Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2007-08-02
Inlägg 314

Hej jag hade tränat drygt 1 år när jag överbelastade min armbåge (någon gång i maj/juni -08) så den började knäppa. De är när jag är på väg ner i bicepscurl och tillbaka i tricepsövningar samt i vissa bröstövningar på väg ner. Det är inget jätteknäpp men det är nog för att jag slutade träna hårt när jag fick det för att det inte skulle bli värre.

Jag har i några månader tagit Primaforce Cissus (Cissus can help support optimal joint health, enhance recovery, support healthy weight management, and is a potent antioxidant) men det har inte hjälpt så mkt för armbågen, däremot en gammal knäskada har i stort sett försvunnit.

Jag tränar på gymmet fortfarande men med små vikter o det funkar men jag kan absolut inte komma i närheten av att maxa seten. När jag har provat gå upp i vikter så har det kännts i armbågen direkt.

Snackade med en kille som sa att det kan hjälpa med värme så föreslog tigerbalsam o nätstrumpa, dock har jag inte varit hemma än (lumpen) så har inte hunnit prova, men det känns ganska omständigt att kladda med det jämt så tänkte kolla om någon här har haft samma problem eller vet hur man kanske kan få bort det?

Kan sånna blå grejer som stödjer upp leder hjälpa som finns i vissa sportbutiker?

Titel
Registrerad 2006-10-23
Inlägg 15

Hej
Detta problem kan bero på skada i led,muskulatur, ligament eller ledkapsel.
Utan att undersöka armbågen närmare är det inte möjligt att ställa diagnos. Min gissning är en irritation i fästet för biceps på radius ( strålbenet).
Irritation kommer av överbelastning , du har belastat muskelfästet för hårt vilket ger bristningar med svullnad, inflammation och granulationsävnad som följd. Möjlig behandling är lätt excentrisk träning till att börja med under smärtgräns, detta stegras gradvis men aldrig så att smärtan tilltar eller kvarstår försämrad. Kombinera detta med specifik töjning a biceps samt ev akupunktur. Räkna med 6 mån rehab minst. Tänk på att muskelfästen behöver mycket längre tid för att orka med den belastning som muskeln klarar. Dvs muskeln blir starkare fortare än muskelfästet. Too much too soon är nästintill alltid orsaken till överbelastningsskador.

lycka till
Anders m

Titel
Registrerad 2007-08-02
Inlägg 314

tack så mycket för svaret, stämmer in väldigt bra på det sdu skriver och jag kör somsagt varje dag med 2-3kg några övningar för armarna för att bygga upp o kommer väl få fortsätta med det. Ska se om jag kan hitta någon annan "doktor" som kan kolla på det då det itne borde vara allt för ovanligt.

Martin_Matti
Titel
Registrerad 2008-07-22
Inlägg 427

Hade exakt samma sak. För mig hjälpte de värmeskydd som du påpekar i ditt inlägg. Men se till att värma upp riktigt ordentligt innan passet!

Titel
Registrerad 2007-08-02
Inlägg 314

Martin_Matti skrev:
Hade exakt samma sak. För mig hjälpte de värmeskydd som du påpekar i ditt inlägg. Men se till att värma upp riktigt ordentligt innan passet!

alltså sånna blå skydd som finns i sportbutiker till knän/armbågar mm? hur länge fick du ha de för att det skulle försvinna? och vilken butik köpte du de i?

Titel
Registrerad 2009-10-14
Inlägg 12

AndersM skrev:
Hej
Detta problem kan bero på skada i led,muskulatur, ligament eller ledkapsel.
Utan att undersöka armbågen närmare är det inte möjligt att ställa diagnos. Min gissning är en irritation i fästet för biceps på radius ( strålbenet).
Irritation kommer av överbelastning , du har belastat muskelfästet för hårt vilket ger bristningar med svullnad, inflammation och granulationsävnad som följd. Möjlig behandling är lätt excentrisk träning till att börja med under smärtgräns, detta stegras gradvis men aldrig så att smärtan tilltar eller kvarstår försämrad. Kombinera detta med specifik töjning a biceps samt ev akupunktur. Räkna med 6 mån rehab minst. Tänk på att muskelfästen behöver mycket längre tid för att orka med den belastning som muskeln klarar. Dvs muskeln blir starkare fortare än muskelfästet. Too much too soon är nästintill alltid orsaken till överbelastningsskador.

lycka till
Anders m

Ny medlem på denna sida, och helt plötsligt kommer man in på någons tråd, och som råkade ha samma problem som mig. Fast skillnaden är att jag vet inte fall jag har fått det från "Musarm" så kallat, eller överbelastning, eller har det äns någon betydelse, kanske är mer eller mindre samma sak?
Tacksam för svar !

Blobas
Titel
Registrerad 2009-04-21
Inlägg 934

MaxAndersson skrev:
Ny medlem på denna sida, och helt plötsligt kommer man in på någons tråd, och som råkade ha samma problem som mig. Fast skillnaden är att jag vet inte fall jag har fått det från "Musarm" så kallat, eller överbelastning, eller har det äns någon betydelse, kanske är mer eller mindre samma sak?
Tacksam för svar !

Jag krossade högerarmen 2001 då en häst gjorde en karatespark på armbågen..

Det kan knäppa och ha sig i min armbåge men aldrig att det gör ont..Detta har jag kollat upp med läkaren och han sa som så att så länge det inte gör ont är det inge fara att det knäpper.
Nu vet ju jag att jag har en skada iof och vet varför min arm knäpper. men jag rekomenderar alltid läkare så fort kroppen beter sig konstigt eller börja låta..
En mkt billig väg till ett skadefritt träningslliv:D

Jag masserar dagligen in linement på armbågarna i förebyggande syfte

Titel
Registrerad 2010-01-16
Inlägg 35

Har samma problem med min armbåge.. Den knäpper och kan småvärka.
Jag har fått för mig att det är en sena i armbågen som har hamnat lite fel :-/

Vid tricepsträning har jag fått anpassa mig. Vissa övningar kan jag inte göra pga av smärtan när armbågen knäpper vid hög belastning.

Triceps kan jag träna ändå i vissa vinklar. Måste hålla armbågen i vissa vinklar så den inte knäpper när jag tränar.. Då funkar det..

Kan inte tänka mig att denna skada går att fixa utan operation. Skadan kom vid felträning för många års sen och har varit kvar sen dess. Har haft uppehåll på några med träning men armbågen har fortfarande knäppt.

Så nu handlar det alltså om att försöka träna ändå fast då i vissa vinklar så det inte känns eller operera..

Titel
Registrerad 2010-01-15
Inlägg 1

DannyN skrev:

Vid tricepsträning har jag fått anpassa mig. Vissa övningar kan jag inte göra pga av smärtan när armbågen knäpper vid hög belastning.

Triceps kan jag träna ändå i vissa vinklar. Måste hålla armbågen i vissa vinklar så den inte knäpper när jag tränar.. Då funkar det..

Kan inte tänka mig att denna skada går att fixa utan operation. Skadan kom vid felträning för många års sen och har varit kvar sen dess. Har haft uppehåll på några med träning men armbågen har fortfarande knäppt.

Så nu handlar det alltså om att försöka träna ändå fast då i vissa vinklar så det inte känns eller operera..

Precis likadant är det för mig. Känns som du säger att en sena hamnar fel, och i vissa vinklar funkar det att träna utan knäppet.

Jag har provat värmare ett tag men inte märkt någon skillnad.

Blobas
Titel
Registrerad 2009-04-21
Inlägg 934

Wargen skrev:
Hej jag hade tränat drygt 1 år när jag överbelastade min armbåge (någon gång i maj/juni -08) så den började knäppa. De är när jag är på väg ner i bicepscurl och tillbaka i tricepsövningar samt i vissa bröstövningar på väg ner. Det är inget jätteknäpp men det är nog för att jag slutade träna hårt när jag fick det för att det inte skulle bli värre.

Jag har i några månader tagit Primaforce Cissus (Cissus can help support optimal joint health, enhance recovery, support healthy weight management, and is a potent antioxidant) men det har inte hjälpt så mkt för armbågen, däremot en gammal knäskada har i stort sett försvunnit.

Jag tränar på gymmet fortfarande men med små vikter o det funkar men jag kan absolut inte komma i närheten av att maxa seten. När jag har provat gå upp i vikter så har det kännts i armbågen direkt.

Snackade med en kille som sa att det kan hjälpa med värme så föreslog tigerbalsam o nätstrumpa, dock har jag inte varit hemma än (lumpen) så har inte hunnit prova, men det känns ganska omständigt att kladda med det jämt så tänkte kolla om någon här har haft samma problem eller vet hur man kanske kan få bort det?

Kan sånna blå grejer som stödjer upp leder hjälpa som finns i vissa sportbutiker?

Uppsök läkare och hoppas du har bättre läkare än vad jag har som i går sa att jag skulle gå hem och äta ipren!!!;)

Fasten jag har en gammal krosskada i just denna armbåge... men han förklarade samtidigt till mig att jag behöver ju inte träna denna arm så mkt utan kan träna den andra för då tränas denna skadade armen iallafall lika mkt...

Ska man skratta eller gråta??

Har bokat tid till en ny läkare som är över 25 år och som inte gått ut skolan i förra veckan!!! och tydligen sov sig igenom skolan i 7 år!

Titel
Registrerad 2010-01-16
Inlägg 35

Nu är jag trött på detta och det börjar verka allt mer nu ju hårdare jag tränar. Att man inte kan föra alla övningar suger också.
Så på Onsdag drar jag till vårdcentralen och försöker få ngn remiss till ngn idrottsläkare eller dylikt.. Jag återkommer med besked om vad det är för fel och vad som kan göras.

Rent spontant tror jag det är en sena som ligger fel och att det krävs en titthålsoperation för att fixa. Om det nu går att fixa...

Titel
Registrerad 2010-01-16
Inlägg 35

Uppdatering. Gick till vårdcentralen idag för att få en remiss.
Jag har en sena i armbågen som tydligen rullar över strålbenet. Därav knäppandet.
Han sa att han inte trodde det gick att göra ngt åt det och ville ge mig en kortisonspruta.
Men fick övertalat han att jag inte ville ha en temporär lösning utan verkligen ville kolla om det gick att göra ngt..

Kort sagt fick jag en remiss till ortopeden...Kanon, men får antagligen vänta innan jag får en tid :-/ ... Återkommer när jag varit där....

Titel
Registrerad 2010-02-15
Inlägg 1

hej! JAG HAR TRÄNAT I 8 ÅR,ALT GÅR BRA,TRÄNAR ALT I 3X8, TUNGT,HAR FÅTT ONT I LEDARNA P.G.A LEDER HINNER INTE MED BELASTINGEN SOM MUSKLERNA GÖR,MIN FRÅGA ÄR,HUR SKA JAG GÖRA FÖR ATT FÖRHINDRA MER SKADDA?T.E.X SKA JAG TRÄNA LÄTTARE O MER SET TYP 4X12??ELLER KÖRA PÅ HÅRT O LÅTTA LEDERNA ANPASSA SIG O HOPPAR PÅ DET BÄSTA??TACKSAM FÖR TIPS,HAR KÖRT FAST I DETTA.TACK

beciec
Titel
Registrerad 2007-09-01
Inlägg 402

Jag har med knak i leder med mera. Det jag gör är att värma upp lite extra ibland om det kan behövas. Märker man att det blir värre så vila. Min läkare sa att det inte var någon fara alls med att det knakade lite.

beciec
Titel
Registrerad 2007-09-01
Inlägg 402

Glömde att säga att du du kör med nyponsoppa. Ska vara det bästa för att snabbt återhämta lederna. Sen finns det ju hur mycket som helst som är bättre. Men enda livsmedlet jag hittade med tillräckligt höga halter av dom sockerarter.

Blobas
Titel
Registrerad 2009-04-21
Inlägg 934

DannyN skrev:
Uppdatering. Gick till vårdcentralen idag för att få en remiss.
Jag har en sena i armbågen som tydligen rullar över strålbenet. Därav knäppandet.
Han sa att han inte trodde det gick att göra ngt åt det och ville ge mig en kortisonspruta.
Men fick övertalat han att jag inte ville ha en temporär lösning utan verkligen ville kolla om det gick att göra ngt..

Kort sagt fick jag en remiss till ortopeden...Kanon, men får antagligen vänta innan jag får en tid :-/ ... Återkommer när jag varit där....

Ursäkta men var är de för stolle till läkare du har??;)

TROR inte de går att göra nått åt?? tror de gör vi i kyrkan en läkare ska VETA.
Och är man osäker ska man ju alltid tro de värsta hellre kolla/undersöka för mkt än för lite enligt mig!

Hoppas du får hjälp inom snar framtid=)

Titel
Registrerad 2007-11-18
Inlägg 206

Och jag sällar mig till denna digra skara med samma problem. Jag märker att en sena glider av och på "knölen" på insidan av armbågen. I vissa övnignar knäpper det verkligen obehagligt mycket, bara undrar när senan ska gå av!

Övningar som absolut inte kan köras: Smal bänkpress, smala armhävningar, frenchpress/skullcrusher, dips går halvbra, triceps exenstion är kört. Bredare pressövningar som bänkpress, militärpress och hantelpressar går dock bättre, vanlig triceps pushdown funkar faktiskt också hyfsat.

Känner inte direkt någon stor smärta i armbågarna men knäppandet är väldigt obehagligt, smäller ju och rycker i hela armen.
Vet inte om ni upplever problem i båda armbågarna men det gör jag, dock något mer i vänster.

Titel
Registrerad 2010-01-16
Inlägg 35

OscarS skrev:
Och jag sällar mig till denna digra skara med samma problem. Jag märker att en sena glider av och på "knölen" på insidan av armbågen. I vissa övnignar knäpper det verkligen obehagligt mycket, bara undrar när senan ska gå av!

Övningar som absolut inte kan köras: Smal bänkpress, smala armhävningar, frenchpress/skullcrusher, dips går halvbra, triceps exenstion är kört. Bredare pressövningar som bänkpress, militärpress och hantelpressar går dock bättre, vanlig triceps pushdown funkar faktiskt också hyfsat.

Känner inte direkt någon stor smärta i armbågarna men knäppandet är väldigt obehagligt, smäller ju och rycker i hela armen.
Vet inte om ni upplever problem i båda armbågarna men det gör jag, dock något mer i vänster.

Smalbänk går inte. Inte heller stående tricepspress. Frenchpress funkar men då med lite fusk. Allt handlar om vinklar.

Eftersom det är en skada har jag turligt nog bara skadat min högra armbåge. Man kan känna hur senan hoppar.

Jag fick ett brev hem från sjukhuset.
3-6 månader kommer jag få vänta för att få tid. Kan kanske fatta att det inte är så prioriterat men ändå.
Allt jag vill veta är om det går att göra något åt detta eller om jag får dras med det resten av mitt liv.

Har märkt att det inte finns någon direkt tråd om detta innan där ett svar skrivits om skadan och om det går att operera. Jag återkommer därför som sagt direkt efter besked.

Titel
Registrerad 2006-02-18
Inlägg 108

DannyN skrev:

Har -Exakt- samma fel i mina armbågar.. I båda. Precis som du säger hjälper inget alls, så det är bara att träna på i de vinklar som går. för mig är det kickbacks, modifierad pullover/skullcrusher :D Har på senare år lyckats för det mesta inkorporera pressövningar i mina pass. Detta kunde jag definitivt inte för ca 5 år sedan.

Titel
Registrerad 2010-01-16
Inlägg 35

Jag behöver råd. Efter att varit hos kirurgen för konsolation trodde han att jag fått en ärrbildning i venen som då är blivit tjockare just där och därför rör den sig över strålbenet. Han vill operera och jag har fått tid.
Nu min fråga. Någon som har opererat senan någon gång? Jag antar att dom kommer ta bort den skadade delen sen sy ihop venen.
Jag har inga större besvär från detta och det gör inte ont men det stör och hämmar min träning och är obehagligt.
Jag vill inte vara borta från träningen i flera månader vilket det säkerligen kommer bli.
Ngn som har gjort ngn liknande operation och kan berätta om rehaben och när jag kan börja träna igen.
Jag funderar nämligen på att skita i operationen och fortsätta träna. Kanske ta den vid senare tillfälle.
Inga råd som gör Operationen och ät upp dig under tiden å träna benen. Detta har jag funderat på men om ni som jag älskar att träna och verkligen vill fortsätta bygga är det väldigt svårt. Kanske får vara borta 3 månader ??!! Vad hade ni gjort??

Titel
Registrerad 2009-05-23
Inlägg 53

Om du verkligen besväras av detta låter det dumt att skjuta det på framtiden. Själv har jag snart tagit uppehåll på 3 månader och lär blir mer därtill pga värk i högra armbågen, förmodligen golfarmbåge. Men jag har också knäpp i min vänstra armbåge, känns som någon sa att en sena glider fel, men det gör inte direkt ont och jag kommer ju förbi problemet att undvika övningar som smalbänk och i viss mån dips där "knäppet" aktiveras. Dock låter det som du har lite mer problem kanske med din knäppande armbåge och om det då går att operera med bra resultat så finns det ju ingen anledning att skjuta på det.

Titel
Registrerad 2010-01-16
Inlägg 35

Jag har inga problem diret med detta utan det är mer en besvärlig skada. Gör inte ont alls men trycker jag på senan så känns det.
Vet att det är dumt att skita i en Operation men ett uppehåll på tre månader känns svårt. Lutar väl att jag gör den ändå och får hoppas en snabb läkning.
Sen finns det ju inga garantier att det blir bättre.. hmmmm

dalo
Titel
Registrerad 2010-08-17
Inlägg 9

DannyN skrev:
Jag har inga problem diret med detta utan det är mer en besvärlig skada. Gör inte ont alls men trycker jag på senan så känns det.
Vet att det är dumt att skita i en Operation men ett uppehåll på tre månader känns svårt. Lutar väl att jag gör den ändå och får hoppas en snabb läkning.
Sen finns det ju inga garantier att det blir bättre.. hmmmm

Hur gick det för dig? står inför exakt samma problem

Titel
Registrerad 2015-11-25
Inlägg 1

Hej alla!

En gammal tråd jag vet. Men jag har själv haft stora problem med min armbåge/triceps sena och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter i hopp om att folk som googlar på detta ska kunna få hjälp.

Mitt största råd. Gå till en sjukgymnast som är inriktad på idrott!! Detta är en vanlig skada för folk som gymmar mycket och dom brukar ha koll på läget. Jag gjorde detta efter en tid med olika läkarbesök hos vanliga läkare och osteopater. Jag fick förklarat för mig att när man drar på sig en sådan här "helvetesskada" så är det bara tålamod och strikt excentrisk träning två gånger om dagen (morgon och kväll) som gäller. Jag har nu kört rehab (excentrisk träning) i 9 veckor och är inte helt återställd. Men känner stora förbättringar och hoppas kunna vara tillbaka på gymmet igen om 3-4 veckor.

Hur jag har kört:

Jag inledde med 4 *10 med 4 KG. Och ökade successivt.
Nu kör jag 3 *6 med 14 KG.

Hantel bakom huvudet (hålla emot på ned vägen och hjälpa till med den friska armen på uppvägen). Jag har laborerat lite med hur jag kör övningarna (ligga ner, sitta upp stå upp osv) men huvudsaken är att du arbetar under triceps förlängnings fas. Viktigt att ha med sig är att det kommer göra ont i början när du kör detta och det kommer kännas värre än det gjort innan de 3-4 första veckorna. Det är också viktigt att man verkligen kör detta 2 gånger om dagen, så att det inte blir 2-3 gånger i veckan. Då kommer det inte ge resultat.

Läs detta: http://www.medfak.umu.se/forskning/smartande_senor/
Det fungerar på samma sett med triceps senan.

Men som sagt. Besök en bra sjukgymnast så ni får klart att det är just senan som är skadad. Jag har tidigare haft problem med armbågsleden och detta löstes med bara ett knäckande hos en osteopat. Så få en diagnos innan ni sätter igång. Och som sagt. Ha tålamod!!! Det tar tid sånt här. Kämpa på! Jag vet hur jävla pissigt det är att inte kunna gymma överkropp som man vill. Det gäller att bara acceptera att man är skadad och trots att man mår skit över det försöka blicka framåt och försöka göra något åt det. Du kommer inte att vara skadad för all evighet. Tänk på det.

Fråga gärna om det är något ni undrar.

/K

Titel
Registrerad 2016-12-12
Inlägg 1

Jo gör min armbåge också. Jobbigt. =(

Titel
Registrerad 2017-01-09
Inlägg 1

Har du testat att smörja in armbågen med Voltaren ett tag och låta den vila?

Titel
Registrerad 2017-03-28
Inlägg 1

Min armbåge håller också på sådär, särskilt i ytterläge. Har aldrig blivit varken bättre eller sämre, men det är ju störigt.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 5 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 394, maj 2017

• BODY 393, april 2017

• BODY 392, mars 2017