Domnade fingrar i bägge armar

Home Forums Skador och rehabilitering Domnade fingrar i bägge armar

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #98646
    #1068487

    Tja!

    Tränade Lör, Sön, Mån och Tis och skulle ha vilodag på Ons men fick då hjälpa till i familjeföretaget med att lassa av massa skit. Arbete med mycket tung och monotom rörelse.

    Samma natt då vaknar jag upp med bägge händers fingrar domnade och stickande och det går inte över som när man sovit på armarna. Drar en piss och vevar runt med armarna samt rör på fingrarna så blev det bättre. Förmiddagen därpå känner jag av det lite när jag kör bil eller sitter still med armarna.

    Ringde idag sjukvårdsupplysningen som tyckte det påminde om Karpaltunnelsyndrom där en nerv som går genom arm ner till alla fingrar förutom lillfingret (vilket aldrig stramar) blir klämt i den här tunneln och då känns detta. Blir väckt då o då av det och hon på sjukvårdsupplysningen sa att jag ska dra en IPREN innan jag lägger mej så jag får sova medan det ska bli bättre på en vecka ungefär.
    Hon tyckte inte det verka lika allvarligt som Karpaltunnelsyndrom men om det inte gått över på 1 vecka ska jag dra till vårdcentral.

    Någon annan som haft sånt här? Antar att jag fick det för att jag körde de där montoma tunga rörelserna när jag redan var slutkörd i armarna från 4 dagarsracet. Bara gått några dagar nu men får ju inte träna medan det blir bättre så man får ju lite abstinens minst sagt. =/

    Bild nedan på Karpaltunneln

    #1068787

    Jag har haft det flera ggr domningar. Det i samband med att köra gräsklippare på mycket stort gräsmattan! Mina armar används med träning och vissa dagar med gräsklippning. Då fick jag mycket smärtor. Under natten kunde bli domningar. Jag fick mycket bra förklaring av en gymägaren som förstod symtom. Hans förklaring är att när muskler växer i omfång kraftig så kläms nervtrådarna inuti musklerna! Sjukvården kan inte allt! De försöker så gott de kan. I mitt fall var bara att se till muskler få ta lite lugnare så att nervsystemet ”hänger” med. Både muskler och nervsystemet bör hängas med samtidigt, se bara Mr Olympia killar, de vilar mycket mellan passet :-)

    #1068888

    Tack för svar!

    För mig har det blivit mycket bättre nu efter vilovecka men efter ett ordentligt gympass med armar kändes det lite smått igen på natten, inte alls som när jag hade arbetat sådär hårt men det var ändå samma grej.

    Jag tror som du att det beror på att musklerna växer så pass mycket på natten, drar ju ordentligt med kosttillskott o allt o ligger i bulk nu sedan någon månad tillbaka så det är väl kanske bara att försöka vila lite mer mellan passen.

    #1082296

    Tja! Jag har tränat ett bra tag, tagit det lugnt och väntat på att kroppen ska hänga med. men för 7 dagar sedan körde jag tunga marklyft, fick mig fan någon törn där ifrån. Vaknade dagen efter, lillfingret och halva ringfingret var bort domnat…. Vaknade inte av att jag rörde på mig. Sjukt jobbigt. Läste på lite på nätet:

    http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Handkirurgi/Handkirurgiska-diagnoser/Inklamning-av-ulnarisnerven/

    Det står ganska bra där. Jag kör Voltaren salva nu, 2-3ggr/dag får se hur länge det sitter i. Vad jag uppfattat, gäller det överansträngning av olika slag som @REP sa, musklerna växer, sträckning i armen, m m . Stretcha skulle visst vara bra, samt att sova med rak arm. Linda bandage i armvecket, så du inte kan böja armen så mycket. Alt. skena, som en sjukgymnast kan ge dig.

    Jag hopps att jag blir av med mitt snart, fan obehagligt att ha det… Någon som har mer tips eller uppfattning av hur länge det kan sitta i?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.