Information om korrekt tävlingsutförande av övningarna Chins och Dips

Home Forums SKKF informerar Information om korrekt tävlingsutförande av övningarna Chins och Dips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #318822

    Demonstrerat av Hal Marabel. Kontrollerat av Arne Persson (Internationell domare i Svenska Kroppskulturförbundet).

    Korrekt genomförda Chins:

    • Fullt och markerat utsträck
    • Hakan ovanför stången

    Ej korrekt genomförda Chins:

    • Ej fullt och markerat utsträck
    • Hakan ej ovanför stången
    • För snabbt och kort utsträck
    • Sprattel/sparkar med benen

    Korrekt genomförda Dips:

    • Fullt och markerat utsträck
    • Axlar under 90 graders vinkel
    • Vertikal kropp

    Ej korrekt genomförda Dips:

    • För snabbt och kort utsträck
    • Framåtlutad kroppsposition
    • Axlar ej under 90 graders vinkel
    • Svängningar med kroppen

    [youtube=ZxWX_FawKzo]

    #57704
    #318823

    Ni som ska tävla på DC bör genast studera denna noggrannt! De som tar till sig informationen får troligen en mycket trevlig dag i Lund, medan de som inte gör sin läxa kan få en mindre trevlig julklapp. Och så vill vi väl inte ha det? Man ska ju vara snäll till jul…

    #318824
    Janpeter Sangborn wrote:
    Ni som ska tävla på DC bör genast studera denna noggrannt! De som tar till sig informationen får troligen en mycket trevlig dag i Lund, medan de som inte gör sin läxa kan få en mindre trevlig julklapp. Och så vill vi väl inte ha det? Man ska ju vara snäll till jul…

    Den går på repeat i sovrumstaket..

    #318825

    En lätt korrigerad version ligger inne nu…

    #318826

    För de som undrar så rörde det sig om fler instruktioner för ”Korrekt genomförda Dips”. Utförandet på videon är identiskt.

    #318827

    Kanon Arne.

    Blir det lika för alla och förhoppningsvis inga klagomål från dem som får underkända reps för de chansar.

    Ser fram emot tävlingen nu….var ju ett tag sedan. Hehe den var dessutom inspirationshöjande så här 7 veckor innan tävling.

    Väl möt den 28 November.

    #318828
    Flecky wrote:
    Kanon Arne.

    Blir det lika för alla och förhoppningsvis inga klagomål från dem som får underkända reps för de chansar.

    Ser fram emot tävlingen nu….var ju ett tag sedan. Hehe den var dessutom inspirationshöjande så här 7 veckor innan tävling.

    Väl möt den 28 November.

    Tanken är att ALLA nu skall ha helt klart för sig hur styrkemomenten skall utföras..:)

    #318829
    malawiglenn wrote:
    Jag har en fråga angående ”för snabbt”? Kan man kvantifiera det lite?

    För snabbt i dips är när man inte stannar till och markerar utsträcket utan bara ”studsar till” så att man inte hinner se. Dessutom är det inte bra för armbågsleden.

    I chins är det när man studsat i bottenläget istället för stannar till och markerar ett stopp i helt utsträckt läge.

    #318830
    malawiglenn wrote:
    Okej så man behöver inte ”hålla emot i den negativa fasen”, bara man har ett markerat stopp med fullt utsträck?

    Nej, men det är klart vettigare ur skadesynpunkt att göra det. Du måste ju ändå stanna helt och markera i tex chinsen och domarna måste hinna se djupet i dipsen.

    #318831

    Hur ligger det nu till i chins egentligen när det kommer till snabba chins?

    [http://www.youtube.com/watch?v=DyM_FBcJDhA]

    tar ett ex på ako rahim då han är SM mästare i AF, får man de här chinsen godkända på DC eller? Undrar då jag sj slipper gung när jag utför de snabbt.

    #318832
    Benjamin wrote:
    Hur ligger det nu till i chins egentligen när det kommer till snabba chins?

    [http://www.youtube.com/watch?v=DyM_FBcJDhA]

    tar ett ex på ako rahim då han är SM mästare i AF, får man de här chinsen godkända på DC eller? Undrar då jag sj slipper gung när jag utför de snabbt.

    Domarna skall tydligt kunna se att hakan är över stången och att det är fullt utsträckt i bottenläget. Det går inte att säga en exakt hastighet.
    På vissa fysiker ser man att bottenläget är nått väldigt tydligt även om man gör snabba reps, på andra måste vändningen vara tydligare.

    #318833
    Jorgen wrote:
    Domarna skall tydligt kunna se att hakan är över stången och att det är fullt utsträckt i bottenläget. Det går inte att säga en exakt hastighet.
    På vissa fysiker ser man att bottenläget är nått väldigt tydligt även om man gör snabba reps, på andra måste vändningen vara tydligare.

    Ok, frågar då när jag tävla sist så drog jag axeln halvt ur led just i chins räcken (vilket förklarar de 12 chinsen) Sen dess kan jag inte alls sträcka ut lika mycket min vänstra sida som den högra just när jag gör denna övningen. Hoppas att domarna kan se det då.

    #1074017

    Hade jag fått råda så skulle jag infört chins bakom nacken efterrsom då hade så gott som alla möjligheter till fusk eliminerats maximalt. Och NEJ… det är INTE farligt att köra chins bakom nacken!

    #1074048
    Arne Persson wrote:
    Hade jag fått råda så skulle jag infört chins bakom nacken efterrsom då hade så gott som alla möjligheter till fusk eliminerats maximalt. Och NEJ… det är INTE farligt att köra chins bakom nacken!

    Tur att du inte får råda då…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.