Konstant träningsvärk

Home Forums Skador och rehabilitering Konstant träningsvärk

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #105010
    #1081296

    Har sen så länge jag kan minnas problem med överdriven träningsvärk. Främst i låren.
    Har haft stående benträning varje måndag i många år nu och det är samma visa varje vecka. Träningsvärken är så kraftig att den hindrar mig i mitt arbete. Och den sitter i 6-8 dagar.
    Om ett benpass varit extra hårt så kan jag få ont i benen som träningsvärk men det sitter i upp till en månad.
    2007 sökte jag hos läkare för det här och dom tog faktiskt det hela på allvar. Dom var väldigt förbryllade och sökte information och hade kontakt mig mig ganska ofta. Men sen rann det ut i sanden tyvärr.

    Träningen går bra och utvecklingen är också bra. Men att ständigt ha fruktansvärd värk tar på krafterna. Inte bara i benen. Hela jag blir trött och omotiverad på jobbet. Skippar jag benträningen så går arbetsdagarna som en dans. Men jag älskar tunga benpass:/

    Har likadant oavsett kostupplägg. Provade till och med en grisbulk ala 90tal åt flera 1000 extra kcal och drack gainer före och efter passet. Det påverkade inte träningsvärken. Blev bara starkare.
    Det enda jag hittat som hjälper liiiite är att nedvarvning. Går på bandet sakta i 20 min efteråt.

    Någon som hört något liknande? Några förslag?

    Ska också tillägga att jag lätt får träningsvärk i resten av kroppen också men den är mer normal.

    #1081483

    Jag får också mycket träningsverk men inte i samma utsträckning som du då!
    Tycker det har hjälpt mej att dricka proteinpulver direkt efter passet.
    Behöver också träna samma muskler ganska ofta -helst inte mer än 3-4 dgr mellan passen.
    Att varva ner låter som en god idé för att slippa stela muskler!
    Har även hört att c-vitamin skall vara bra.
    Hoppas du får många svar- intressant ämne! :)

    #1081820

    Hejsan, det låter inte bra att du har träningsvärk i en månad, träningsvärk får man när musklerna bygger upp skadade fibrer och det låter som att dina muskler aldrig får chansen att bygga klart.

    Det som är en stor bidragande faktor till träningsvärk är den excentriska fasen i en övning, alltså när du bromsar vikten, kanske kan du försöka att gå ner snabbare i knäböjen?

    En annan bidragande faktor kan vara att du inte värmer upp ordentligt, och då menar jag inte springa på rullbandet i 10 min, utan kör tex knäböj med lätta vikter ordentligt innan du går på din ”riktiga” vikter.

    Lite mer info om träningsvärk kan du hitta här: http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/traningsvark/

    Hoppas att det va till någon hjälp.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.