Bästa sätt att gå in ett par nya skor utan att få skavsår?

Home Forums Skador och rehabilitering Bästa sätt att gå in ett par nya skor utan att få skavsår?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #77170
    #646879

    Varje gång jag köper nya skor så får jag djävulska skavsår som gör mig helt handlingsförlamad i minst en vecka. Kryckor är det enda som funkar då för att ta mig någonstans. Det gör att jag drar mig in i det sista för att köpa nya och går i samma skor ända tills de ser ut som risiga uteliggartofflor. Igår köpte jag ett par nya som jag främst tänkte ha för mina promenader, men de funkar dugligt som allround också. Imorse tog jag min första promenad i dem och det blev till ett blodigt helvete. Efter drygt 20 minuter stapplade jag omkring som jag fått en hagelsvärm i ryggen och livet rann ur mig. Så långt hem var det också och jag kände för att gråta en skvätt men kämpade mig i alla fall hem för att nu inte kunna gå utanför dörren på fan en vecka. Jag vill inte ens se på de där jäkla dojorna längre. Det är samma sak varje gång. Visst kanske det är galet att använda nya dojor för första gången i långa och raska promenader, men hur går man annars in dem? Hur gör ni för att gå in ett par skor utan att få skavsår? Ska man bara använda dem i början när man är nere på stan och knatar istället för att ha dem hela dagen? Tips?

    Så här ser mina fötter ut efter dagens promenad i de nya…

    [http://img245.imageshack.us/img245/3158/fotev9.jpg]

    #646880

    Det är vad jag kallar blåsa… Herregud, du har verkligen problem! Är du säker på att du väljer för små skor? Eller för stora?

    Är det läderskor, så finns följande husmorstips: ta på ett par fuktiga yllestrumpor och traska omkring en timma. Då formar sig lädret lättare. Men nackdelen är förstås att lädrets egenskaper blir sämre av denna behandling.

    #646881

    Köp Compeed.. :up:

    [http://ncsport.e-butik.se/?artnr=7155 http://ncsport.e-butik.se/?artnr=7155%5D

    #646882

    Bashful_Bob: Haha, jo den är rätt saftig. Jag har storlek 42 och den storleken funkar oftast. Tyckte att just de här kändes lite småtrånga men tänkte att de skulle ge med sig efter att jag gått ett tag i dem. 43:an kändes lite stor i affären. Det är inga läderskor utan mer sportdojor som tål vatten. Vet inte vad det är för material faktiskt, men det är vanliga sportdojor.

    Ska kolla om jag inte kan byta ut dom mot ett annat märke. De ser inte ens använda ut då jag knappt hann gå i dom.

    Linda Byström: Fick faktiskt nåt liknande av tjejen nyss när hon kom hem, det hette ”Salvequick”. Men det bästa är nog kanske att bara köpa en storlek större dojor helt enkelt? Kanske är annorlunda när det gäller sportmärken?

    #646883

    Mannen, om du får sådana blåsor av sportskor av textil, då är något mycket mycket fel! Såna köttsår får man möjligen av armékängor o dyl. Aldrig hade jag kunnat ana att det handlade om vanliga gympadojor! Nästa gång du köper skor, konsultera en gå/löpklinik eller något.

    Jag sprang en mil i mina nya (direkt från asken) löparskor – inte en skråma. Det ska det inte bli heller.

    #646884

    Jag lider med dig och jag känner igen mig själv också.
    Mina fötter är totalt hopplösa när det kommer till skor och det enda sätt jag lyckats lösa det på är att för det första bara införskaffa mig skor av den dyra genomarbetade sorten. Vad som är tillfälligt på mode är bara att glömma.
    Ta god tid och tålamod till att åka runt i affärerna och prova olika modeller och trampa runt med skorna på dig i affären.
    Använd bara bra strumpor, bara det löste en hel del för min del. Lägg ner lite extra pengar på sportstrumpor som sitter som gjutna (alltså bra formade) och som är gjorda för lite tuffare tag. Använder själv enbart Seger-strumpor numera.
    Som Linda föreslog, använd Compeed i början tills skorna är mer intrampade.
    Men visst, jag har inte hittat den ultimata lösningen. Jag kasserar en hel del par skor redan efter ett par promenader. Det blir ganska dyrt men när jag äntligen hittar ett par som funkar så känns det att det är värt varenda krona.
    Lycka till! :up:

    #646885

    Jag hade en jäkla tur som fick byta tillbaks skorna även då de var använda en promenad. Killen i butiken sa lite av det du säger ”Skruttis”, att en del av oss helt enkelt inte är från denna planet när det gäller att gå i skor.

    Jag böt helt och hållet modell och märke nu, och jag kan faktiskt gå i de nya rätt bra även med det skavsåret jag har från de förra. :D

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.