pinschment i axlar

Home Forums Skador och rehabilitering pinschment i axlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #246712

    Hej,

    Efter drygt tio år har jag fått diagnos på att jag har pinchment i mina axlar och eftersom jag redan testat all möjlig behandlig så är det operation som återstår alt sprutor.
    Eftersom jag är rädd för nålar och dessutom har enorma besvär även nattetid så funderar jag på operation…. nu till mina frågor:

    Ngn här som opererat sig?
    Resultat?
    Hur lång tid det tog att bli helt återställd?
    Finns det biverkningar med operationen?

    Kommer inte på fler frågor, men all feedback är intressant. :)

    #56023
    #246713

    Har en nära vän som opererat sig 3 gånger nu å han har tyvärr fått mer besvär. Vissa blir bra å andra blir tyvärr sämmre. Har själv tackat nej till operation om det inte är ett måste.

    Mvh

    #246714

    Tack Robin. Var inte riktigt det jag ville höra men jag uppskattar all feedback. :)

    #246715

    Förstår de :) kompisen säger idag att han önskade nån kunde förvarnat honom om att de kan bli värre. Kan vara bra å sätta sig med läkaren å prata igenom eventuella risker för värre skada eller ingen skillnad alls. Han fick gå till sjukgymnasten i ca 1 år efter varje operation. De som klarat sig bra brukar vara helt återställda inom 2 år som jag förstått de.
    Mvh

    #246716

    Jag opererade mig i februari och skulle vara återställd efter 6 månader. Jag har fortfarande ont, kan knappt träna bröst och känner av axeln i de flesta övningarna. Några av övningarna jag inte kan köra: chins, dips, bänkpress, plan hantelpress.

    #246717

    Tråkigt att höra! Jag pratade med ortopeden och frågasatte resultatet… Enligt honom så blir man inte så mkt bättre av operationen om man har problem med rotator cuff musklerna och inte är stark redan innan ingreppet. : Kan det ligga ngn sanning i det?

    #246718
    Sally Adham wrote:
    Tråkigt att höra! Jag pratade med ortopeden och frågasatte resultatet… Enligt honom så blir man inte så mkt bättre av operationen om man har problem med rotator cuff musklerna och inte är stark redan innan ingreppet. : Kan det ligga ngn sanning i det?

    Japp.
    Har dessa problem sedan jag var 17år. Främst vänster axel.
    Försöker komma tillbaka till träningen efter senaste skiten i februari.

    Det enda som hjälper är tyvärr träning. En opererad axel brukar gå sönder igen och så börjas det om igen.

    #246719

    Som sagt inte kul alls… lider med dig! Hoppas att jag får ok resultat av operationen, ortopeden är övertygad! : har tid i slutet av jan, lite nervös är man juh… :yikes:

    #246720

    Opererade mej i onsdags. Operationen gick bra.
    Mera rörlig än vad jag trodde jag skulle vara.
    Väntar på att få träffa en sjukgymnast före jul

    #246721

    Hej Sally
    Jag gissar att du menar impingement. Om du söker på det ordet på nätet så hittar du en massa info (sök även på ordet Inklämningssyndrom) , däremot kan jag inte hitta någon som berättar hur det är efter operationen tyärr!. Jag har gått med mina besvär i 6 år och ska äntligen den 28.e december få min axel opererad. Jag känner två personer som har gjort operationen med bra resultat, båda är i dag smärtfria. Den ena fick dock göra om operationen en gång till, men efter den mår hon jätte bra, det enda hon inte klarar av är att göra dips, men det kan man ju leva utan =). Hur veckorna efter operation blir beror ju på vad dom måste göra där inne. Att avlägsna bursan och slippa lite på acromium ska inte ge så lång rehabiliteringstid efteråt, värre är det om dom hittar en trasig sena som måste sys fast då får man gå med axellås (en typ av mitella) i 6 veckor dygnet runt… inte kul!

    @morolto
    Du får gärna berätta mera hur det går för dig och vad dom gjorde med din axel, jag söker också svaren på frågorna som Sally ställde i början av tråden.

    #246722

    Dom tog bort slemsäcken och slipade ner bentaket.
    Tog även bort en bit av nyckelbenet.
    Hoppas att få tag i en sjukgymnast i början av veckan
    Ska vara viktigt att komma igång med rehab snabbt efter operation

    #246723
    morolto wrote:
    Dom tog bort slemsäcken och slipade ner bentaket.
    Tog även bort en bit av nyckelbenet.
    Hoppas att få tag i en sjukgymnast i början av veckan
    Ska vara viktigt att komma igång med rehab snabbt efter operation

    Skönt att du inte hade någon skada på senorna :emo-thumb att dom tog bort en bit av nyckelbenet betyder ju att du även hade problem med ac-leden. Det ska jag inte ha enligt röntgen. Men jag är rädd för att jag har skadade senor… jag håller tummarna på att det inte är så, för jag kan inte vara borta från jobbet mer en max två veckor och gå på jobbet med axellås är inget kul (jobbar i butik)
    Hoppas du hittar en sjukgymnast i veckan, utan träning finns det ju risk för att axeln stelnar och då blir det bara mera jobb att få den bra igen.

    #246724

    @ Mobergskan – Tack! Känner inte igen namnet du skrev men ska abs kolla upp det! du får gärna uppdatera oss efter operationen.. Håller tummarna för dig!
    @ Morolto – skönt och höra att det gått bra! hade du mkt smärtor efteråt? Hur lång är rehabträningen? Antar att man blir borta fr gymmet ett tag… men det hindrar ju inte att köra ben och springa. :P

    Verkar som att jag har samma problem.. utan att veta alla detaljer – men enl läkaren så har jag problem med ac-leden.

    Fortsättning följer väl… :)

    #246725

    Inte så mycke smärta som jag trodde, men väldigt stel
    Har blivit sjukskriven 12 veckor, pga att jag har ett tungt arbete

    Man får väl lägga lite krut på benträningen

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.