Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2010-03-05
Inlägg 4

Hej!

Jag är ny här på forumet.

Jag får ofta muskelbristningar i baksida lår och vad när jag spelar innebandy. Jag antar att jag behöver träna upp dessa områden så att inte musklerna går sönder så lätt. Det är väl enda vettiga sättet att ta hand om muskelbristningar (efter att man låtit dem läka)? Vad kan ni rekommendera för övningar? Jag har tillgång till gym...

Jag tycker iofs det är lite konstigt att man ska träna så att musklerna blir starkare när de går sönder. Rent logiskt känns det ju så att om man tränar upp muskeln så att den bilr starkare så kan den dra tyngre och då blir det ännu större påfrestning på muskeln (och för att klara av den påfrestningen måste man träna upp muskeln ännu mer, osv i oändlighet). Och likadant tvärtom: om muskeln är svag borde den inte orka dra så hårt och då borde det inte bli så stor påfrestning på den. Jag funderade länge på om det kan vara så att jag är opropertionerligt svag i baksida lår och vader jämfört med andra muskelgrupper och att det är det som gör att det så ofta "smäller" för mig där bak, men inget av mitt googlande har tytt på det.

Titel
Registrerad 2010-03-05
Inlägg 4

*L.R* skrev:
är du kort i dem musklerna oxå?


Hm, jag vet inte... Jag spelade fotboll i väldigt många år när jag var yngre och som alla fotbollsspelare har jag nog ganska korta muskler i baksida lår. Men i vaderna vet jag inte...

Hur kollar man upp om man är kort i musklerna?

*L.R* skrev:
Ofta behöver man stärka upp och öva upp mobilisering hela bakre vägen. Säte, baksida lår vader.


Har du något tips för hur man gör det?

*L.R* skrev:
Har du något tränignsschema du styrketränar efter idag?


Inte direkt. Jag brukar försöka fokusera på olika muskelgrupper varje dag. En dag kör jag bara mage och rygg, en annan bara axlar och bröst, och så... Men inget mer än så.

Jag styrketränar egentligen bara för att bli bättre innebandyspelare (och numera för att förebygga skador när jag spelar innebandy). Inte för att få muskelbyggarkropp, bli jättestark eller så. Det är förstås inte en vettig anledning till att inte ha ett vettigt träningsschema, bara en förklaring och en inblick i min gymmotivation. :)

Titel
Registrerad 2010-03-05
Inlägg 4

Martin Löwgren skrev:
http://axon.blogg.se/2009/november/muskelbristning.html


Tack. Jag tror jag har ganska bra koll på vad muskelbristningar är. Det jag alltså är ute efter är om någon har bra tips dels på rehabövningar för muskelbristningar i vaden och sedan även bra tips på övningar för att förebygga muskelbristningar i baksida lår och i vaden.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 8 medlemmar online. 1 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 362, september 2014

  • BODY 361, augusti 2014

  • BODY 360, juli 2014

  • BODY 359, juni 2014

  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014