Domningar i hand efter lyft (muskelbristning i rygg)

Home Forums Skador och rehabilitering Domningar i hand efter lyft (muskelbristning i rygg)

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #106132
    #1082553

    Hej. Jag skriver här i hopp om att lugna ner nerverna lite. Jag har aldrig tidigare varit skadad, men nu är skadan ett faktum med ett symptom som driver mig till vansinne.

    Den 19/10, förra söndagen, stod ben på schemat. Jag körde tunga, djupa knäböj 90 kg 3 rep x 3 set. När det sista setet var klart kände jag en ”molnade” smärta i mitten av högersida rygg. Smärtan uppkom inte i samband med en häftig rörelse, utan fanns bara där när setet var klart. Det kändes som en vanlig sträckning och jag tänkte inte mer på det, utan körde klart mitt pass. Efter passet glömde jag bort ”smärt”punkten i ryggen helt och hållet.

    Jag insåg att något var fel i samband med att jag har vaknat upp de senaste nätterna av att mina händer, framförallt högerhanden, är bortdomnad. Det sticker och är väldigt obehagligt. Efter en liten stund lyckas jag återfå känseln och kan somna om, för att sedan vakna på morgonen av att högerhanden åter igen är bortdomnad.

    Högerhanden har börjat domna bort i tid och otid. När jag cyklar till och från mitt arbete försvinner ofta känseln i högerhanden. Även när jag skriver detta känner jag att högerhanden är lite mer ”domnad/svag” till skillad från min vänster. Det varierar stundtals mellan vilka fingrarna som försvinner, men överlag är det hela högerhanden som domnar.

    Då kom jag på min punkt i ryggen. Och spontant tänkte jag att smärtan i höger-rygg och min bortdomnade högerhand hade ett samband.

    I torsdags var jag på besök hos en (rätt så kass) naprapat som klämde lite på ryggen, sa att jag var överansträngd, hade dålig hållning. Sa till mig att jag ska stretcha och sedan ska det försvinna efter en stund. Besöket hos denne lämnade mig med ännu fler frågetecken och jag uppsökte vårdcentral i fredags. Läkaren på vårdcentralen konstaterade att det inte några problem med mina nerver i händerna, utan problemet satt i ryggen. Hon sa åt mig att vila, stretcha, fortsätta träna (lugnt) och så kommer jag bli helt återställd efter några veckor.

    Jag gick även till en sjukgymnast samma dag som konstaterade att jag var svullen runt punkten i höger-rygg. Hon behandlade mig med värmelaser, akupunktur och klämde igenom ryggen rejält vilket lämnade mig helt mörbultad över helgen. Sjukgymnasten konstaterade att jag med största sannolikhet drabbats av en muskelbristning/sträckning i ryggen. Resultatet av detta är att en nerv är i kläm och min domnade hand är ett symptom av detta. Även hon rekommenderade mig att fortsätta träna och stretcha några gånger om dagen. Hon menade att jag kommer bli återställd inom 2-8 veckor, och domningarna i händerna kommer försvinna av sig själv.

    Nu har det gått 8 dagar sedan passet då muskelbristningen i ryggen uppstod. Ryggen är fortfarande lite öm, men det klarar jag. Problemet är att högerhanden fortfarande domnar bort i tid- och otid och det går mig på nerverna (lol). Imorse vaknade jag kl. 03.00 av att högerhanden levde rövare och detsamma kl. 07.00. Jag blir paranoid och tycker det här med domningarna är skitäckligt. Jag blir även stressad av att det nu gått 8 dagar men läget är hittills oförändrat. Jag föreställer mig det värsta och att det inte alls kommer gå över av sig själv, trots att jag har fått hjälp som säger att domningarna visst kommer att försvinna och att jag kommer bli helt återställd.

    Har någon varit med om något liknande? Hur var det för er? Försvann domningarna?

    Jättetacksam för svar! :)

    / 20-årig tjej som styrkelyft i drygt två år

    #1082554

    Förtydligat: Punkten i ryggen sitter i höger bröstrygg.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.