Kan någon översätta min diagnos

Home Forums Skador och rehabilitering Kan någon översätta min diagnos

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #89630
    #958048

    Fick min röntken diagnos idag och det står följande:

    Disken L 5 – S1 är degenerativt dehydrerad och har något minskad höjd. Från denna disk utgår en liten flack median protrusion med övervikt åt höger, som gör en antydd inbuktning i durasäcken, men ingen nämnvärd förträninging av denna, ingen nervrotspåverkan, ingen formenförträning. Övriga nivårer utan anmärkning från Th 8 till S4. Sacroiliacalederna är utan anmärkning, normal signal i omgivande benmärg, inga tecken till sacroiliit.

    Har ringt läkare som ger telefontid nästa vecka, undrar om någon har erfarenheter eller vet vad det är eller kan berott på och hur jag ska träna framöver?

    #958049

    tycker du ska vänta tills du har varit hos läkaren igen nästa vecka och fråga honom

    #958050

    Det är omöjligt att ställa diagnos bara på basis av MRT. Indikationerna för MRT är misstanke om diskbråck eller allvarlig sjukdom. Ditt svar tyder i o f s på en diskodural konflikt (diskbuktning som trycker på dura mater) på L5-S1, men eftersom det är så vanligt med falskpositiva och falsknegativa undersökningar kan man inte dra någon slutsats.

    #958051

    hehe asså om vi tar det på lättare svenska, vad betyder det…kan jag träna? jag ska prata med läkaren så småningom man jag litar inte bara på dennes ord vill ha respons med andra med likande problem eller erfarenheter?

    #958052

    Min senaste diagnos efter att ha röntgat min armbåge löd lite annorlunda än din..LOL…Dock per telefon: -”Du grabben…det har varit en hel del rupturer i det där triceps fästet genom åren men du har inte vilat ser jag!”
    :p

    ZONE

    #958053
    Ikariotis wrote:
    hehe asså om vi tar det på lättare svenska, vad betyder det…kan jag träna?

    Beror på dina symptom. Vad var anledningen till att läkaren remitterade dig till MRT?

    #958054

    nej jag hade känningar, som stålningar längst låren, haha zone sån diagnos vore lättare

    #958055

    Jag är inte medicinskt utbildad, men ”degenerativ” betyder ju ”åldersförändring”, så det borde väl röra sig om något som är konstitutiellt betingat gissar jag…………..

    #958056
    Betty wrote:
    Jag är inte medicinskt utbildad, men ”degenerativ” betyder ju ”åldersförändring”, så det borde väl röra sig om något som är konstitutiellt betingat gissar jag…………..

    Det betyder att disken har sjunkit ihop

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.