Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Lowgrein
Titel
Registrerad 2008-10-18
Inlägg 1 493

Inge illa mot nån, men varför denna hype med kamphundar? (om man nu får använda de namnet...) ? har aldrig förstått mig på varför man väljer det när de finns hundar som är så mkt "bättre" som sällskapshundar?

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

Lowgrein skrev:
Inge illa mot nån, men varför denna hype med kamphundar? (om man nu får använda de namnet...) ? har aldrig förstått mig på varför man väljer det när de finns hundar som är så mkt "bättre" som sällskapshundar?

Troll.

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

För det första:

Kamphund

Citat:
Den svenska hundansvarsutredningens definition är:Hund oavsett ras som tränats eller tränas med syfte att den ska bli framgångsrik i slagsmål med andra hundar. I utredningen definieras också "hund av kamphundsras" som en hund tillhörande någon av de raser till vilka kamphundar historiskt hört. Exempel på sådana raser är bullterrier, amerikansk staffordshire terrier, tosa inu, engelsk bulldogg, amerikansk pitbullterrier (pitbull) och staffordshire bullterrier. [2] Utredningen låg till grund för den nya Lagen om tillsyn över hundar och katter som gäller från och med 2008.[3]

För det andra:
Ge mig en anledning till varför en Labrador skulle vara en bättre sällskapshund än min staffe. En vettig anledning. En.

För det tredje.
Now I did it. I feed the troll.

Gettodachoppa
Titel
Registrerad 2009-01-22
Inlägg 4 899

Hundar. Världens känsligaste ämne.

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

Gettodachoppa skrev:
Hundar. Världens känsligaste ämne.

Ja, just den här kamphundsskiten får mig att vilja mörda någon. Jag fattar inte varför dom tror att bara för att jag har en viss hund så är jag på ett visst sätt, eller hunden för den delen. Skulle vilja slå skiten ur dom!

:D
Nej, men seriöst. Som ägare av en Staffordshire Bullterrier får man höra en del skit. Blir känsligt efter ett tag. Och oftast är det av dom sämsta hundägarna i världshistorien också. Gamla tanter som har någon jävla bögpudel som hänger i kopplet, gör utfall och är allmänt dum i huvudet, som säger åt mig att jag får hålla koll på min hund eftersom det är en "mördarhund". Fan, stoppa upp aftonbladet i röven och gå och lägg dig.

Känsligt? Upprörd? Näää.. :D

Gettodachoppa
Titel
Registrerad 2009-01-22
Inlägg 4 899

Hehe, sitter och småskrattar här. Du är en underhållare, Vandraren, vare sig du vill eller inte. Ta det som positiv feedback.

Och jag förstår helt och fullt din poäng. Som hundägaren så älskar man ju sin hund och
har förhoppningsvis valt den med omsorg efter sin goda kunskap och smak. Precis som
med alla andra, vad ska vi kalla det för, småviktiga val i livet. Klart som fan det blir
känsligt när man ser vart åt debatten sticker iväg då diverse tidningar och tv-program
knappt ens försöker nyansera läget i hund-sverige.

Jag för min del, håller mig närapå utanför debatter om religion och politik. Och hundar.
Kan vara naturligt eftersom jag håller mig till kissekatter.

Titel
Registrerad 2007-03-27
Inlägg 201

Lowgrein skrev:

För det första, tycker du att vår hund (som är 75% Rottis) ser ut som en kamphund? Det har aldrig slagit dig att en hunds lämplighet som sällskap inte är direkt avhängigt huruvida den är någon jävla tax eller inte? Enligt min erfarenhet finns det bara en faktor som gör en hund till kamphund, och det är ägarens mentalitet. Hundrasen i sig gör INTE en viss hund till en kamphund per automatik.

Johnny Furu
Titel
Registrerad 2007-09-03
Inlägg 4 641

Roope Rottweiler och Rambo Rottweiler - Amerikansk Bulldogg - Dalmatin

Från förra sommarn Rambo 4 mån Roope 10 år 1mån
och från i sommar, Rambo 17mån Roope 11 år 2mån

88498.attach 88497.attach 88496.attach

Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

Dags att mata trollet lite mera. :|

Är min hund farlig för hon inte vill bli klappad av vem som? Är min hund dum i huvudet när "bögpudlarna" gör utfall mot min? Jagh blir lika sne som "mr walker". grrrr....

88505.attach 88504.attach

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

En bild på min lilla mördare. ;)
Bild

Ett av hans offer:
Bild

Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

haha... grymt fin vovve Walker :D

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

Vet inte ifall länken fungerar, men:
http://www.youtube.com/watch?v=Igxqu33tmDc&feature=youtube_gdata_player
och här mördarbrottas vi med varandra. Jag fick precis in en armbar innan han kampade ihjäl mig.

88507.attach

Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

Det ser ut som han sover av tristess ju!

Mördarhundar FTW :D

Titel
Registrerad 2009-07-06
Inlägg 479

Zoltan Szabo skrev:
Det ser ut som han sover av tristess ju!

Mördarhundar FTW :D

Inte så konstigt, han vet ju att han har överläge, ett bra bett där och husse behöver ny vadmuskel.. :D

Theres
Titel
Registrerad 2009-07-27
Inlägg 105

Bra jobbat med Nixon :emo-thumb kul med fler som jobbar med sina hundar!

[QUOTE=orchilea;1154173]Slänger in på mina krakar

Nixon, 3,5 år dvärgpinscher, mammas ögonsten

Theres
Titel
Registrerad 2009-07-27
Inlägg 105

Hejsan!
Detta är ett känsligt ämne men däremot förstår jag både dom som har en av dessa raser men även dom som ifrågasätter dessa hundar. Så ta inte illa vid Er, själv tycker jag det är rätt självklart.

Dom är i grunden avlade för att kampa. Lika som en fågel hund ska jaga! De har en jaktinstinkt som man lättare kan påverka just de signalerna för det sitter i generna. Likaså kamphunds gener är att kampa, de tänder lättare till och oftare är det fel personer som har dessa raser för det ser "tuffare ut" och uppmuntrar denna instinkt ist!

Så visst är det skillnad på ras o ras men självklart kan det ändå hända olyckor med andra raser som "bögpudlar" som du vackert uttrycker det :p

Däremot har de ju avlat bort mycket av kampen i staffarna vad jag vet, så dom blivit mer av "familjehundar".
Däremot kan jag också se att många som tränar vill ha hundar som är just i den kategorin "kamphund". Kan det vara mycket pga utseendet på hunden? Egenskaperna?
Själv har jag en mördarhund Dobermann iom den är lagom storlek, vakt = trygghet, älskar utseendet, lagom med päls, har energin som jag har och passar min vardag & träning alldeles utmärkt :) och han är världens snällaste!

Så ser jag det!

//Tessan

Vandraren skrev:
Ja, just den här kamphundsskiten får mig att vilja mörda någon. Jag fattar inte varför dom tror att bara för att jag har en viss hund så är jag på ett visst sätt, eller hunden för den delen. Skulle vilja slå skiten ur dom!

Nej, men seriöst. Som ägare av en Staffordshire Bullterrier får man höra en del skit. Blir känsligt efter ett tag. Och oftast är det av dom sämsta hundägarna i världshistorien också. Gamla tanter som har någon jävla bögpudel som hänger i kopplet, gör utfall och är allmänt dum i huvudet, som säger åt mig att jag får hålla koll på min hund eftersom det är en "mördarhund". Fan, stoppa upp aftonbladet i röven och gå och lägg dig.

Känsligt? Upprörd? Näää.. :D

Theres
Titel
Registrerad 2009-07-27
Inlägg 105

Gumsan lilla ;)

Meneee du kanske skulle dragit in buken lite Zoltan skojja :p

Zoltan Szabo skrev:
Dags att mata trollet lite mera. :|

Är min hund farlig för hon inte vill bli klappad av vem som? Är min hund dum i huvudet när "bögpudlarna" gör utfall mot min? Jagh blir lika sne som "mr walker". grrrr....

Titel
Registrerad 2011-01-28
Inlägg 40

Tack Theres! :)

Visst finns det väl förhoppningsvis alltid en anledning till att man väljer den ras man har.
Från början (innan jag skaffade Nixon) Så var jag helt inne på att skaffa antingen en Dogo Argentino eller en Cane Corso.
Hade kollat två kennlar som jag pratat lite med och tänkte åka och hälsa på.
Sen var jag på utställning och ställde min brors finska lapphund, men hade även med mig en staffe som jag hade hand om åt en på mitt jobb.
Helt oprovocerat i slutet på dagen när hundarna låg ner brevid varandra högg staffen sig fast i lapphundens ansikte, runt ögat.
Det tog lite tid att få bort honom, men skadorna blev som tur var inte så stora som de kunat bli eftersom han aldrig skakade, utan bara höll stilla.

Hur som helst, så efter detta blev jag lite nojjig över att ha en såpass stor hund med kapacitet att bli väldigt farlig.
Så jag bestämde mig för att börja med en liten hund och föll för dvärgpinschern.

När han var 2,5år och hyfsat färdiguppfostrad så skaffade jag äntligen min efterlängtade Dogo.
Än så länge har jag inte haft några problem med henne,hon går toppen ihop med andra hundar och så men hon är ung ännu så det kan ju ändras.

Här är lite mer bilder på min farliga skrutt
Bild

Bild

En gång knähund, alltid knähund.
Bild

Spelar ingen roll vem det är, om hon har träffat människan förut eller inte, sitter dom ner SKA hon ligga i knät.
Bild

Fortsättning följer...

Titel
Registrerad 2011-01-28
Inlägg 40
storcc
Titel
Registrerad 2006-01-07
Inlägg 2 059

Zeke för någon månad sedan...

88509.attach

Theres
Titel
Registrerad 2009-07-27
Inlägg 105

Vilka härliga kort du lägger ut ;) Jag gillar verkligen Dogo Argentino!
Men håller med dig, man har respekt för större raser! Det kan ju gå illa men sen är det lite skillnad när man inte känner den andra hunden så väl heller eller när den då inte har vuxit upp med en! lite läskigt när dom ryker ihop och då oprovocerat som du säger! :nono:

Men vad roligt att det går så bra för dig med dom båda! Dom är riktigt tjusiga båda två :)

orchilea skrev:
Tack Theres! :)

Visst finns det väl förhoppningsvis alltid en anledning till att man väljer den ras man har.
Från början (innan jag skaffade Nixon) Så var jag helt inne på att skaffa antingen en Dogo Argentino eller en Cane Corso.
Hade kollat två kennlar som jag pratat lite med och tänkte åka och hälsa på.
Sen var jag på utställning och ställde min brors finska lapphund, men hade även med mig en staffe som jag hade hand om åt en på mitt jobb.
Helt oprovocerat i slutet på dagen när hundarna låg ner brevid varandra högg staffen sig fast i lapphundens ansikte, runt ögat.
Det tog lite tid att få bort honom, men skadorna blev som tur var inte så stora som de kunat bli eftersom han aldrig skakade, utan bara höll stilla.

Hur som helst, så efter detta blev jag lite nojjig över att ha en såpass stor hund med kapacitet att bli väldigt farlig.
Så jag bestämde mig för att börja med en liten hund och föll för dvärgpinschern.

När han var 2,5år och hyfsat färdiguppfostrad så skaffade jag äntligen min efterlängtade Dogo.
Än så länge har jag inte haft några problem med henne,hon går toppen ihop med andra hundar och så men hon är ung ännu så det kan ju ändras.

Fortsättning följer...

Lowgrein
Titel
Registrerad 2008-10-18
Inlägg 1 493

En del borde kanske ta o tagg ner lite? man måste få ställa en fråga utan en del blir tokiga...

Som theres sa så har dom, hur du än vrider och vänder på det avlats för en sak, och det sitter kvar i benmärgen på dom, sen har ja aldrig påstått att alla kamphundar springer runt och hugger hej vilt, såklart är dom som är ordentligt tränade lugna o snälla, men alldeles för många kommer med idén "nu ska ja ha en hund, o den ska se cool/tuff ut" och så blire nån kamphund (som är mer svårtränad än tex en labbe) och så blire bara pannkaka av alltihopa

sen att dessa raser är dom mest populära hos opassande personer är nog dagens mest uppenbara statement

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

Lowgrein skrev:
En del borde kanske ta o tagg ner lite? man måste få ställa en fråga utan en del blir tokiga...

Som theres sa så har dom, hur du än vrider och vänder på det avlats för en sak, och det sitter kvar i benmärgen på dom, sen har ja aldrig påstått att alla kamphundar springer runt och hugger hej vilt, såklart är dom som är ordentligt tränade lugna o snälla, men alldeles för många kommer med idén "nu ska ja ha en hund, o den ska se cool/tuff ut" och så blire nån kamphund (som är mer svårtränad än tex en labbe) och så blire bara pannkaka av alltihopa

sen att dessa raser är dom mest populära hos opassande personer är nog dagens mest uppenbara statement

Citat:
(som är mer svårtränad än tex en labbe)
what? vad baserar du det på?

Citat:

Njea. Skulle vilja påstå att det är sjukt många som skaffar en "lätt" hund, typ labbe, för att alla har fått för sig att man inte behöver uppfostra sådana, och sedan blir det bara skit av allting.

90% av alla störda hundar jag stöter på är "mes"raser som ägarna har fått för sig inte behöver någon uppfostran, det är dom som skäller, gör utfall osv. Alla "kamphundar" jag har träffat med min egen hund har varit väluppfostrade och det har gått bra.

Farligaste hundarna i mitt kvarter är 2 st flatcoated retriever som är helt jävla galna. Dom gör utfall, skäller. Har tidigare slitit sig och attackerat andra hundar. Dom ägs av en riktigt jävla mjäkig präst som inte vet inte skit om hur hundar bör hanteras.

Och alla tuffingar och pundare har i 90% av fallen någon hemmaavlad blandras-skit eftersom dom inte har råd att köpa renrasigt.

storcc
Titel
Registrerad 2006-01-07
Inlägg 2 059

Det är precis som med människor, varför vissa "raser" är överrepresenterade i våldsbrott etc...
Självklart föds de människorna till att döda precis som att vissa hundar också gör det.....................................................................................

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Vill inte lägga mig i hurvida det är större problem med vissa raser, men att "kamphundar" är väldigt vanliga bland tuffa "gangsters" är verkligen ingen myt. Åk till ribban i Malmö och kolla på när dom tuffa grabbarna hetsar sina hundar.

Likaså har det varit väldigt vanligt (åtminstone förut) med pundare och alkisar som haft en förkärlek för schäfrar, en av de vänligaste och trognaste hundarna som blir livsfarliga i fel händer.

Med det kan man väll bara konstatera att det finns väldigt många som inte borde ha en hund oavsett ras. Problemet är väll bara att om det går snett kan somliga raser göra mycket större skada än tex en liten nakenhund på 1kg ;-)

Titel
Registrerad 2011-07-23
Inlägg 62

Lowgrein skrev:

Det ÄR de bästa sällskapshundarna!!!!

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

natasha83 skrev:
Det ÄR de bästa sällskapshundarna!!!!

De bästa? finns det studier på det? : )

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

Gober skrev:
De bästa? finns det studier på det? : )

Ja, fast Aftonbladet har inte gjort dom så det är väl inte så konstigt att du inte känner till dom.

Bästa vet jag inte, men min hund är fan optimal. Lyder jävligt bra och är riktigt "gosig". Snällare och mer människokär hund får man leta efter. Han hade troligtvis gosat ihjäl en eventuell introttstjuv.

Vandraren
Titel
Registrerad 2007-02-28
Inlägg 3 181

Gober skrev:
Vill inte lägga mig i hurvida det är större problem med vissa raser, men att "kamphundar" är väldigt vanliga bland tuffa "gangsters" är verkligen ingen myt. Åk till ribban i Malmö och kolla på när dom tuffa grabbarna hetsar sina hundar.

Troligtvis ghettoblandraser och inte renrasiga. Samma med hundarna.

Gober skrev:

Med det kan man väll bara konstatera att det finns väldigt många som inte borde ha en hund oavsett ras. Problemet är väll bara att om det går snett kan somliga raser göra mycket större skada än tex en liten nakenhund på 1kg ;-)

Håller med dig helt.

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Vandraren skrev:

Bästa vet jag inte, men min hund är fan optimal. Lyder jävligt bra och är riktigt "gosig". Snällare och mer människokär hund får man leta efter. Han hade troligtvis gosat ihjäl en eventuell introttstjuv.

Så säger väll de flesta om sina hundar, precis som om sina barn ;-) Men visst jag tvekar inte på att din och liknande raser kan vara fantastiska sällskapshundar, jag har träffat på en hel del söta och snälla, om dom varit renrasiga eller ej vet jag inget om. Man kan ju få vilken hund som helst att bli ett jävla monster, precis som människor.

Angående studier skrev jag självfallet så för att retas då jag stör mig när folk alltid ska slänga ur sig att dessa hundar är dom bästa sällskapshundarna och JETTEBRA MÄ MINA BARN!

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 7 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden