Skadad armbåge, kan man gymma på det?

Home Forums Skador och rehabilitering Skadad armbåge, kan man gymma på det?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #106547
    #1083020

    Tjenare!

    Det här är min första tråd på ert forum! Ni verkar ha en stor kunskap inom det mesta så jag ger mitt problem en chans här :up:

    Snabb fakta om mig;
    Jag gymmar 3-7 dagar i veckan beroende hur jag mår, men i snitt 4. Just nu kör jag 4 split. Började träna seriöst för 5 år sedan.

    Problemet;
    För 1½ vecka sedan körde jag MMA med en polare(Jag kan absolut 0 kring MMA, polaren kan mycket). Jag hamnade i en armbar och tappade lite för sent(Alkohol…). Direkt efter kunde jag knappt röra armen, den var i princip paralyserad i 12s, sen kom rörligheten tillbaka fast den kändes skadad(ingen direkt smärta). Det enda jag märkte efter några minuter var att jag fick en extremt konstig smärta runt armbågen varje gång jag tex knyter skorna, använder Deo under armen, öppnar en dörr med en arm(den skadade). Sambandet mellan alla tillfällen har varit när min arm belastas från sidan(det rör sig inte om tung belastning när jag känner smärtan, det är vissa rörelser som orsakar det)

    Jag har gymmat ändå och jag kan köra allting utan att smärtan kommer(känner inget under biceps curl, triceps – Men under axlar/bröst har jag varit mer försiktig) Jag är rädd för att pressa mig med tyngre vikter, för idag under hantelpressen så kändes det som att min skadade arm tappade all styrka, utan att det var tungt, den kändes död och ville vika sig, det var ingen smärta heller(har aldrig känt så förut). Jag har känt smärtan dagligen sedan det inträffade(varierar hur ofta per dag)

    Fråga;
    Är jag dum som fortsätter att träna? Vad kan det vara som orsakar smärtan? Hur blir jag av med det?

    Tack på förhand!

    #1083034

    Gå till sjukgymnast om du vill ha ett bra svar kring hurvida vad som orsakar smärta och hur du bör träna.

    Om det hände mig personligen skulle jag köra på som vanligt om jag inte upplevde smärta. Då jag inte hade vetat anledningen hade jag nog haft något värmande runt armbågen när jag körde pressar, men det är enbart hur jag hade tränat.

    #1083440

    Jag håller med Vincent. Du bör rådfråga en sjukgymnast, som kan ge dig vägledning om din skada och hur den bör behandlas.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.