar egna dock. Just fjädrarna är inte det inte mest intressanta. Materialval i stoppning och närmast kroppen tittar jag först på, sedan antal och typ av fjäder, garantier, tvättbarhet.

    Jag skulle inte välja tempur. Den blir rätt hård när du väl ligger där.

    #924076

    Mini är enligt mina åsikter ute och seglar just nu. De som folk tror är bra är oftast inte alls de som är bra för tex ryggen. De som kan tyckas vara väldigt skönt kan vara en dödare. Men de stämmar att man kan få intrycket att att en tempur kan vara lite stel. Dock så är de den stelheten din rygg mår som bäst av.

    OM jag var du skulle jag köpa en tempur. Den är garanterat bättre än alla andra alternativ som folk kommit med här.

    Carpe Diem sängarna är jätte sköna men med tiden så blir de som en banan.Sen kan de vara rätt viktigt att påpeka att de som kan kännas (skönt) inte nödvändigtvis är de bästa för ryggen. Många sängar är för mjuka, något som folk tycker om. Men för ryggen är de inte bra alls

    till skilnad från den ovan så är man garanterad en säng som inte blir en banan med åren om man väljer en tempur. Istället för att skriva ner en förklaring citerar jag från deras hemsida.

    ”Tempurmadrassen och sovkudden formar sig efter din kropp och ger dig en känsla av tyngdlöshet
    När du lägger dig på en Tempurmadrass kan den först kännas något hård. Genom din kroppstemperatur och vikt mjuknar dock Tempurmaterialet och formar sig exakt efter din kropp, vilket ger dig en känsla av tyngdlöshet.

    Ett högteknologiskt komfortmaterial
    TEMPUR är ett högteknologiskt komfortmaterial som ursprungligen utvecklades av NASA för det amerikanska rymdprogrammet. Tack vare dess unika tryckavlastande egenskaper låter Tempurmaterialet din kropp vila i en naturlig och avspänd ställning.

    2000-talets tryckavlastande sovsystem
    TEMPUR Sovsystem är ett integrerat koncept för sömn, hälsa och aktiv vila, som kan ge ett väsentligt bidrag till din livskvalitet. ”

    [http://www.tempur.se/ http://www.tempur.se/%5D

    #924077

    Bara för att NASA utvecklade det för tyngdlösa kroppar innebär det inte att det är det optimala för oss jordlingar.
    Deras hemsida innehåller ju (förståeligt) knappast objektiv information.

    Att resårsängar tappar formen stämmer inte om man betalar för kvalitet. Om man vill betala lite mindre är IKEAs sängar bra i förhållande till pris, men räkna med att de har något kortare livslängd.

    #924078
    mini wrote:
    Bara för att NASA utvecklade det för tyngdlösa kroppar innebär det inte att det är det optimala för oss jordlingar.
    Deras hemsida innehåller ju (förståeligt) knappast objektiv information.

    Att resårsängar tappar formen stämmer inte om man betalar för kvalitet. Om man vill betala lite mindre är IKEAs sängar bra i förhållande till pris, men räkna med att de har något kortare livslängd.

    Den är inte gjord för att användas på månen. Att de är nasa som var med och utvecklade är inget båg. vad du däremot får din information ifrån skulle vara roligt att veta.

    ikeas sängar finns de inget som är posetivt med. Allt handlar om prioriteringar. Folk slänger miljoner på bostad och köper bil för flera hundra tusen. Men nr de kommer till en av de viktigaste sakerna i livet. Dvs att må bra vill man helt plötsligt snåla.

    Tempur är inte dyra sängar. Kostar förmodligen mycket mindre än en carpe, men är i mina ögon definitivt de rätta alternativet. En nära bekant har jobbat många år på mio och hon väljer själv en tempur framför de sängarnra som finns att erbjuda. Med rabatter etc skulle de blivit biligare att ta en carpediem för henne.

    De är absolut inget fel på carpe diem sängarna. Men pratar vi pris jämförelse säng och va man får för pengarna så vågar jag hävda att tempur både håller bättre priser och är skonsamare för ryggen.

    De är tillräckligt objektiva för att få ha nasas symbol på deras sida. De gå inte att vinkla då de aldrig skulle få hända om de inte var så. Man måste nästan vara lite efter om man tror att en sådan sak skule få vinklas. Tror du inte NASA skulle haft någon som helst invändning angående en sådan sak?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.